Okruh Circuit de Catalunya nacházející se ve výšce 140 m n. m. týmy dobře znají, i letos na něm před sezónou dvakrát po čtyřech dnech testovaly, proto mají slušnou představu o nastavení svých vozů. Jde o první trať s významnějším převýšením, před letošní velkou cenou na ní nebyly prováděny žádné větší změny.
Závodní víkend bude velmi zajímavý, protože většina z nich v prvním evropském závodě tradičně nasazuje významné novinky. Velký balík vylepšení slibuje Force India, slibuje si od něj téměř půl sekundy. Spoustu nových dílů přiveze i McLaren, jenž očekává další pokrok a opět doufá v postup do Q3. Zahálet nebudou ani ostatní, protože poprvé mohou vše přepravovat místo letadel kamiony - včetně svých motorhomů.
Nejúspěšnější je v Katalánsku Ferrari s 8 vítězstvími, Williams jich má na kontě 6 - to poslední získal Pastor Maldonado v roce 2012, od té doby na další úspěch stáj z Grove čeká. Nico Rosberg má o víkendu šanci dosáhnout páté vítězství během jedné sezóny, což se v historii podařilo pouze Nigelovi Mansellovi (1992) a Michaelovi Schumacherovi (2004). Pokud počítáme i závěr loňské sezóny, může svou šňůru protáhnout na 8 vítězství.
Rekord může vyrovnat i Mercedes s 11 vítězstvími v řadě za sebou, což dokázal McLaren v roce 1988. Pokud by se to o víkendu Stříbrným šípům povedlo, šlo by o jejich jubilejní 50. triumf v F1. Bude zajímavé sledovat, zda jim Ferrari konečně bude blíže. Prezident Sergio Marchionne totiž očekává vítězství rudého týmu. Těšíme se také na debut Maxe Verstappena u Red Bullu, kde po závodě v Rusku nahradil Daniila Kvjata putujícího zpět k Toro Rosso.
26. Velká cena Španělska v řadě za sebou je vypsána na 66 kol, což při délce okruhu 4 655 m představuje celkovou vzdálenost 307,104 km. Jezdí se ve směru hodinových ručiček, 9 zatáček je pravotočivých, 7 levotočivých. Průměrný úhel zatáček činí 116°, v nejrychlejší (č. 3) z nich dosahují piloti rychlosti téměř 250 km/h a po dobu 3 sekund zažívají přetížení 3,2 G, v zatáčce č. 9 špičkově až 4,2 G.
Letos byly obnoveny obrubníky a zlepšen odvod vody v zatáčce č. 1, 2, 4, 5, 9, 12 a 15. Práce byly dokončeny již před zimními testy. Vzhledem ke své konfiguraci (směsici středně-rychlých a rychlých zatáček) je Barcelona považována za tu nejlepší prověrku aerodynamické efektivity. Pouze čtyři zatáčky jsou pomalé (projíždějí se pod 100 km/h, č. 10 dokonce jen 75 km/h). Průměrná rychlost na kolo přesto dosahuje 200 km/h. Z pohledu času na kolo je nejdůležitější poslední technická část.
FIA i letos zachová dvě nezávislé DRS zóny, které by měly přispět k většímu počtu předjížděcích manévrů: první se nachází na cílové rovince 157 za zatáčkou č. 16, druhá 40 metrů za velmi rychlou zatáčkou č. 9. Detekce probíhají na úrovni první safety car čáry a 86 metrů před zatáčkou č. 9.
I přes 1047 m dlouhou rovinku jsou vozy nastaveny kvůli vnitřní části a zejména kvůli 3., 9. a 16. zatáčce na vysoký přítlak (8/10), jenž je zde velmi důležitý.
Po tomto rovném úseku piloti uhánějí téměř 12 sekund s plynem sešlápnutým na podlahu, 5 sekund pak mezi zatáčkami 9 a 10. S otevřeným zadním křídlem by mohli dosahovat maximální rychlosti přes 340 km/h. Z čela roštu to je do první zatáčky daleko - 543 m.
Problémy činí měnící se počasí mezi dopoledními a odpoledními částmi, rovněž vzhledem k blízkým horám a moři proměnlivý směr větru, jenž ztěžuje volbu nejvyššího převodového poměru na cílové rovince. Celkově piloti na okruhu stráví s plným plynem 51 % času (39 % vzdálenosti) jednoho kola.
Na brzdě naopak stráví na sedmi místech (z toho 2 těžká) průměrných 18 % času. Rovinky umožňují efektivní rozptýlení tepla mezi jednotlivými brzdovými body. Nejnáročnějšími jsou první a desátá zatáčka (Elf), do které navíc vozy přijíždějí z kopce.
