FIA vydala nové nařízení zakazující praktiky Red Bullu: Co se mění?

Petr Hlawiczka, 25. července 2012, 16:05 Google+

FIA dnes zaslala týmům novou technickou směrnici, v níž zakazuje týmům hrátky s točivým momentem při mapování motorů, jak to dělal Red Bull.

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 26.07. 13:25) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Rakouský tým byl v neděli obviněn z toho, že ve středních otáčkách v Německu díky opožděnému zážehu údajně používal nižší krouticí moment při naplno otevřených škrticích klapkách než v předchozích závodech, což pilotům pomáhalo s ovladatelností vozu podobně jako kontrola trakce, přičemž navíc získávali přítlak díky opožděnému zážehu a horkému foukání.

Nové pravidlo, které bude platit již tento víkend v Maďarsku, nyní omezuje, nakolik mohou týmy změnit specifická počítačová nastavení, tzv. mapování, jež určuje množství krouticího momentu motoru za různých podmínek.

Podle soupeřů Red Bull nejasného výkladu zneužíval pro horké foukání a získávání aerodynamické výhody proti duchu pravidel. Článek 5.5.3 určuje, že motor nesmí dodávat na kola méně výkonu, než je schopný.

V čem byl problém? FIA za limit považovala maximální možný točivý moment, Red Bull si pravidlo vyložil tak, že motor nesmí poskytovat nižší točivý moment, než pro který byl na daný den naprogramovaný.

Protože týmy svá mapování závod od závodu mohou měnit, Red Bull nebyl potrestán - v pravidlech se totiž nepíše nic o tom, jak velké mohou být změny před tím, než by byly označeny za nelegální.

FIA tuto skulinu nyní uzavírá s tím, že týmy požádala o nominování kterékoliv motorové mapy použité v prvních čtyřech závodech - ta nyní bude sloužit jako referenční mapa.

V technické směrnici se píše: "Nad hranicí 6 000 ot./min se maximální krouticí moment motoru nesmí měnit o více než +/- 2 % (vzhledem k referenční mapě), úhel zapalování se nesmí lišit o více než 2,5 %."

red bull
Ovlivní nové nařízení rychlost Red Bullu, popř. i jiných týmů?
(foto: Red Bull Racing)

Opožděný zážeh je běžnou metodou, která se používá při brzdění motorem, minulý rok ji však týmy zneužívaly pro foukání horkých plynů do difuzoru, i když pilot neměl sešlápnutý plynový pedál. Přestože to je však letos zakázáno, přední týmy se stále snaží využívat výfukové plyny pro zlepšení aerodynamického výkonu.

V Německu si FIA posvítila na Red Bull, který horké foukání používal již v předchozích závodech. Řešení je pro rakouský tým jednoduché - návrat k předchozímu mapování. Je však otázkou, nakolik to ovlivní jeho konkurenceschopnost.

Vytisknout

Diskuze: FIA vydala nové nařízení zakazující praktiky Red Bullu: Co se mění?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 26.07.2012 13:25 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Ferrari F2012: Nové zadní křídlo téměř v každém závodě

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud