Red Bull
Max Verstappen, 1. místo
Nejprve chci moc poděkovat všem fanouškům, kteří nás celý víkend podporovali. Všichni jsou tu z F1 nadšení. Byl to zatím neuvěřitelný víkend. Zvlášť v kvalifikaci, kdy jsem na to šlápl a jel na limitu, byl to dobrý pocit. V Singapuru jsme měli špatný víkend, ale už z příprav jsme tušili, že tohle bude dobrý okruh a víkend. Nikdy nevíte, jak to bude doopravdy, ale už od prvního kola to bylo dobré. Snažíme se najít drobná zlepšení a být to na pole position je fantastické.
Sergio Pérez, 5. místo
Kvalifikace se moc nevydařila, trápil jsem se s vyvážením auta, vlastně po celý víkend. Vlastně jsem ztratil sadu pneumatik v Q2 a tak jsem měl jen jednu do Q3, což nám uškodilo. Nebylo to ideální, ztratili jsme, ale dal jsem do toho vše a věřím, že zítra to může být dobrý z ávod. McLaren má silné auto, závodní rychlost, takže to myslím bude dobrá bitva. Max má obrovskou formu a těším se na závod. Snad získáme double.
Christian Horner, šéf týmu
Myslím, že jsme dnes byli svědky něčeho speciálního. To poslední kolo, když se na to podíváte, jen koukněte na pátou zatáčku, ten první sektor zajel neskutečně. Maxův inženýr ho začal hecovat před posledním kolem a ať na to šlápne a já jen řekl, že bych rád vidět všechna čtyři kola na autě po konci kvalifikace. První jízda vypadala dost dobře, stačilo to, ale on to rozjel ještě víc. Dnes byly všechny jeho kola neskutečné. Úžasný výkon.
McLaren
Oscar Piastri, 2. místo
První kolo bylo opravdu solidní a byl jsem moc spokojen. První šikana mohla být lepší, ale jinak to byla dobrá práce. Druhé kolo jsem zajel první sektor dobře a ty další dva už se tak moc nepovedly. Ale být druhý, za to jsem moc rád, byl to zatím pro tým dobrý víkend. Máme pár novinek, auto je rychlé a mysleli jsme, že tu budeme mít slušnou šanci. Ale i tak to musíte zrealizovat a tak jsem rád za tento týmový výsledek. Moc rád. Je to po delší době poprvé, kdy budu startovat z první řady, bude to bezva. Přede mnou je jen jedno auto a já se ho pokusím předjet, zkusím to.
Lando Norris, 3. místo
Byl to pro nás dobrý den. Jako tým druhé a třetí místo. Oscar a jako obvykle i Max odvedli skvělou práci. Se svým kolem jsem byl spokojen. Náročné to bylo, není to lehký okruh na zajetí perfektního kola. Je to tu hodně rychlé. Nejmenší chybička udělá velký rozdíl. Jsem spokojen, byl to dobrý den a jsme pro zítřek v dobré pozici. Doufáme v dobrý výsledek, ale bude to těžké, Max si tu vede velmi dobře, Red Bull vždycky odvádí dobrou práci, takže musíme udělat maximum, abychom jim znepříjemnili život a abychom měli dobrý závod.
Zak Brown, šéf týmu
To byl silný výkon. Byli jsme na tom dobře po celý víkend, Oscar a Lando jezdí skvěle. Rozhodně dostávají z auta, které jsme jim v McLarenu dali, maximum. Je to rychlé a musíme se dál snažit a uvidíme, jestli toho Maxe dostaneme. Tým v továrně tvrdě pracoval a byli si jistí, že to přinese výsledky. Ale jsme vždy opatrně optimističtí od zatáčku roku. Klobouk dolů před týmem, odvádějí fantastickou práci.
Ferrari
Charles Leclerc, 4. místo
Se svým kolem jsem fakt spokojený, tlačil jsem na limit a myslím, že o moc lépe už zajet nešlo. Je ale škoda, že když zajedete takové kolo, patří vám až čtvrté místo se ztrátou sedm desetin na nejlepšího. Suzuka je skvělá trať, ale víc bych si to užil, kdybychom bojovali o vyšší pozice.
Carlos Sainz, 6. místo
Byla to náročná kvalifikace, už před příjezdem do Suzuky jsme věděli, že tahle trať odhalí díky svým dlouhým a vysokorychlostním zatáčkám naše slabiny. To se potvrdilo. Od včerejška jsem zkoušel mnoho různých nastavení, abych vůz zlepšil, ale Q3 ukázala, že se to nepovedlo. Nezajel jsem dobré kolo. Startujeme jako šestí, přičemž zítra budeme bojovat, abychom získali dobré body.
Frederic Vasseur, šéf týmu
Dnešní výsledek není až tak špatný. V Q1 jsme ztratili jednu sadu nejměkčích pneumatik kvůli červené vlajce, takže pro Q1 jsme měli jen jeden ostrý pokus. Oba piloti to zvládli. Věděli jsme, že kromě Red Bullu bude mít výborné tempo i McLaren. Pro nás je zásadní, že startujeme před naším hlavním rivalem o druhé místo v Poháru konstruktérů. Chceme mít dobré první kolo a pak uvidíme, jak se vyvinou strategie.
Mercedes
Lewis Hamilton, 7. místo
Včera to nebyl dobrý den, každý víkend máme jeden z těch tří dnů minimálně jeden špatný. Vyvážení nebylo dobré, udělali jsme nějaké změny a zapracovali na tom, auto se chovalo lépe a já se cítil mnohem jistější. Potom v kvalifikaci jsem do toho však vše, ale těch sedm desetin, co jsme ztráceli v prvním sektoru, to je všechno zadní část. Naše auto má dost vepředu, ale ne dost, jak bychom potřebovali, vzadu. Takže jsme ztráceli a pro mě to je na sto procent konceptem vozu a musíme se ujistit, že to do příštího roku změníme, což snad uděláme. Dal jsem do toho vše, co jsem mohl a se svými koly jsem byl spokojen, jen nebyly tak rychlé v porovnání s ostatními.
George Russell, 8. místo
Je to odraz toho, jak na tom jsme na takovýchto okruzích. Když je tam kontrast zatáček, rychlé a pomalejší, trápíme se všude. Zatímco pokud má okruh jeden typ zatáček, jak jsme viděli minulý týden v Singapuru, zvládneme to dobře a přítlak funguje. Není to překvapení, ale je to trošku šok i tak, nicméně když to vezmete rozumem, je to podle očekávání.
Andrew Shovlin, šéf inženýr
Udělali jsme přes noc pár změn se záměrem zlepšit výkon auta v prvním sektoru, kde jsme byli včera slabí. Něco se nám podařilo zlepšit, ale celkově byl dnešní výkon ovlivněn naší rychlostí v zatáčkách tady na Suzuce. Během roku jsme odvedli dobrou práci na zlepšení v pomalých zatáčkách, nicméně zde, obzvlášť v prvním sektoru, potřebujete přítlak a určitou výšku, v tomto smyslu náš W14 není nejsilnější a to vysvětluje, proč jsme dnes ztráceli. V šampionátu jsou naším nejbližším soupeřem Ferrari, budeme je zítra strategicky sledovat, protože jsou před námi a snad s nimi budeme moci závodit. Přijeli jsme s tím, že opotřebení pneumatik bude vysoké, v pátek to tak vypadalo a i dnes. Máme set tvrdých pneu, takže se můžeme podívat na strategii, což oni nemohou. Snad se nám to podaří. Uvidíme v prvním stintu, jak to bude vypadat a jak se bude dál závod vyvíjet.
AlphaTauri
uki Cunoda, 9. místo
Neuvěřitelné a jedinečné se dostat do Q3 v domácí Grand Prix. Před japonskými fanoušky se tak stalo poprvé a obrovská podpora, kterou jsem při finálních kolech cítil, byla skvělá, nikdy předtím jsem to nezažil. Patří jim velké poděkování, ale ještě větší mému týmu. Kvalifikace nebyla snadná, v pátek při trénincích jsem se trápil, ale tým odvedl při hledání zlepšení úžasnou práci. Auto je opravdu skvělé a těším se proto na zítřek. V Singapuru jsem s novým balíčkem nezávodil, ale Liam minulý týden odvedl výbornou práci a dobrý výkon, takže se závodu nebojím. Užiji si zítřek před mými fanoušky. Bude to složité, protože výzvou je velká degradace pneumatik, ale pro všechny je stejná, takže uvidím, co se dá dělat. Liam i já začínáme na dobrých pozicích, takže doufám, že oba budeme schopni přivézt týmu body.
Liam Lawson, 11. místo
Je trochu frustrující, že jsem do Q3 nepostoupil kvůli tak malému rozdílu. Poznatky z volného tréninku nenaznačovaly, že budeme zvlášť silní, takže v Q1 jsem byl na pneumatiky docela agresivní a na Q2 mi zůstala jen jedna nová sada měkkých pneumatik. Abych byl upřímný, před kvalifikací jsem si moc nevěřil, takže myslím, že tým přesně vyhodnotil informace, které jsme v tréninku nabyli. Juki odvedl postupem do Q3 výbornou práci, teď jde o to, abychom ze zítřejšího závodu vytěžili maximum. Myslím, že to bude dlouhé odpoledne, protože pneumatiky rychle ubývají, ale všichni jsou na tom stejně. Musíme se soustředit, abychom z našeho balíčku vytěžili maximum a doufám, že oba zajedeme solidní závod.
