KERS - umístění ve voze a popis funkcionality

Petr Hlawiczka, 17. ledna 2009, 13:14 Google+

Jednou z novinek, jíž dle nových pravidel týmy mohou (ale nemusí) využít v letošní sezóně, je systém pro rekuperaci kinetické energie. Popíšeme si, kde ho ve voze najdete a jak funguje.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Fáze dobíjení

Systém pracuje ve dvou fázích - buď se dobíjí, nebo dodává uspořenou energii a  dočasně zvyšuje výkon vozu (tzv. boost). Následující obrázek znázorňuje typické umístění hlavních součástí ve spodní části palivové nádrže. Protože je KERS poměrně těžký, kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti a co nejníže poleženému těžišti je u podlahy.

Ve fázi dobíjení je kinetická energie ze zadních brzd (1) zachycena elektrickým alternátorem/motorkem (2). Tento proces je řízen procesorem (CPU) (3), přičemž dochází k nabíjení baterií (4).




Fáze uvolnění energie

Ve fázi, kdy dochází k dočasnému zvýšení výkonu, elektrický alternátor/motor dodává souvislý tok uchované energie zpět motoru poté, co pilot zmáčkne tlačítko na volantu (5). Tato bonusová energie má hodnotu kolem 80 koňských sil a může být použita maximálně po dobu 6,6 sekund v každém kole.



Umístění hlavních součástí KERSu pod palivovou nádrží vede rovněž k jejímu objemovému zmenšení o 15 kg paliva (v loňské sezóně obvykle pojala 90 - 100 kg paliva). To výrazně ovlivní strategii zvláště na okruzích, kde bylo možno jet pouze na jednu zastávku v boxech. Systém navíc vyžaduje dodatečné chladiče baterií.

Mechanický KERS (z týmů dle mých informací bude používat pouze Williams) na rozdíl od elektrického, jejž jsme si nyní popsali, pracuje na podobném principu. Rozdíl je v tom, že zachycenou energii neukládá do baterií, ale do setrvačníku.
Vytisknout

Diskuze: KERS - umístění ve voze a popis funkcionality

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Hamilton očekává vzrušující sezonu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  2. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  3. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  4. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  5. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud