Brazílie letos za pár hodin rozhodne, kdo se stane letošním šampionem. Pojďme se ještě ohlédnout za kvalifikací a výkony, které jednotlivé týmy předváděly.
Interlagos je krátkým okruhem, jehož první sektor obsahuje pomalá Sennova esíčka a třetí velmi rychlou zatáčku, kde bude v závodě začínat DRS zóně. Na zadní rovince začíná před čtvrtou druhý, technický sektor vyžadující maximální přítlak. Krom úvodní rychlejší pasáže obsahuje sérii velmi pomalých zákrut.
Třetí sektor tvoří krom 12. středně rychlé zatáčky, z níž je důležitý dobrý výjezd, již pouze dlouhá rovinka, kde se uplatní co nejnižší odpor. Bližší technické informace o okruhu Interlagos včetně jeho konfigurace, průměrných rychlostí, nároků na motor, brzdy a dalších výzev, naleznete zde.
Mapa okruhu Interalgos (podklad: FIA)
McLareny ovládly kvalifikaci poté, co byly překvapivě nejrychlejší na rovinkách, což u nich nebývá zvykem. V Austinu se jim podařilo vylepšit vůz a dokazují, že v závěru sezóny mají zřejmě efektivnější aerodynamiku než jejich soupeři z Red Bullu. Naopak Ferrari po několik závodů nasazuje další a další nové díly, kupředu se však moc neposouvá.
V prvním sektoru byl nejlepší Button o 9 tisícin předčící Lewise, druhý patří Webberovi, který zde byl o 6 tisícin rychlejší než Hamilton, jenž ujel za nejkratší dobu třetí sektor. Australan s Red Bullem v kvalifikaci předstihl svého kolegu Vettela právě díky výbornému času ve druhém sektoru - tam byl lídr šampionátu o 0,137 s pomalejší.
Své nejrychlejší sektory se do jednoho kola podařilo poskládat polovině pilotů z první desítky: oběma McLarenům, Vettelovi, Massovi a Rosbergovi. Nejvíce by si polepšil Hülkenberg, jenž mohl být teoreticky o 0,046 s rychlejší a předčit o šestou příčku připravit Maldonada.
Tabulka č. 1 - Nejlepší časy dosažené v jednotlivých sektorech (v sekundách)
Nejvyšší rychlost byla na rovince naměřena Rosbergovi - nebylo to ovšem na konci dlouhé rovinky (speed trap), ale paradoxně o něco dříve na konci třetího sektoru: 315,1 km/hod (podobná situace se opakovala u Schumachera). McLareny byly nejrychlejší před brzděním do úvodní zatáčky, Hamiltonovi zde bylo naměřeno 314,1 km/hod.
"K tomu dochází, když brzdí dříve do první zatáčky," vysvětluje mi závodní inženýr Xevi Pujolar, u jehož Maldonada došlo k podobné situaci. "V rychlých kolech však jsme na speed trapu rychlejší než v S3."
Velmi dobrou kvalifikaci odjel opět Maldonado, který však byl později odsunut o deset míst. Venezuelan se svým Williamsem dosáhl nejvyšších rychlostí na konci prvního i druhého sektoru. Na zadní rovince byl druhým nejrychlejším domácí Senna, rovněž s vozem FW34, jehož DRS efekt je velmi silný.
Red Bully, které preferují maximální přítlak za cenu vyššího odporu, patřily na rovinkách k nejpomalejším: Vettel 304,1 km/hod, Webber 303,4 km/hod. Nižší maximální rychlost dosáhli už pouze Pic a De la Rosa. Na druhou stranu jim to zajistilo nejvyšší rychlosti průjezd zatáčkami - díky tomuto kompromisu svědčícím o vysoké efektivitě aerodynamiky a DDRS vozu RB8 si zajistili umístění ve druhé řadě.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)