Sezóna začíná: Představení okruhu v Melbourne - jeho výzvy a technické parametry

Petr Hlawiczka, 13. března 2013, 06:35 Google+

Po zimní přestávce se konečně dočkáme - již o tomto víkendu nás čeká zajímavý začátek sezóny 2013 v australském Melbourne. Jaké jsou výzvy a paramtery tamějšího městského okruhu?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 13.03. 23:34) Napište svůj názor
Force India

Force India | foto: Sahara Force India

Sdílejte článek

Letošní předsezónní testy toho o formě jednotlivých týmů odhalily méně než obvykle, o to bude začátek letošní sezóny pikantnější. Hodně se hovoří o pneumatikách, jejichž konstrukci Pirelli upravilo a směsi změkčilo. Na trati se během roku nezávodí, proto bývá zpočátku hodně znečištěna a kluzká, což se v průběhu víkendu zlepšuje.

Velká cena Austrálie bude čítat 58 kol (307,574 km), z nichž jedno měří 5 303 m. V neděli 17. března se bude v Albert Parku startovat v 17 hod před západem slunce, což může snížit viditelnost a v klesajících teplotách zhoršit fungování pneumatik.

Na okruhu se nachází celkem 16 zatáček - 10 pravotočivých, 6 levotočivých - a jezdí se ve směru hodinových ručiček. Hodně se řadí k středně rychlým - průměrná rychlost průjezdu zatáčkou se pohybuje kolem 150 km/hod při jejím průměrném úhlu 84°, průměrná rychlost za celé kolo potom dosahuje vysokých 221 km/hod.

melbourne mapa
Mapka okruhu v Melbourne s vyznačenými DRS zónami (podklad: Formula1.com)

Vozy jsou nastavovány na vysoký přítlak, požadavky na chlazení jsou průměrné. Obrubníky zde nepředstavují problém. Hrbolatost dráhy dosahuje středního stupně.

Nejdelší úsek na plný plyn měří 843 m a Sergiovi Pérezovi zde loni naměřili v kvalifikaci rychlost 316,7 km/hod s aktivovaným KERSem a DRS. Plný plyn mají piloti sešlápnutý po 66 % jednoho kola, rovinky tvoří 35 % okruhu.

Před letošní sezónou došlo ke změně pravidel týkajících se využívání systému pro snížení odporu (DRS). Ten mohou jezdci v trénincích a v kvalifikaci nově využívat pouze ve stanovených zónách. Známe již všech 36 DRS zón vybraných pro rok 2013, jejich přehled včetně obrázků najdete zde.

pocasi
Předpověď počasí na víkend
(zdroj: Formula1.com)

V Melbourne tedy na dvou místech. To první začíná před poslední zatáčkou okruhu, druhé za první šikanou, 510 m před zatáčkou č. 3. Obě sdílejí stejné místo detekce, jež se nachází 13 m před zatáčkou č. 14.

Nejrychlejší jsou zatáčky číslo 11 a 12, po nichž následuje poměrně obtížná pomalejší pasáž před cílovou rovinkou, týmy obvykle volí střední až vyšší přítlak. I když se 2/3 okruhu jedou na plný plyn, maximální výkon motoru zde není až tak důležitý, jako jeho správné mapování a krouticí moment pro rychlý výjezd z pomalých zatáček, proto zde agregáty dostávají dost zabrat.

Letos se v naposledy diváci v Austrálii setkají s řevem atmosférických 2,4litrových osmiválců, které od příštího roku nahradí 1,6litrová V6 turba. Převodovka je zatěžována průměrně.

melbourne - telemetrie
Telemetrie z průjezdu okruhu v Albert Parku (zdroj: Team Caterham F1/Renault Sport F1)

Díky novým měkčím a rychleji degradujícím pneumatikám Pirelli bychom se mohli dočkat pestřejších strategií, očekávají se 2 - 3 zastávky. Italský dodavatel volí pro Melbourne  super-měkkou (červená barva) a středně-tvrdou (bílá barva) směs, která je například o 0,8 s na kolo rychlejší než loňská středně-tvrdá.

Italský výrobce pneumatik měl za cíl na minimálně půlsekundové rozdíly mezi směsmi na kolo. Nejvíce zatěžovanou je levá zadní guma, pro dobrou výkonnost jsou v Melbourne klíčové brzdění a akcelerace.

Mnohem více zde dostávají zabrat brzdy, jejich výrobci hlásí středně-vysoké opotřebení, nároky na chlazení jsou však nízké/střední. Na sedmi místech se brzdí celkově 10 % času jednoho kola. Jejich opotřebení je vysoké, nároky na chlazení jsou však spíše nízké.

Nejprudší brzdění čeká na piloty před zatáčkou č. 3: z rychlosti 303 km/hod musí na 94 metrech za 1,95 sekundy zpomalit na 99 km/hod. Na pedál přitom vyvíjejí tlak až 165 kg a výkon brzd zde dle společnosti Brembo dosahuje 2602 kW.


Loňský průjezd okruhu z pohledu Jensona Buttona na McLarenu (zdroj: Youtube.com)

Vozy zde spotřebují kolem 2,5 kg paliva na jedno kolo. Spotřeba 10 kg paliva se v jednom kole projevuje teoretickým zrychlením o 0,4 sec, pro závod je třeba natankovat 152 kg benzínu.

Safety car se v závodě objeví průměrně 1,2 krát. Boxová ulička v Melbourne je jednou z nejkratších v šampionátu - měří 280 m, ztráta v čase na kolo za průjezd boxy se zastávkou činí 21 s. Loni jsme zde zaznamenali 76 zastávek, tak nejrychlejší trvala 3,1 s.

Rekord v závodě zde drží Michael Schumacher, jenž v roce 2004 proletěl jedno kolo za 1:24,125 min. Loni v kvalifikaci zde byl nejrychlejší Lewis Hamilton, když v její poslední části dosáhl času 1:24,922 min - o 1,4 s pomalejšího než ten, který stačil na pole-position v roce 2011 Sebastianovi Vettelovi.

 

392 snímků z loňského závodu v Austrálii si můžete prohlédnout zde.

Vytisknout

Diskuze: Sezóna začíná: Představení okruhu v Melbourne - jeho výzvy a technické parametry

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 13.03.2013 23:34 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: Přehodnotil jsem své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

Red Bull: Webbera si necháme, pokud bude i nadále předvádět dobré výkony

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

  2. "V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

  3. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  4. PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

  5. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  6. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud