Newey: Pokud nedokážete dostat z pneumatik maximum, nepomůže vám ani ta nejlepší aerodynamika

Petr Hlawiczka, 4. října 2011, 06:25 Google+

Podle Adriana Neweyho je maximalizace výkonnosti pneumatik kvůli vyšší jejich vyšší degradaci důležitější, než kdy dříve. Co vše se za tím skrývá, to stručně vysvětlil pro F1 Racing.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 04.10. 09:47) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Pneumatiky tvoří jedinou stykovou plochu monopostu s tratí. Můžete mít tu nejlepší aerodynamiku na světě nebo ten nejlepší motor či KERS, ale pokud nedostáváte z pneumatik maximum - či je naopak přespříliš zatěžujete - doplatí na to vaše výkonnost.

Povrch pneumatiky poskytuje přilnavost, takže se snažíte zvětšit stykovou plochu - to, kde se povrch setkává s tratí. Když se na vůz podíváte zepředu, zjistíte, že kola jsou hodně odkloněna, aby s okruhem bylo v kontaktu co největší množství gumy, když na vůz v zatáčkách působí boční přetížení.

U zadních pneumatik vás více trápí protáčení kol. Potřebujete dostatečný prokluz, abyste udrželi optimální teplotu a získali maximální výkonnost pneumatik. Nesmí být ale příliš velký, jinak se opotřebovávají a váš pilot si bude během několika kol stěžovat na přetáčivost.

Vysoká bočnice na F1 pneumatice funguje jako určitá forma zavěšení. Tlaky v pneumatikách způsobují velké rozdíly: upusťte trochu vzduchu a pneumatika vám 'dá' více na obrubnících, ale zároveň se bude více deformovat v zatáčkách. Jedná se o velmi jemné vyvažování.

ricciardo
Ricciardo baví diváky v Dillí pálením pneumatik (foto: Predrag Vuckovic/Red Bull)

Letos se po příchodu Pirelli do F1, kde působí jako jediný dodavatel pneumatik, zvýšilo jejich opotřebení pneumatik a degradace. Jejich záměrem je zvýšit počet zastávek v závodě, což se jim daří naplnit, protože jsme se v každém závodě setkali u většiny s minimálně dvěma zastávkami. Dodalo to zastávkám strategický rozměr, který tam loni nebyl.

Pirelli má k dispozici čtyři směsi, z nichž vybírají dva druhy pro každý závod. V trénincích zjišťujeme, jak dlouho každá z nich v závodě vydrží, protože když se dostanete mimo jejich provozní rámec, jejich výkonnost celkem prudce klesá. Své zastávky proto musíte perfektně načasovat.

Vytisknout

Diskuze: Newey: Pokud nedokážete dostat z pneumatik maximum, nepomůže vám ani ta nejlepší aerodynamika

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 04.10.2011 09:47 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sergio Pérez stojí na rozhraní mezi bytím a nebytím

Zaručené zprávy týkající se Péreze, nebo jenom (před)poslední dohady?

Vítejte v malém zamyšlení nad událostmi posledních dnů

Hrstka ohlédnutí za Maxem, penalizacemi a novou krví

Lando Norris s McLarenem

Příliš přísná penalizace Norrise? McLaren žádá FIA o přezkoumání způsobu udělování trestů + VIDEO

Kevin Magnussen byl jedním z nejvíce rozzlobených pilotů (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po Grand Prix: Odhodlání všech před posledním závodem roku

Smůla a současně hrdinský výkon - to byl Lando Norris v Kataru

Grand Prix pokutového bloku zvládl nejlépe Verstappen

Lewis Hamilton s Toto Wolff počítají vzájemnou spolupráci na poslední hodiny (Ilustrační foto)

Prohlášení po kvalifikaci: Očekává se závod spíše strategický než bojovný

Max Verstappen se vrátil do čela startovního pole po pěti měsících a jednom dnu (ilustrační foto)

V kvalifikaci poprvé od GP Rakouska vítězí Verstappen, Ferrari ztrácejí dech

Nico Hülkenberg vybojoval pro Haas další nesmírně důležité body.

Russella porazil týmový dvojblok McLarenu, pořadí se měnilo na cílové rovince

Valtteri Bottas v posledních podnicích letošní sezóny přikládá pod kotel (ilustrační foto)

Kvalifikace na sprint vyšla nejlépe Norrisovi, Ferrari zaostává a Pérezův pád pokračuje

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

V Katartu začíná nejlépe Leclerc. Mercedesy a Verstappen se ztrátou

  • Pátek

    • 1. Trénink (10:30 - 11:30)
    • 2. Trénink (14:00 - 15:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (11:30 - 12:30)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Abú Zabí

Lopez chce Kubicu zpátky, letošní rok mu zaplatil

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Příliš přísná penalizace Norrise? McLaren žádá FIA o přezkoumání způsobu udělování trestů + VIDEO

  2. Russella porazil týmový dvojblok McLarenu, pořadí se měnilo na cílové rovince

  3. PROHLÁŠENÍ po Grand Prix: Odhodlání všech před posledním závodem roku

  4. V Katartu začíná nejlépe Leclerc. Mercedesy a Verstappen se ztrátou

  5. Kvalifikace na sprint vyšla nejlépe Norrisovi, Ferrari zaostává a Pérezův pád pokračuje

  6. Grand Prix pokutového bloku zvládl nejlépe Verstappen

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud