Za dnešní bezpečí vděčí jezdci Sennovi

Daniel Šupa, 18. dubna 2004, 16:53 Google+

Jeho smrtelná havárie přinutila jednat ve věci bezpečnosti monopostů F1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Již brzy si připomeneme 10. výročí tragické smrti trojnásobného mistra světa Ayrtona Senny. Ve 34. letech předčasně opustil nejen své blízké, ale i motoristický sport. Stalo se při GP San Marina 1994, když v 7. kole havaroval jeho Williams v zatáčce Tamburello okruhu v Imole.

Předmětný víkend byl opravdu černý, neboť 24 hodin předtím zahynul při kvalifikaci Roland Ratzenberger a těžce havaroval Rubens Barrichello. Poněkud nespravedlivě se tak víkend spojuje jen s Ayrtonem Sennou, ale Imola 94 znamenala dramatický obrat ve vývoji bezpečnostních opatření. Ta se týkala nejen vozů samotných, ale i okruhů a zabezpečení závodů.

„Senna byl symbolem Formule 1 a udělal toho pro F1 strašně moc. Myslím si, že Max Mosley řekl zcela oprávněně, že za bezpečnost F1 vděčíme jemu a Rolandovi. To je to jediné, co bylo na tehdejší tragédii alespoň trochu pozitivní,“ vzpomíná s odstupem času Sennův rival a dnešní král Formule 1 Michael Schumacher.

K tomu říká prezident Mezinárodní automobilové federace Max Mosley, že již od svého prvního setkání s automobilovými závody měl v plánu zvýšit bezpečnost jezdců. „Při prvním závodě, byla to v 70tých letech Formule 2, bylo v dubnu na startu 21 vozů a v červenci již byli tři piloti po smrti. Vypadalo to jako v první linii ve Vietnamu,“ řekl pro The Guardian Mosley. „Vzpomínám si na to, jak jsem si řekl, že pokud bych někdy měl postavení a možnost, něco bych s tím udělal.“

Po tragickém víkendu v Imole došlo ke ztužení kokpitu jezdce proti nárazu z jakékoliv strany. Zavedl se bezpečnostní systém HANS na ochranu hlavy a páteře, úpravy doznala horní část kokpitu, která nyní daleko více kryje hlavu a ramena jezdce. Na tratích byly realizovány diskutované šikany a maximálně redukována rizika. U vozů byl snížen objem motorů a slicky byly nahrazeny drážkovanými pneumatikami pro snížení gripu a rychlosti v zatáčkách.

„Můj obraz Senny si uchovávám již od roku 1980, kdy jsem ho viděl na motokáře. Fantastický zážitek vidět ho ve srovnání s ostatními, zvláštní a jedinečný okamžik,“ přiznal Michael Schumacher pro AFP.


Foto: Archiv, Honda

Vytisknout

Diskuze: Za dnešní bezpečí vděčí jezdci Sennovi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Monty doufá ve štěstí v Imole - anotační foto

Monty doufá ve štěstí v Imole

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud