Pro sezonu 2014 se radikálně změnily pravidla a v úvodu sezony přední týmy zrušily nepsané pravidlo o rozpočtových stropech. Proti tomu zbrojí menší týmy a bojí se o svou existenci. Iniciátorem zrušení stropů je prý prezident FIA Jean Todt, ale ten odpovědnost odmítá.
„Nejprve musím říci, že nemám páky, abych měnil pravidla,“ řekl Todt. „A pokud se mi to podařilo – třeba na popud prezidenta Ferrari Di Montezemola – dokážete si představit, jaké by byly reakce?“
„Mým úkolem je zajistit správný chod tohoto sportu. Všichni víme, že byla vyjádřena nespokojenost, ale tak už to bývá. Ti, kteří si stěžují, jsou mnohem hlasitější než ti, kteří jsou spokojeni.“
„Toto je mistrovství světa, kde ti, kteří nevyhrávají, si obvykle stěžují,“ pronesl s úsměvem Todt. „Takto to vypadalo vždycky. Ale nyní je tu nový rozhodovací orgán – strategická skupina.“
Todt chtěl, aby skupina – složená z Ferrari, Mercedesu, Red Bullu, McLarenu, Lotusu a Wiilliamsu – co nejdříve projednala rozpočtové stropy. Nicméně skupina vetovala změny a to rozzuřilo menší týmy.
Jean Todt v debatě u Red Bullu při letošní GP Bahrajnu (foto: Red Bull Racing)
„Jsem přesvědčen, že F1 je příliš drahá a mělo by se s tím něco udělat. Ale my, jako řídicí orgán, máme více méně nulovou šanci mluvit do nákladů.“
„Nevěřím, že jsme schopni kontrolovat náklady,“ řekl bývalý šéf Ferrari, „ale týmům jsem řekl: „Pokud se ukáže, že je to možné, budu rád za stanovení limitu.“ Většina týmů souhlasila, ale nyní nedokážu pochopit, proč je šest členů strategické skupiny proti.“
„Jsem zklamaný? Ano, v jistém smyslu jsem, protože nyní bude těžké dosáhnout cíle. Musíme to udělat přes technická a sportovní pravidla.“
Todt je připraven jednat o návrzích, protože cílem je, aby se zmenšily rozdíly mezi velkými a malými týmy, aniž by to mělo dopad na diváky. Navíc to musí schválit většina. „Něco by mělo platit již od roku 2015. Máme tu strategickou skupinu i komisi F1, což je dohromady 18 hlasů, tudíž pokud to má fungovat, musí mít 9 nebo více hlasů. Jinak je to neprůchozí.“