Tým z Grove si v rámci svých příprav na přelomovou sezónu 2014 vyzkoušel konfiguraci bez Coanda výfuků a foukání jejich horkých plynů k podlaze. Pří jízdě zaznamenali vyšší výkonnost, přestože kvůli aerodynamické nevýhodě měl být vůz podstatně pomalejší - proto ji nasadili i do kvalifikace a závodů.
Příští rok vstoupí do hry nové motory i úpravy dalších předpisů týkajících se aerodynamiky a výfuků. Koncovka bude jen jedna, navíc bude muset být umístěna uprostřed vozu, 170 - 185 mm za osou zadních kol. Pro Williams, který Coanda výfuky nikdy zcela nezvládl, to bude výhodou.
"Lépe se s ním jezdí, chování je předvídatelnější a aerodynamika nyní dělá víceméně to, co by měla. Zdá se to lepší. To, že na příštím voze nebude Coanda [výfuk], je dobré," pochvaluje si Valtteri Bottas pro Autosport.
"Jiné týmy byli ve vývoji Coanda efektu před námi a jsem si jistý, že tím získávaly více než my. Příští rok se aerodynamika vozu bude muset obejít bez nich, což pro nás bude dobrá. Snad budeme mít šanci ostatní dostihnout," pokračuje finský pilot.
Williams dosáhl v Abú Zabí paradoxně pokroku i bez Coanda výfuků (foto: Williams F1 Team)
Hlavní závodní inženýr Xevi Pujolar lepší výkonnost přisuzuje více faktorům, podle něj však Abú Zabí bylo významným krokem pro ověření designových směrů pro rok 2014.
Možná to je příliš zjednodušené říci, ale nejde o revoluci, jen o to, že se vůz celkově zlepšil a my jsme z něj schopni dostávat více výkonnosti. Výfuky vám sice určitou výkonnost dávají, ale získávat můžete i v jiných oblastech.
Pokud dostanete něco konzistentnějšího, můžete získat o trochu více. Bylo to velmi důležité se podívat na to, zda směr, kterým se vydáváme s příštím vozem, je správný či nikoliv," dodává Pujolar.
Srovnání nové verze nasazené v Abú Zabí, která připomíná loňské řešení, s Coanda verzí
(foto: Williams F1 Team)