Jonathan Eddolls, hlavní inženýr
Inženýři strávil noc analyzováním, proč jsme v druhém tréninku udělali krok zpět a nedokázali předvést očekávanou rychlost. Vyústilo to v řadu změn v nastavení, které musel potvrdit poslední trénink. Vůz se zlepšil, ale použité střední sady a následně měkké určilo počet pneumatik pro kvalifikaci. Bylo obtížné získat lepší poznatky, protože většina ostatních týmů jela během tréninku na dvou měkkých sadách. My z toho nemohli vytěžit maximum, takže nás čekalo spíš odhadování, abychom pochopili, jak ke kvalifikaci s ohledem na nižší teplotu trati přistoupit.
Oba pilot měli pět sad měkké směsi, proto jsme u Liama použili tři sady pro Q1. Červená vlajka byla vyvěšena, když jel druhé rychlé kolo, po restartu už měl čas jen na dvě jízdy s boxovou zastávkou. Tým reagoval dobře a oba vozy prošly do Q2. V něm jeli Liam i Juki naplno. Odstupy byly minimální, díky nové sadě měkkých pneu mohl Juki vytěžit trochu výkonu navíc a postoupil do Q3, k níž chybělo Liamomvi pouhých 43 setin. Také kvůli sílícímu větru jsme nemohli v Q2 a Q3 dosáhnout lepších časů. Nakonec ztrácíme na Mercedes jednu desetinu a ve středu pole jsme nejlepším týmem, takže tým by měl být hrdý, jak vývoj a vylepšování AT04 pokračuje. Zítra to bude jiný příběh, očekávám, že degradace pneumatik bude výzvou i kvůli vysokým teplotám a těžkým vozům kvůli palivu. Oproti ostatním týmům jsme v jisté nevýhodě, protože máme jedinou tvrdou směs, ale zapracujeme na strategii, abychom maximalizovali výsledek závodu v rámci omezeních, které se nás týkají.
Aston Martin
Fernando Alonso, 10. místo
Dnes pro nás bylo těžké najít tempo. Ze svých kol jsem vytěžil maximum a jsem rád, že budu pokračovat ve své sérii postupu do Q3. Od trati k trati se výkonnostní úrovně neustále mění - věděli jsme, že to dnes bude náročné. Bude to zajímavý závod ale jsme optimističtí, že zítra získáme dobré body. Obvykle jsme v závodě lepší, tak uvidíme, co dokážeme.
Lance Stroll, 17. místo
Snažil jsem se v dnešní náročné kvalifikaci, ale prostě jsme neměli tempo, které jsme nakonec potřebovali. Nebylo to tady tak dobré, jak bychom si přáli, navíc jsem při výjezdu z poslední zatáčky ztratil pár desetin. Udělá to velký rozdíl, když je pole takto sjeté. Zítra se ještě můžeme o pár pozic zlepšit a zajet dobrý závod.
Mike Krack, šéf týmu
Dnes to bylo náročné. Oba jezdci odvedli dobrou práci – ale musíme být k sobě upřímní: neměli jsme dostatečný výkon na to, abychom se kvalifikovali výš. Lancovu strategii v Q1 narušila červená vlajka a poté těsně nepostoupil do Q2, zajel kolo kousek za Fernandem. Fernando si však letos udržuje svou sérii postupů do Q3: do zítřejšího závodu odstartuje z 10. místa. V tomto závodě bude pravděpodobně hrát klíčovou roli degradace pneumatik. Během tréninku jsme to sledovali a cítíme, že jsme na zítřek v dobré formě. VC Japonska je vždy těžký závod, ale my do toho dáme vše, co máme, a budeme se snažit zítra bodovat.
Alpine
Esteban Ocon, 14. místo
Bohužel jsme nebyli dost dobří, abychom se za tak malých časových rozdílů dnes dostali do Q3. Pokud něco, tak jsme mezi včerejškem a dneškem neudělali výkonnostní krok, ve který jsme doufali, což nám zkomplikovalo kvalifikaci. To znamená, že se velmi soustředíme na zítřejší závod, kdy se jede o body a kdy do hry vstoupí degradace pneumatik a strategie. Přes noc budeme tvrdě pracovat, abychom viděli naše možnosti strategie a budeme se snažit prorazit polem k bodům.
