McLaren nejvyšší rychlostí potvrdil efektivní aerodynamiku, Webber výborný ve 2. sektoru

Petr Hlawiczka, 25. listopadu 2012, 14:00 Google+

BRAZÍLIE - ANALÝZA SEKTORŮ; Časy v sektorech a maximální rychlosti dosahované v kvalifikaci lépe ilustrují výkonnost jednotlivých vozů. Jaké závěry o síle jednotlivých týmů můžeme po sobotě vyvodit?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 26.11. 17:11) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Brazílie letos za pár hodin rozhodne, kdo se stane letošním šampionem. Pojďme se ještě ohlédnout za kvalifikací a výkony, které jednotlivé týmy předváděly.

Interlagos je krátkým okruhem, jehož první sektor obsahuje pomalá Sennova esíčka a třetí velmi rychlou zatáčku, kde bude v závodě začínat DRS zóně. Na zadní rovince začíná před čtvrtou druhý, technický sektor vyžadující maximální přítlak. Krom úvodní rychlejší pasáže obsahuje sérii velmi pomalých zákrut.

Třetí sektor tvoří krom 12. středně rychlé zatáčky, z níž je důležitý dobrý výjezd, již pouze dlouhá rovinka, kde se uplatní co nejnižší odpor. Bližší technické informace o okruhu Interlagos včetně jeho konfigurace, průměrných rychlostí, nároků na motor, brzdy a dalších výzev, naleznete zde.

mapa
Mapa okruhu Interalgos (podklad: FIA)

McLareny ovládly kvalifikaci poté, co byly překvapivě nejrychlejší na rovinkách, což u nich nebývá zvykem. V Austinu se jim podařilo vylepšit vůz a dokazují, že v závěru sezóny mají zřejmě efektivnější aerodynamiku než jejich soupeři z Red Bullu. Naopak Ferrari po několik závodů nasazuje další a další nové díly, kupředu se však moc neposouvá.

V prvním sektoru byl nejlepší Button o 9 tisícin předčící Lewise, druhý patří Webberovi, který zde byl o 6 tisícin rychlejší než Hamilton, jenž ujel za nejkratší dobu třetí sektor. Australan s Red Bullem v kvalifikaci předstihl svého kolegu Vettela právě díky výbornému času ve druhém sektoru - tam byl lídr šampionátu o 0,137 s pomalejší.

Své nejrychlejší sektory se do jednoho kola podařilo poskládat polovině pilotů z první desítky: oběma McLarenům, Vettelovi, Massovi a Rosbergovi. Nejvíce by si polepšil Hülkenberg, jenž mohl být teoreticky o 0,046 s rychlejší a předčit o šestou příčku připravit Maldonada.

brazilie - sektory
Tabulka č. 1 - Nejlepší časy dosažené v jednotlivých sektorech (v sekundách)

Nejvyšší rychlost byla na rovince naměřena Rosbergovi - nebylo to ovšem na konci dlouhé rovinky (speed trap), ale paradoxně o něco dříve na konci  třetího sektoru: 315,1 km/hod (podobná situace se opakovala u Schumachera). McLareny byly nejrychlejší před brzděním do úvodní zatáčky, Hamiltonovi zde bylo naměřeno 314,1 km/hod.

"K tomu dochází, když brzdí dříve do první zatáčky," vysvětluje mi závodní inženýr Xevi Pujolar, u jehož Maldonada došlo k podobné situaci. "V rychlých kolech však jsme na speed trapu rychlejší než v S3."

Velmi dobrou kvalifikaci odjel opět Maldonado, který však byl později odsunut o deset míst. Venezuelan se svým Williamsem dosáhl nejvyšších rychlostí na konci prvního i druhého sektoru. Na zadní rovince byl druhým nejrychlejším domácí Senna, rovněž s vozem FW34, jehož DRS efekt je velmi silný.

Red Bully, které preferují maximální přítlak za cenu vyššího odporu, patřily na rovinkách k nejpomalejším: Vettel 304,1 km/hod, Webber 303,4 km/hod. Nižší maximální rychlost dosáhli už pouze Pic a De la Rosa. Na druhou stranu jim to zajistilo nejvyšší rychlosti průjezd zatáčkami - díky tomuto kompromisu svědčícím o vysoké efektivitě aerodynamiky a DDRS vozu RB8 si zajistili umístění ve druhé řadě.

brazilie - rychlostiTabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)

Vytisknout

Diskuze: McLaren nejvyšší rychlostí potvrdil efektivní aerodynamiku, Webber výborný ve 2. sektoru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 26.11.2012 17:11 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari F2012

Marko: Ferrari není tak špatné, jak všichni říkají

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud