Zajímavé návrhy menších týmů na úsporu nákladů

iM2, 13. května 2014, 00:01 Google+

Motorsport není a nikdy nebyl levnou záležitostí. Vzhledem k tomu, že se velké týmy vzpírají rozpočtovým stropům, tak malé týmy přišly s alternativními návrhy. FIA má teď do 30. června čas opatření zakomponovat do pravidel.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 14.05. 23:53) Napište svůj názor
Caterham

Caterham | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Týmy Red Bull, Ferrari, Mercedes, McLaren a Williams se svorně vyjádřily proti zavedení rozpočtových stropů v F1. To se ale nelíbí menším týmům, které to nechtějí ale nechat jen tak vyšumět. S hrozbou stížnosti u Evropského soudu pro soutěží právo si chtěly týmy Marussia, Caterham, Sauber a Force India vynutit zavedení nějakého omezení platného pro všechny. Vzhledem k tomu, že je jasné, že velké týmy nikdy na žádný návrh omezení nákladů nepřistoupí, tak skupina menších týmů navrhla alternativní řešení.

Vývoj jen do 1. července
V principu by se mělo jednat o pět opatření, která by měla přibrzdit závody ve vývoji a s nimi spojené vysoké náklady. Nejprve by mělo být dovoleno vyvíjet aktuální auta jen do 1. července. Jen díly, které by byly homologovány před tímto datem, by mohly být na vozy nasazeny až do konce sezony. 

To by mělo dát týmům na jednu stranu dost času na vyřešení konstrukčních chyb v návrzích vozů a na stranu druhou také dost času na koncentraci se na vývoj nového auta. Je to zvláště paraelní vývoj nového a starého vozu v druhé půlce sezony, který je dost nákladný, zvláště pro malé týmy pak představuje těžké období. 

Méně větrného tunelu, více CFD
Dále by mělo být po technické přejímce během závodních víkendů zakázáno dopravovat nové díly letecky na okruh. Na autech by se tak smělo objevit jen to, co bylo v pátek ráno homologováno delegátem FIA. Tím by se zamezilo zásobování novými díly soukromými tryskáči nebo v příručních zavazadlech členů týmů. 

Dále by mělo dojít k omezení času stráveného ve větrném tunelu a to ze 60 na 40 hodin týdně. Dovoleno by tak bylo jen pět osmi hodinových směn od pondělí do pátku. Týmům by pak bylo dovoleno větrný tunel pronajímat zákaznickým stájím z jiných závodních sérií. Větrný tunel je totiž dražší než CFD simulace (více od CFD simulacích psal Petr Hlawiczka zde, zde a zde). Inženýři by tak v budoucnosti měli pracovat více ve virtuálním než reálném větrném tunelu. 


Nejenom dva týmy na chvostu bojují o přežití, situace není růžová ani u Sauberu

Závodní víkend by se smrskl do 2,5 dní
Dále by se mohl rozšířit list věcí, které mohou být stejné na více vozech. Teď si můžete kromě motorů a převedovek u ostatních týmů koupit v podstatě jen hydrauliku. Tento list by měl být teď rozšířen ještě o řízení, zavěšení kol a komponenty na podvozku. Závodní víkend by se měl zkrátit ze tří dní na dva a půl. Víkendový program by tak začínal až v pátek odpoledne. Ráno by byly vozy jen převzaty a jezdci by si odbyly svoje PR povinnosti. To by mělo dle propočtů vést k úspoře za nocleh pro 60 lidí. 

Zpětné penalizace za starší provinění
FIA teď musí podané návrhy zvážit a případně je nějak zapracovat do pravidel. Pokud by byly odhlasovány do 30. června, tak by stačila nadpoloviční většina hlasů k tomu, aby byly platné už pro rok 2015. Vše po tomto termínu by totiž potřebovalo jednomyslný souhlas týmů. 

Sportovní ředitel Force Indie, Bob Fernley, podporuje FIA v tom, aby už se do situace vložila. "Celé to bude mít smysl, jen když to bude rozumně kontrolováno a v případě porušení také potrestáno. Nejlepším kontrolním mechanismem jsou lidé, kteří mění týmy. Systém postihů musí být nastaven tak, že starší prohřešky budou trestány odebráním bodů v aktuální sezoně. Pak by to určitě zabolelo."

Vytisknout

Diskuze: Zajímavé návrhy menších týmů na úsporu nákladů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 14.05.2014 23:53 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Co říká geniální konstruktér Newey na možnost přestupu k Ferrari?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud