Technické parametry okruhu v Barceloně

Petr Hlawiczka, 5. května 2010, 06:45 Google+ Trať

V neděli zavítá kolotoč Formule 1 po dvacáté ve své historii na okruh Circuit de Catalunya v Montmeló nedaleko Barcelony. Ačkoliv obsahuje jednu dlouhou rovinku, přesto zde závody z pohledu diváka patřily k těm nudnějším, protože kromě ní se zde na jiných místech předjíždět nedá. Pojďme si nyní projít technické parametry místní tratě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Jordan

Jordan | foto: Jordan Grand Prix

Sdílejte článek

Do Barcelony obvykle týmy přijížděly s vyladěným nastavením svých vozů - během zimní přestávky zde trávily celé týdny. Kvůli omezení testů zde letos před sezónou jezdily jen 4 dny. Byť tedy okruh dobře znají, budou muset správnému nastavení věnovat větší pozornost než tomu bývalo v minulosti.

Nedělní Velká cena Španělska je vypsána na 66 kol, což při délce okruhu 4 655 m představuje celkovou vzdálenost 307,104 km. Jezdí se ve směru hodinových ručiček, 9 zatáček je pravotočivých, 7 levotočivých. Průměrný úhel zatáček činí 116 °.


Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com

Přes 1 047 m dlouhou rovinku jsou vozy nastaveny kvůli vnitřní části a zejména kvůli 3., 9. (v nájezdu do ní je hrbol, který by mohl pilotům občas dělat problémy) a 16. zatáčce na vysoký přítlak, aerodynamický výkon je zde velmi důležitý. Vozy akcelerují již před poslední zatáčkou, 16 vteřin tedy jedou naplno 1,14 km úsek. Celkově zde piloti stráví s plynem na podlaze podprůměrných 59% času okruhu, během něhož přeřadí rychlostní stupeň 44krát.


Letecký pohled na okruh v Montmeló - jak se změnil za poslední 20 let

Boxová ulička v Barceloně měří 370 m, ztráta za její průjezd při rychlosti 100 km/hod představuje 16,4 vteřiny. Ve 3 z 5 závodů zde vyjížděl safety-car.

Opotřebení pneumatik je střední, hodně však dostávají zabrat brzdy. Bridgestone zde letos přiveze měkkou (tzv. option, se zeleným proužkem) a tvrdou (prime) směs, stejně jako loni.

barcelona_2009

Vozy zde spotřebují (dle Williamsu) 2,14 kg paliva na jedno kolo - což je o 0,13 kg (5,7 %) méně než loni. Je z toho vidět, že motoráři přes zimu na spotřebě opravdu pracovali. Díky letošnímu zákazu tankování vozy nastupují do závody s plnou nádrží - během jednoho kola zrychlí díky spotřebovanému palivu teoreticky o 0,08 vteřiny. Po 14. kole, kdy většina zřejmě zamíří ke své první (a dle optimální strategie jediné) zastávce, by tak měli být již o téměř 1,2 vteřiny rychlejší.

Ve Španělsku obvykle panuje pěkné a slunečné počasí s teplotami kolem 24 °C, teplota asfaltu během závodu dosahuje 36 °C a tlak vzduchu přepočtený na hladinu moře 1 002 hPa.


Kolo v Barceloně na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem

Rekord zde drží Rubens Barrichello s vozem Brawn BGP001, který se zde loni  ve druhé části kvalifikace jako první v historii dostal pod hranici 80 vteřin (1:19,954 min). Je tak teprve druhým okruhem, jehož rekord byl překonán po roce 2004, kdy byly 3 litrové desetiválcové motory nahrazeny menšími 2,4 l osmiválci.


Video Williamsu o výzvách španělského okruhu

Vytisknout

Diskuze: Technické parametry okruhu v Barceloně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Todt, Jean

Todt je rozhodně pro zavedení KERSu již od roku 2011

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud