Red Bull
Max Verstappen, 1, místo
Kvalifikační kola byla dobrá a pro tým je výsledek skvělý. V posledním kole jsem trochu víc tlačil a v prvním sektoru získával, ale ke konci mi odcházely pneumatiky, takže jsem o nějakou desetinu přišel, škoda. Musíme ještě zapracovat na delších pasážích, protože tam nejsme pořád plně spokojeni a stále cítíme, že máme ještě rezervu v kontrole vyvážení vozu. Nebylo to dokonalé, ale získat pole-position poté, když jsem cítil, že výsledek mohl být lepší, je úspěch. Udělali jsme pár dobrých změn a první sektor byl opravdu výborný. Je zábavné tu jezdit, když se vůz každým rokem zlepšuje, zejména v oblasti tempa. Tým startuje z první řady, což je pro zítřejší závod perfektní, ale očekávám silnou konkurenci. Podpora je tu jako vždy úžasná, doufám, že fanouškům připravíme dobrý závod.
Sergio Pérez, 2. místo
Zatím víkend probíhá úspěšně a při kvalifikaci jsme se přiblížili celkovému vítězství. Já se bohužel nedokázal v posledním kole vyvarovat malé chyby, nevyšel mi ideálně nájezd do rychlého kola a pravděpodobně stačilo k tomu, abych nezískal pole-position. Pokud si vybavím loňský rok, tak jsem na tom s vozem podstatně lépe, tehdy mi na Maxe chybělo sedm desetin. Z hlediska vyvážení je to pravděpodobně nejtěžší okruh a mít ho na Suzuce dobré se nedá srovnat žádnou jinou tratí na světě. S Maxem jsme celý víkend na stejné úrovni, cítím, že zítra to bude stejné, proto je o co bojovat.
Christian Horner, šéf týmu
Skvělá kvalifikace v podání obou jezdců. Je to naše 27. první řada a Checův nejlepší výkon v kvalifikaci na této trati. Samozřejmě tu je pár věcí, které je třeba před zítřkem doladit, ale od Maxe to bylo další úžasné kolo a jsme opravdu rádi, že jsou naše vozy v první řadě. Závod bude o něco těsnější, ale dnešek nás staví do skvělé pozice, abychom ho dobře zvládli, pokusíme se naši rychlost přenést i do závodu.
McLaren
Lando Norris, 3. místo
Jsem velmi spokojený, vůz je konkurenceschopný a mohl jsem v kvalifikaci odjet dobrá kola, zejména v Q3. Jsou tu milí fanoušci, před nimiž je příjemné jezdit, jsem rád, že jsem dosáhl tak dobrého umístění. Po celý víkend máme dobré auto a udělali jsme krok vpřed, což je potěšující zjištění. Tvrdá práce se postupně vyplácí. Dnes víkend dobře pokračoval, zítra chci využít příležitost na slušný bodový zisk.
Oscar Piastri, 6. místo
Od Q2 jsem soustavně ztrácel a marně se pokoušel najít svůj rytmus, proto jsem zklamán. Na několik oblastí se musím přes noc s inženýry ještě zaměřit, ale zdá se, že špička se stále více vyrovnává. Zítřek bude šanci se zlepšit a dosáhnout na co nejvíce bodů.
Andrea Stella, vedoucí týmu
Kvalifikace byla pozitivní. Umístění nám slibuje slušný bodový zisk. Je také potěšitelné vidět, že jsme druhým nejlepším týmem za Red Bullem - ačkoliv vím, že trať více vyhovuje charakteristice našich vozů a navíc máme za sebou pouze kvalifikaci. Pochvalu si zaslouží oba piloti za své výkony v Q1 a Q2, když si zajistili postup jen na jedné sadě, takže pro Q3 měli dvě nové. Odvádějí dobrou práci, stejně jako celý tým. Teď je třeba se dobře připravit na zítřek a zúročit vše dobrým výsledkem.
Ferrari
Carlos Sainz jr., 4. místo
Jsem spokojen s kvalifikací i mým pokusem v Q3, protože se domnívám, že jsme maximalizovali náš potenciál. Od třetího tréninku bylo zřejmé, že nám na nejlepší týmy něco málo chybí, ale moje umístění mi dává dobrou výchozí pozici pro zítřejší závod. Pokud jde o závodní tempo, posunuli jsme se mírně vpřed, takže doufám, že toho během závodu budeme schopni využít a bojovat o umístění na pódiu. Forza!
