Další rozepře na scéně, mají McLaren a Red Bull "otočná" křídla?

iM2, 3. října 2012, 16:17 Google+

AKTUALIZOVÁNO; Přišla F1 s další technickou "vychytávkou," která se pohybuje v "šedé zóně pravidel?" Podle německého zdroje vyvinul McLaren přední křídlo, které se pod zatížením otáčí podél horizontální osy. Red Bull měl svoji verzi, dokonce ještě extrémnější, představit v Singapuru. V Suzuce by se na to FIA měla zaměřit.

Počet komentářů:  38 komentářů (Poslední 05.10. 18:30) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Christophe Malbranque

Sdílejte článek

Obecné poznatky, co zatím víme?

Opět se technická vychytávka týká křídel. Jen připomeňme, že vloni se dlouho diskutovalo o ohebných křídlech, především pak u týmů Red Bull a Ferrari. FIA poté musela zavést přísnější testy ohebnosti křídel, aby zabránila týmům je používat.

Jenže co se jednou inženýři naučí, už neradi zapomínají. V tichosti se na předních křídlech pracovalo i nadále. McLaren našel zřejmě skulinu v pravidlech. Pozorovatelé tvrdí, že se jejich přední přítlačné křídlo při zatížení otáčí dozadu podél horizontální osy. McLaren měl sadit tuto novinku na své vozy během Grand Prix Maďarska.

Podle německého auto motor und sport má už svoji verzi tohoto řešení také stáj Red Bull a poprvé ji nasadila v Singapuru. Právě křídla by mohla být příčinou, proč poslední závody vyhrávají právě vozy McLarenu nebo Red Bullu. 


Na fotce jsou jasně patrné dva šrouby, které drží přední křídlo Force India (v oranžové části pylonu)...

Jenže této novinky si už všimlo i Ferrari, které to oznámilo FIA. Při detailnějším prostudování fotek vozu se totiž ukazuje, že přední křídlo je uchyceno ke dvou pylonům, které jej drží na nose vozu, pouze jedním šroubem, a tak může docházet při zatížení k jeho pootočení dozadu podél horizontální osy, což může snižovat aerodynamický odpor.

Jak takové křídlo pomůže?

Střední část předního křídla (50 centimetrů) je přesně formulována pravidly. Pokud se týmům opravdu podařilo vymyslet otočné křídlo, tak má dvě výhody: 1) na rovinách je snížen aerodynamický odpor, takže je možné dosahovat větší maximální rychlosti než by bylo s takto nastaveným křídlem jinak možné a 2) pod podlahou vozu proudí vzduch efektivněji, což by mohlo pomáhat i difuzoru.


Délka nosu ve Spa

Řešení Red Bullu má být ještě extrémnější než McLarenu, má se za to, že právě kvůli tomu v Singapuru nastoupila rakouská stáj s delším nosem (můžete porovnat na fotkách). Bude zajímavé sledovat, jak na nové křídlo zareagují techničtí komisaři, ti by mohli křídlo otestovat už v Japonsku. 


Délka nosu v Singapuru

Vyjádření týmu McLaren

"Nevím o tom, že by mezi FIA a týmy probíhala přímo na toto téma nějaká diskuze. Že to ale nevím neznamená, že neproběhla, ale asi bych to věděl. Myslím ale, že pravidla jasně požadují, aby byla přední křídla rigidní. Jenže je jasné, že žádná věc není absolutně nepružná a neohebná. Čas od času se objeví jisté diskuse mezi týmy, když si některé z nich myslí, že jiný tým má křídla na jeho vozech až moc ohebná nebo něco podobného. Podle nás ale my, jako McLaren, neděláme nic špatného, takže se nebojíme, že by nás něco mohlo poškodit," říká za stáj McLaren Martin Whitmarsh.

"Technické oddělení FIA musí zůstat bdělé a neustále testovat přední i zadní křídla a vůbec další systémy, aby si byli jisti, že všichni dodržují pravidla. To týmum ale nebrání, aby se pokusili vymyslet kreativní řešení, které by obešlo původní záměr pravidel."

Vytisknout

Diskuze: Další rozepře na scéně, mají McLaren a Red Bull "otočná" křídla?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 38, poslední 05.10.2012 18:30 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 38 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Barrichello: Williams platí daň za nezkušené jezdce

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  3. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud