"Při vývoji aerodynamických pravidel se opětovně zacházelo do určitých extrémů. Nyní máme pravidla pro rok 2014, která se poměrně dost liší od těch letošních," uvádí Symonds v rozhovoru pro Sky Sports.
"Na první pohled se to nezdá: přední křídlo bude trochu užší a zmizí spodní část zadního křídla [beam wing nad difuzorem]. Příležitostnému pozorovateli to jako moc nepřijde, jedná se však o skutečně základní změnu.
Přední křídlo určuje celou strukturu proudění kolem vozu, všech to tady začíná, a nejdůležitější věcí je řídit vzduch - jak na předním křídle, tak i vzduch který z něj proudí, což je stejně důležité," vysvětluje technický ředitel Marussie.
"Když ho tedy podstatně změníte, opravdu vás to nutí přemýšlet. Udělali jsme to v roce 2009, když jsme je rozšířili. Hodně se v tom roce hovořilo o vlivu dvojitých difuzorů, ve skutečnosti však bylo to správné přední křídlo důležitější - dokonce důležitější než dvojitý difuzor.
Momentálně to je celkem hlavolam. Usilovně na tom pracujeme, stejně jako všichni ostatní, tím jsem si jist. Jde jen o to, že oni mají více lidí než my. Bude to celkem odlišné: auta budou mít odpor a přítlak. Není to však špatné," pokračuje Symonds, který do F1 vstoupil na již počátku 80. let s Tolemanem.
Přední křídlo bude příští rok užší (foto: Marussia F1 Team)
Vzpomíná si na dobu před návratem dotankovávání během závodů i různé dodavatele pneumatik. Co říká na současnou kritiku Pirelli? "Nejdůležitější je poskytovat dobrou podívanou. Nemyslím si, že by proti tomu mohl někdo něco namítat. Během posledních několika let je závodění lepší - zejména díky Pirelli, ale i díky zákazu tankování.
OK, znamená to, že Fernando nemůže jezdit naplno 56 kol? Ano, znamená. Je to špatné? Je to jiné. A není to nové. Žel já už jsem tady dostatečně dlouho na to, abych si vzpomněl na dny, kdy jsme změnili pneumatiky a tankování vozů - a rozhodně jste se tehdy snažili pneumatiky šetřit. A také jste se v turbo éře snažili šetřit palivo."
Pojďme ale zpět k budoucnosti, k roku 2014. Bude po změnách i nadále kladen důraz na aerodynamickou efektivitu? "Ano, naprosto. Na samotném počátku stanovení pravidel pro rok 2013 (byla následně o rok odložena) bylo záměrem mít vůz o velmi, velmi nízkém odporu. Toho odporu bylo ve skutečnosti až moc málo, tak se trochu ustoupilo. Přemýšlelo se však o všech možných nápadech, včetně návratu ke "ground effectu."
Spodní část zadního křídla také zmizí (foto: Marussia F1 Team)
Kromě změn aerodynamiky dojde revoluční změně v oblasti motorů: k přechodu z atmosférických 2,4litrových osmiválců na 1,6litrová turba s pokročilejšími systémy pro rekuperaci energií a omezeným průtokem paliva.
Marussia je v současnosti posledním zákazníkem Cosworthu. "Vím toho o nákladech souvisejících s motory z mých časů u Renaultu hodně, ale nechápu, jak Cosworth za ty peníze dělá to, co dělá - odvádějí absolutně fantastickou práci," chválí Symonds svého motorového partnera, který po letošní sezóně v F1 skončí.
Pro příští rok ruský tým uzavřenou smlouvu na dodávku motorů nemá. Momentálně o nich jedná s Mercedesem a s Ferrari, na které má díky angažování Julese Bianchiho lepší vazby.