Charles Leclerc, 8. místo
Nespokojenost! Ve voze jsem se cítil celkem dobře, ale rychlost prostě schází, takže je nutné vyhodnotit data a zjistit přesnou příčinu. Letos máme vůz o něco silnější v závodní konfiguraci, nicméně na této trati se obtížně předjíždí, takže musí se mi povést start a využít každé příležitosti, abych se v závodě dotáhl na čelo.
Frédéric Vasseur, šéf týmu
Celkově není kvalifikace tak dobrá. Pro Carlose dopadla ještě poměrně dobře, ale Charles doplatil na to, že musel použít dvě sady měkkých pneumatik, aby se dostal do Q2. Pokud se soustředíme na zítřek, jsme si vědomi, že závodní tempo je v pořádku a věřím, že zůstaneme ve hře o dobré umístění. Oba kluci musí zajet dobré první kolo, aby měli volnou trať, aniž by uvízli v provozu, protože v Suzuce se opravdu obtížně předjíždí a je zde pouze jedna DRS zóna.
Aston Martin
Fernando Alonso, 5. místo
Jsem hodně spokojený. Kvalifikace v Suzuce je vždy velmi zvláštní zážitek: s malým množstvím paliva, čerstvými pneumatikami a se vším, co dnes ve voze dobře fungovalo. Možná je trochu nečekané, že jsem byl tak konkurenceschopný - loni jsme ztráceli na pole-position vteřinu, letos jen čtyři desetiny. Zdá se, že vývoj jde správným směrem. Je příliš brzy tvrdit, že naše aktualizace přinesly významný pokrok, ještě prověříme všechna data, co jsou k dispozici. V kvalifikaci obvykle býváme rychlejší než v závodě, tak uvidíme, co se nám povede v neděli.
Lance Stroll, 16. místo
Dnes mi jednoduše chyběla rychlost potřebná k postupu a zatím nevím, proč k tomu došlo. Myslím, že jsem jel na hranici schopností vozu, ale na postup to nestačilo. Zdá se, že aktualizace lépe fungují na Fernandově AMR24, takže se dnes večer zaměříme, zda existuje nějaká možnost, jak vylepšit i můj vůz. Čeká nás ještě spousta práce, musíme zítra zúročit každou maličkost, která se nám naskytne.
Mike Krack, šéf týmu
Je to hořkosladká nálada. Cílem bylo dostat obě auta do Q3. To se nepodařilo a je třeba důkladně prověřit Lanceho vůz, protože rozdíl mezi ním a Fernandovým byl značný, on z něj dokázal vydolovat mnohem víc. S jeho umístěním můžeme být spokojeni, stejně jako s prací celého týmu při aktualizaci našeho balíčku. Byla to disciplinovaná práce a při rozhodování nám pomohly včerejší srovnávací testy. Rád bych poděkoval mechanikům, kteří zůstali v garáži dlouho do noci a pracovali na aktualizacích u Alonsova monopostu. Suzuka ocení silné auto, uvidíme, co se zítra stane. Cílem jsou body pro oba vozy.
Mercedes
Lewis Hamilton, 7. místo
Obecně to byla dobrá kvalifikace. Co se týče vyvážení jsme provedli hned několik dobrých vylepšení, celkově jsem se cítil mnohem komfortněji než v předchozích závodech, ačkoliv jsou tu ještě oblasti, kde bychom se měli zlepšit. Podnikáme kroky správným směrem. Když jsme tu jeli před šesti měsíci, ztráceli jsme více než vteřinu, dnes jsme odstup od čela a nejbližších soupeřů o něco stáhli. Samozřejmě jsem doufal v lepší výsledek a s tím dosaženým nikdy nemohu být spokojen, ale také vím, že se na autě pořád pracuje. Dlouhé pasáže byly v pátek podobné jako u soupeřů, takže uvidíme, zda to tak bude vypadat i v neděli. Bude to asi hodně těsný závod, takže doufám, že důležité faktory dokážeme maximalizovat a odvezeme si odtud nějaké body.
George Russell, 9. místo
Mezi námi, Ferrari, Astonem a McLarenem je minimální odstup. Po třetím tréninku bylo jasné, že rozdíly budou maximálně jedna nebo dvě desetiny, což se také potvrdilo. Pokud někdo nejel na limitu, skončil vzadu jako já. V posledním kole jsem drobně chyboval, jsem zklamán, ale tak to někdy chodí. Co se týče předjíždění to ale není nejtěžší závod, z hlediska degradace a odlišnou strategií se snad posuneme víc dopředu. Určitě se toho může stát hodně, sezóna začala na rychlejších okruzích, což je naše slabina - věděli jsme, že tenhle víkend nebude nejlehčí. Ale je dobře, že ony slabiny odhalujeme, čímž se dostaneme na platformu, z níž můžeme navyšovat náš výkon. Ukazuje nám směr pro naše další zlepšení.
Toto Wolff, vedoucí oddělení Mercedes-Benz Motorsport
Výsledek není nijak skvělý. Pozitivní je, že nejsme časově tak daleko od druhé řady, jen asi desetinu, a to na trati, která pro nás loni byla jednou z nejhorších, ne-li vůbec nejhorší. Zdá se, že jsme o víkendu udělali krok správným směrem. Snažíme se usilovně porozumět chování W15 a tomu, jak přistoupit k jeho zlepšení. Vidět pokrok je tedy povzbudivé. Závod samotný je těžké predikovat, balík za Red Bully je velmi těsný, takže uvidíme, co se nám povede. Data z delších pasáží pátečního tréninku a dnešní kvalifikace naznačují, že to bude vyrovnaný boj. Musíme maximalizovat naše možnost a náš vývojový balíček, abychom dosáhli co nejlepšího výsledku.
VISA Cash App RB
Juki Cunoda, 10. místo
Po dobrém výkonu v Austrálii jsem cítil určitý tlak, ale řekl bych, že v dobrém slova smyslu, proto jsem rád, že jsem postoupil až do Q3 před zraky své rodiny a přátel a hlavně domácím publikem. Nebylo to tak snadné, jak jsem očekával, ale celkově jsme zvládli fantastickou práci. Nadále se učím, jak maximalizovat nastavení vozu a dostal z něj co nejvíc - bez podpory všech, inženýrů, mechaniků na trati i v továrně bych tohoto výsledku nikdy nedosáhl. Velmi si toho vážím. Daniel byl rovněž dobrý, takže potenciál na zisk bodů tu je, možná více než třeba jeden, takže uděláme, co je v našich silách. První krok mám za sebou, druhý, umístění v TOP10 v zítřejším závodě, což se mi tu zatím ještě nepodařilo, je přede mnou. Chci vše spojit dohromady a zkust zajet perfektní závod.
Daniel Ricciardo, 11. místo
Mám smíšené pocity, určité zklamání, ale také je povzbudivé, že jsem tak blízko Q3. Vzhledem k tomu, že jsem včera odjel jen pár kol a ještě na vlhku byla dnešní kvalifikace dobrá, protože jsem byl blízko postupu. Dopoledne jsem zajel pár kol a pak tvrdě pracoval, abych dobyl každou desetinu v kvalifikaci. S umístěním jsem v podstatě spokojen, ale není to Q3. Nepostoupit o půl desetiny není příjemné, bylo by hezké dát klukům v garáži podobnou odměnu. Po včerejšku ale vidím určitá povzbudivá pozitiva. Závodní tempo je v pořádku, startuji na čisté straně roštu, myslím, že body nejsou utopií, takže se budu snažit, abych byl v TOP10 jak v prvním, tak v 53. kole.
Alan Permane, závodní ředitel
Jsme samozřejmě šťastní. Juki opět v Q3 a předvedl fantastický výkon, Daniel jen pár setin za ním. Dnes jsme opravdu maximalizovali náš balíček. Gratulujeme všem jak v Itálii, tak Velké Británii, že nám poskytli první velké vylepšení v této sezóně. Nový podvozek funguje bezvadně a nepochybně náš výkon umocnil. Pro tým to je dobrý výsledek a musíme v této formě pokračovat i zítra; jsme tu přeci proto, abychom získali co nejvíc bodů.
Haas
Nico Hülkenberg, 12. místo
S výkonem jsem opravdu spokojen, předvedl jsem dobrá a čistá kola - kvalifikaci jsem si užíval a chtěl jsem zajet co nejlépe. Myslím, že jsem vytěžil z našeho balíčku maximum a jen jako okrajový fakt beru, že jsem se nedostal do Q3, protože jinak to vypadá opravdu dobře. Na rozdíl od včerejšího prvního tréninku, jak se zdá, Suzuka není nám nakloněný okruh, takže svůj výsledek beru všemi deseti.
Kevin Magnussen, 18. misto
Myslím, že jsme vůz pro kvalifikaci vylepšili, ale skončil jsem mnohem více vzadu než včera se stejným nastavením. Konzistence se zlepšila, ale stále chybí rychlost. Víme, že Suzuka není náš okruh, navíc na mé straně garáže trochu zaostáváme v rytmu přípravy na víkend. Každopádně, závod se jede zítra a doufám, že podobně jako v předchozích závodech něco vytěžíme. Minimálně se o to chceme pokusit.
Ayao Komatsu, šéf týmu
Celkově dobrá kvalifikace. Chtěli jsme se dostat do Q2, což u Kevina nevyšlo, ale i tak jsme udělali nějaké změny v nastavení, s nimiž byl spokojen. Měl možnost zajet tři pokusy, ale nakonec neuspěl. Změny ale nabírají pozitivní směr, takže v závodě bude mít více šancí. Nico jako obvykle zajel skvěle vždy druhé pokusy, jak v Q1, tak v Q2. V lepší výsledek, než jakého dosáhl, jsme asi nemohli doufat. Od tréninku jsme se posunuli kupředu a i přes fakt, že tato trať je naší slabinou, jsme pracovali dobře.
Kick Sauber
Valtteri Bottas, 13. místo
Jsem opravdu spokojen s chováním vozu jak v dopoledním tréninku, tak v kvalifikaci. Je dobré se vrátit do Q2 a usilovat o postup do Q3. Samozřejmě by bylo ještě hezčí se dostat do TOP 10, ale i tento výsledek je důkazem, že vylepšení v posledních Grand Prix pokračují správným směrem - musíme ocenit tým v Hinwilu za neutuchající podoporu. Během víkendu jsme učinili malé krůčky vpřed a při vyhlídce na zítřek jsem si jist, že pokud se vše podaří, budeme schopni svést rovnocennou bitvu s vozy kolem nás a přivézt i nějaké body.
Guanyu Zhou, 20. místo
Byl to těžký den. Kvůli technické závadě jsem vynechal závěr třetího tréninku a musel nastoupit rovnou do kvalifikace. Nedostatečná příprava mi ztížila předvídat chování vozu a i když jsem se snažil vytěžit maximum, v posledním sektoru jsem ztrácel - neměl jsem vzadu dostatečnou přilnavost. Věřím, že pokud bych se mohl lépe na kvalifikaci připravit, dostal bych se podstatně výš. Startovní rošt je hodně vyrovnaný, boj o body bude záviset, jak bude možné předjíždět. Ale předpokládám, že se mi nějaká místa podaří získat. Zítra začínám znovu a tým i já do toho dáme všechno.
Alessandro Alunni Bravi, zástupce týmu
Mám smíšené pocity. Valtteriho výkon ukazuje ve srovnání s předchozími závody zlepšení, protože měl díky výbornému kvalifikačnímu kolu šanci postoupit do Q3. Nepovedlo se to jen o malý kousek, ale jeho časy v Q1 a Q2 byly konkurenceschopné s Jukim. Bohužel kvalifikace druhého vozu neproběhla podle očekávání, protože Guanyu zmeškal závěrečnou část třetího tréninku kvůli technickému problému - ten ještě pořád řešíme. Nemohl tak při simulací kvalifikace jet na měkké směsi, proto byl onen třetí trénink tak důležitý. Víme dobře, že podmínky včera odpoledne mnoho akce neumožnily. Proto mu chyběl klíčový čas pro kvalifikaci. Ukázal zlepšení mezi prvním a druhým pokusem, ale bohužel to na postup nestačilo, jeho čas neodráží plný potenciál vozu. Ale jeho tréninkové výkony jsou nadějné a zítra může svou pozici zlepšit. Celkově naše zlepšení - zde a v Melbourne - prokazuje lepší výkonnost našeho vozu, proto optimisticky očekáváme boj o body.
Williams
Alex Albon, 14. místo
Hodně se zatím trápíme a ve voze jsem se necítil dobře, ale umístění odráží náš odhad. Způsob jízdy našeho vozu se někde zlepšil, jinde zhoršil. Na tomto okruhu nejde jet údržbu, povrch je argesivní a ničí pneumatiky. Když je trať hladká, leccos projde, ale tady platíme vysokou cenu. Když se mi pneumatiky v zatáčkách přehřívaly, chtěl jsem je šetřit, ale bylo to moc složité. V dlouhých úsecích při třetím tréninku se auto chovalo rozumně, proto bude důležitá strategie. Uvidíme, jak se nám bude dařit.
Logan Sargeant, 19. místo
Po včerejší nehodě jsem v dnešním tréninku odjel jen pár kol, ale i tak jsem spokojen. Vzhledem k omezenému pobytu na trati byl vůz pro kvalifikaci dobře připraven a udělali jsme správná rozhodnutí. Myslím, že o mnoho lépe toho moc udělat nešlo. Půldruhé desetiny od Q2 ukazuje, jak těsné byly rozdíly. S jízdou jsem spokojen, zatím nám chybí něco rychlosti. Zítra to bude závod o degradaci a klíčový bude první sektor. Chci dobře odstartovat, zvládnout závod a dokončit jej na slušném místě.
Dave Robson, vedoucí oddělení výkonu vozidel
Na rozdíl od včerejších výpadků byl dnešek produktivní, oba piloti absolvovali plánovaný program ve třetím tréninku a absolvovali několik testů nastavení. Proto jsme byli schopni pro kvalifikaci upravit oba vozy a optimalizovat nastavení. Alex i Logan odvedli dobrou práci a přestože se Logan do Q2 nedostal, jeho rychlost se blížila Alexovi - dobře se "zotavil" ze včerejší havárie. Alex odvedl kvalitní výkon a i když k postupu do Q3 chybělo asi několik desetin, umístění je spravedlivým odrazem současného tempa vozu. Práce s pneumatikami i během jediného kvalifikačního kola byla náročná, zítra to bude skutečná výzva. Bude nutné sladit rychlost a nakládání s pneumatikami. Zítra bude pravděpodobně suché a teplejší počasí, což ovlivní degradaci předních pneumatik, což udělá závodění ještě víc obtížným.
Alpine
Esteban Ocon, 15, místo
V posledním tréninku jsem nebyl s vyvážením vozu zcela spokojen, takže oceňuji reakci týmu, abychom nastavení krátce před kvalifikací zlepšili. Při posledním kole v Q1 jsem měl dobrý pocit, ale v Q2 se všichni soupeři dokázali posunout výš. Dnes jsme podle mého názoru vytěžili maximum, ale na posun to nestačilo. Je třeba se zítra dívat dopředu a využít každé příležitosti. Chci se udržet v boji o pozice a uvidím, kde mě šachovnicová vlajka zastihne.
Pierre Gasly, 17. místo
Jsem zklamán, že jsem vypadl už v Q1. V prvním i druhém sektoru se vůz choval dobře, ale poté jako by začal klouzat, možná se příliš zahřály zadní pneumatiky. Bojoval jsem v zatáčkách s trakcí, zadek vozu se choval podivně a všechno bylo příliš chaotické, než abych zajel čisté kolo. Musíme tuto oblast analyzovat a pochopit, co nám v této oblasti chybí. Zítra to bude boj jako vždy. Jsou tu jisté šance a zítra je musíme využít. Ohledně strategie sázíme na naše karty a uvidíme, jestli se nám povede vytěžit z chyb někoho před námi.
Bruno Famin, šéf týmu
Vylepšení fungovala podle očekávání, ale také je jasné, že nás čeká ještě hodně tvrdé práce. Odpoledne jsme maximalizovali potenciál obou vozů, teď nás čeká analýza. Jsou věci, které je nutno co nejrychleji pochopit: zejména zahřívání pneumatik a zacházení s nimi, protože ve vyrovnaném poli to představuje důležitý rozdíl. Zítřejší závod nabízí několik zajímavých strategií, chceme naše možnosti vyhodnotit a pokusíme se posunout dopředu co nejblíže bodovaným pozicím.