Ani dlouhých 15 let absence na závodech F1 nestačilo vymazat Lotus z předních příček statistik a nadále může konkurovat legendám jako Ferrari, McLaren nebo Williams.
Když Lotus oznámil 17. ledna 1995, že z finančních důvodů musí ukončit přípravu nového vozu s označením 112, zdálo se, že je historie slavného jména navždy ukončena. Majitel odkoupených práv celého závodního týmu, včetně obchodní značky Team Lotus, David Hunt, se však pokusil spojit s týmem Pacific a připravoval zdroje pro pozdější osamostatnění. Pokračující neúspěch vozů Pacific však tehdejší naděje utlumil.
Hunt se však nevzdával a pokračoval v různých aktivitách, aby návrat Lotusu do F1 přece jen dotáhl do úspěšného konce. Byly dokonce i období, kdy už chyběl jen krůček k tomu, abychom Lotus na startu znovu spatřili. Ale až letošní rok naplnil sen mnohých ortodoxních fandů.
Za současnou iniciativou stojí sice zejména společnost Lotus Cars Ltd. s podporu malajské vlády, neboť automobilku Lotus, vyrábějící sportovní sériové vozy, odkoupil v roce 1994 malajský Proton. Malajsie se snaží zviditelnit nejen postavením supermoderního okruhu a pořádáním GP. Hlavními hráči jsou Tony Fernandes, výkonný ředitel AirAsia, jeho zástupce Kamaruddin Bin Meranun a světový obchodník SM Nasarudin. K nim se připojil malajský premiér Najib Razak, jenž chce propagovat národní automobilový průmysl zastoupený Protonem a tím i divizi Lotus.
Název týmu pro vstup do šampionátu je Lotus F1 Team, ačkoliv oficiálně je projekt nazýván 1Malaysia F1 Team Sdn Bhd. Právní kontinuita na původní Team Lotus Ltd. a později Team Lotus International Ltd., které reprezentují slavnou historii Lotusu, tak není přímá.
V tuto chvíli však probíhají aktivní jednání malajské strany a Davida Hunta, oficiálního držitele práv pro závodní Team Lotus, aby se jejich know-how propojilo a došlo k navázání na dlouholetou tradici. Cílem je přirozeně úspěch a v jeho případě i zvýšení úspěšnosti značky ve statistických tabulkách tak, jak si ji Lotus s akronymem ACBC ve znaku jistě zaslouží…