Brzdí se na osmi místech, nejtvrději do první zatáčky, kde na 103 metrech během 1,1 sekundy při zpomalování o 213 km/h odpovídá přetížení síle 5,6 G. Piloti musí na pedál zatlačit silou 168 kg a výkon brzd dle společnosti Brembo dosahuje 2446 kW.
Maximální výkon motoru je důležitý na dlouhé rovince, na výjezdu z pomalých zatáček je pro změnu důležitá dobrá trakce, v rychlých odezva (č. 3 a 8) a zachování dobré stability při podřazování a brzdění do pomalých zatáček (č. 10).
Protože je okruh plynulejší než moderní tratě, na které letos F1 zavítala, je u turba důležité zachovávání dobré ovladatelnosti. Zatáčka č. 10, kde rychlost padá k 70 km/h, vyžaduje jeho dobrou odezvu, aby pohonná jednotka mohla poskytovat hladký průběh krouticího momentu a zajistila dobrý výjezd. Trakce z poslední zatáčky je pro předjetí na konci cílové rovinky zřejmě ještě důležitější než samotná maximální dosahovaná rychlost.
MGU-K má díky častému brzdění příležitosti pro dobíjení, klíčovou výzvou je zajištění správné míry stability při brzdění a navyšování výkonu při výjezdech ze zatáček. Barcelona není obtížná ani pro MGU-H, které může rekuperovat energii na cílové i zadní rovince.
Spotřeba paliva je pravidly omezena na 100 kg na závod (1,52 kg/kolo, tj. 44 l/100 km). Dle nároků na spotřebu patří Barcelona na rozdíl od Melbourne či Bahrajnu mezi méně náročné okruhy, šetření palivem bude v průběhu velké ceny nízké. Deset kg paliva časy na kolo teoreticky zpomaluje o 0,34 s.
Převodovku během jednoho kola čeká 45 změn rychlostních stupňů, 2970 přeřazení za celý závod. Kvůli změnám větru se na poslední chvíli dělají jemné úpravy v aerodynamice (rychlosti se liší o 1 - 4 km/h). Silný zadní vítr je na dlouhé rovince méně škodlivý než ten čelní.
Pirelli s sebou veze měkkou, středně-tvrdou a tvrdou směs. Opotřebení pneumatik je vysoké kvůli drsnému asfaltu a energii, kterou musí v zatáčkách zvládat. Nejvíce je zatěžovaná levá přední pneumatika, a to zejména v rychlé a táhlé třetí zatáčce, kde na ní působí vysoké boční přetížení - její průjezd trvá 4 sekundy a rychlost dosahuje 240 km/h.
Loni týmy volily 2 - 3 zastávky, letos by to mělo být podobné. Ideální strategie počítá s dvěma výměnami pneumatik - mezi 15 - 20 a 40 - 43 kolem. Předpověď počasí vypadá příznivě, pravděpodobnost deště je nízká. Teploty by se měly pohybovat kolem 21 °C.
Boxová ulička v Barceloně měří 367 m, její průjezd včetně zastávky zabere 20 vteřin. Safety-car vyjížděl od roku 2003 celkem pětkrát, v 80 % případů kvůli nehodám v prvním kole. Pravděpodobnost jeho výjezdu je 27 %, v posledních dvou letech jsme ho zde však v akci neviděli.
Video: Průjezd Barcelonou s Fernandem Alonsem (zdroj: Youtube)
Závodní rekord zde drží Kimi Räikkönen, který v roce 2008 na Ferrari zvládl jedno kolo za 1:21,670 min. Loni byl v závodě nejrychlejší Lewis Hamilton - 1:28,270 min.
Údaje ze sezóny 2015
Nejrychlejší časy
- 1. trénink: 1:26,828 (Rosberg)
- 2. trénink: 1:26,852 (Hamilton)
- 3. trénink: 1:26,021 (Rosberg)
- Q1: 1:26,382 (Hamilton)
- Q2: 1:25,166 (Rosberg)
- Q3: 1:24,681 (Rosberg)
- rozdíl Q3 - P1: 2,147 s
- rozdíl Q1 - Q3: 1,701 s
Maximální rychlost: 343,8 km/h (Hülkenberg)
Počet zastávek: 46
Počet normálních / DRS předjetí: 10 / 12
Pódium: 1. Rosberg, 2. Hamilton (+ 17,551 s), 3. Vettel (+ 45,342 s)
Vítězný čas: 1:41:12,555 h
Vítězná strategie: 2 zastávky (15. a 45. kolo)
Přes 400 fotografií z loňské Velké ceny Španělska najdete zde.