Jaký bude mít vliv povinnost použít omezené množství energie z různých zdrojů na závodní strategii?
Martin Brundle (MB): „Dosud startovali jezdci se 150-160 kg paliva, letos budou mít k dispozici jenom 100 kg, to se mi zdá být obrovský rozdíl. Kromě toho se změní součinnost různých zdrojů energie, co se odrazí na průběhu závodů. Bude těžké je sledovat, protože týmy budou mít pro použití energie jiné strategie. Vše bude nové a možná se objeví i nečekané problémy, vše se bude vyvíjet postupně s průběhem sezony. Doufám, že divák bude mít na svém televizoru vhodnou infografiku, aby lépe pochopil, co se děje na okruhu.“
Ve Formuli 1 jde letos o největší změny v pravidlech za posledních 25 let, přesto mají týmy k dispozici jenom tři série předsezonních testů, v průběhu kterých budou muset nastavit své monoposty podle svých představ. Vrací se také testy v průběhu sezony. Bude to ale stačit na dosáhnutí požadovaného stupně spolehlivosti?
МB: „Kdyby změny proběhly dřív, týmy by měli víc času na práci se svými šasi. Měly by čas na sestavení více kusů, s jedním z nich mohla provádět testy vyčleněná skupina inženýrů. Teď mají týmy málo času a k dispozici jenom předsezonní testy. Jak je známo, také v tomto období vznikají nové problémy, ty se musí identifikovat, odstranit a pochopit monopost jako celek, aby bylo možné od něj očekávat efektivní výkon a odhalit jeho potenciál. Trochu se obávám problémů se spolehlivostí vozů na začátku sezony – monoposty můžou mít problémy už i na cestě na start, protože týmy měly málo času na jejich doladění. Nepochybuju ale, že problémy budou řešeny velmi rychle.“
Změny v pravidlech nakonec možná nejsou tak radikální, jak se plánovalo. Přesto, budou časy na jedno kolo pomalejší?
МB: „V rozhovoru s jedním týmovým šéfem jsem řekl, že časy na jedno kolo budou přibližně o pět sekund horší. On na to reagoval, že později se rozdíl znovu smaže. Týmy najdou způsob, jak využít potenciál svých vozů na maximum. Také si nemyslím, že je čas na jedno kolo tak velmi důležitý. Podívejte se na GP2 – vypadá jako rychlá disciplína, ne? V závislosti od typu tratě je přitom o pět až deset sekund na jedno kolo pomalejší. Vše záleží na tom, jakým způsobem monopost absolvuje okruh: klouže na trati? Jdou jezdci při soubojích kolo na kolo? Monoposty F1 budou stejně nejrychlejší.“
Je dobré, když se v F1 klade důraz na rekuperaci energie? Neměla by se plně koncentrovat na co největší zábavu pro fanoušky?
МB: „Domnívám se, že ve 21. století musí Formule 1 myslet na nové tendence. Je to trvalý problém šampionátu. Je Formule 1 jednou velkou show? Je to laboratoř pro nové technologie? Je to sport? Co je vlastně F1? Já říkám, že je to show. Jsme tady, abychom bavili lidi. Vždyť kdyby nebylo fanoušků, týmy se svými sponzory by v šampionátu nesoutěžily a bez nich by F1 neexistovala. Abychom přilákali fanoušky, musíme pro ně připravit show. Proto se závodů účastní také televizní společnosti – všichni pracují pro stejný cíl. F1 musí být rychlá, zajímavá, předvídatelná, musí zahrnovat sport a show. Musí ale přitahovat i výrobce automobilů. Ti pomalu omezují produkci osmiválcových motorů a jejich výkon. Nový systém ERS bude ale dvakrát výkonnější, než KERS a bude se moci použít v jednom kole pětkrát déle – to bude mít asi největší vliv na nejlepší časy na jedno kolo. Někdo může říct, že F1 má daleko od toho, aby se stala závody elektromobilů, nebo vozů na vodíkový pohon, nebo něco takového. V současnosti ale udělala velký krok tímto směrem. Bohužel to bude pro týmy drahou záležitostí. Snaha o vyhovění ekologickým trendům není zrovna pozitivní, jestli se projevuje negativně na finanční situaci závodních týmů, v tom je problém. Nechci říct, že můžeme strčit hlavu do písku s tím, že „Koho zajímají ekologické problémy? My chceme jenom závodit!“ Má podobný problém NASCAR? Má daleko jednodušší pravidla, ale na závody tam chodí davy fanoušků. F1 by měla zohlednit poslední tendence. Návrat Hondy do F1 je důkazem zvýšeného zájmu výrobců automobilů o šampionát.“
Existují obavy, že zvuk nových motorů nebude velmi přitažlivý. Předešlá generace turbomotorů měla také špatný zvuk?
МB: „To byly jiné motory! Čas od času z nich šlehaly plameny, současné motory to nebudou dělat – týmy si nemohou dovolit ztratit tolik paliva. Předešlé turbomotory měly 9000 – 10000 otáček za minutu, ty dnešní do 15000. Myslím si, že v závodě to bude do 12000 otáček za minutu – kvůli šetření paliva. Je možné, že v pomalejších zatáčkách ve vyšších otáčkách vypnou jezdci motor a místo něj bude zatím pracovat jenom elektrický pohon. To znamená, že ve vlásenkách a šikanách a na příjezdech k nim budeme slyšet jenom přeřazování převodovek a to není hezký zvuk. Elektromotory dosahují vysoký točivý moment hned po zapnutí, takže jsou vhodné pro použití v pomalých zatáčkách, když bude turbomotor vypnut. Zajímavé, že jo?“
Jsou to podle Vás změny k lepšímu?
МB: „Na začátku sezony můžeme mít tři šampionáty. Předpokládejme, že Mercedes splní svůj úkol lépe, než Renault, který postaví efektivnější motor, než Ferrari. Nebo to můžu vyjmenovat v jiném pořadí. Změny jsou natolik velké, že všichni tři výrobci můžou postavit tři úplně jiné motory z pohledu efektivity, v tom případě budeme mít tři šampionáty v jednom. Nakonec se všechno doladí, to je nevyhnutelné. Ale na začátku sezony můžeme být svědky problémů.“