Pierre Gasly, 12. místo
To byl pravděpodobně náš dnešní maximální výsledek, i když to bylo mezi tolika jezdci dnes tak těsné. Myslím, že jsme odvedli dobrou práci, abychom se vzpamatovali z náročného pátku a našli nějaká zlepšení v nastavení auta. Jsou to však velmi těsné mezery a jsme méně než 50 tisícin od Q3, což je podobný příběh jako v Singapuru. V posledních pár závodech jsme byli dvanáctí a podařilo se nám vyjet s dobrými výsledky, takže budeme zítra určitě bojovat. Musíme nadále tvrdě pracovat jako tým a najít nějaký extra výkon, abychom se na budoucích závodech dostali zpět do první desítky. Zítra by mohl být zajímavý závod se strategií a degradací pneumatik. Uvidíme, co dokážeme, cílem je si dojet pro nějaké solidní body.
Julian Rouse, dočasný sportovní ředitel
Byla to velmi těsná a konkurenceschopná kvalifikace, ve které jsme nebyli schopni postoupit do Q3, skončili jsme s oběma vozy v Q2. Zítra budeme startovat ze středu startovního roštu a naším cílem je dát oběma jezdcům co nejlepší šanci vyšplhat se polem na body. Byl to zatím zajímavý víkend ohledně výběru pneumatik a strategie a zítra to nebude jiné s různými strategickými možnostmi na stole. Budeme klást velký důraz na analýzu našich voleb a doufejme, že dokážeme využít naši dostupnou alokaci pneumatik ve svůj prospěch. Pro všechny to bude dlouhý závod a cílem je dostat se s oběma vozy na body.
Williams
Alex Albon, 13. místo
Kdyby byla trať o deset stupňů chladnější, myslím, že bych se do Q3 dostal, ale je to obtížný víkend, pořád jsme byli vzadu, takže dostat se na tu pozici, které jsem dosáhl, je podle mě maximum, co jsem mohl z této kvalifikace vytěžit. Když jsme sem přijeli, čekal jsem, že budeme o něco výše, ale vzhledem k průběhu pátku a jak malé rozdíly tu zaznamenáváme jde o úspěch a jsem se svým kvalifikačním kolem spokojen. Degradace je masivní, povrch velmi drsný a je tu teplo, takže zítra čekám dlouhý a obtížný závod. Klíčem bude práce s pneumatikami a důsledná kontrola. Bude to hodně těsné.
Logan Sargeant, 20. místo po nehodě
Až do té bouračky to bylo všechno dobré. Auto jelo výborně a měl jsem zajímavé předpoklady. V posledním sektoru jsem se potýkal s vysokou teplotou v zadní části - při výjezdu ze šikany mi ustřelila, možná jsem byl také při větru v zádech moc agresivní. Výjezd na trávu je pak katastrofou, jakmile jsem byl koly na ní, nemohl jsem nic dělat. Je to zklamání, takhle jsem si kvalifikaci nepředstavoval. Vím, že tým má před sebou těžkou práci, aby dal můj vůz dohromady pro závod, chci jejich přístup ocenit. Hodím vše za hlavu a soustředím se na neděli.
Dave Robson, vedoucí výkonu vozidel
Je to den se smíšenými pocity. V třetím tréninku jsme zkoušeli různé způsoby, ale nedopadly podle našeho očekávání. Pro kvalifikaci jsme provedli změny a výsledkem byl lepší výkon. Bohužel Logan při výjezdu z poslední zatáčky ztratil vládu nad vozem, dostal se na trávu a skončil ve zdi. Na tomto okruhu i malá chyba v zatáčce mívá velké následky, pro Logana teď musíme celý vůz přestavět. Tým k tomu přistoupí jako obvykle, s nadšením a obětavostí, zítra by měl mít auto k dispozici.
Alex si rychle zvykl na změny provedené po posledním tréninku a proto zajel dobrou kvalifikaci. Na konci Q1 po škrtnutém čase byl pod tlakem, ale zajel velmi dobré kolo. Připomínalo jeho výkon v Q1 na Silverstone, je to důkaz jeho mentální síly a jezdeckých schopností. V Q2 na volné trati byl rovněž rychlý a časy v prvních dvou sektorech nadějné, ale v závěrečné šikaně ztratil - skončit 0,030 vteřiny od 11. místa je možná důvod k rozladění, ale odstupy tu jsou minimální a netýkají se jen nás. Pro zítřejší závod máme na výběr nové pneumatiky, takže se během závodu pokusíme dostat na body.
Haas
Kevin Magnussen, 15. místo
Jsem rád, že jsem dokázal vytáhnout z auta to nejlepší. Chtěl jsem být lepší, ale také jsem věděl, že tohle je pro nás jedna z nejhorších tratí a rovněž je mi jasné, že naše auto je v kvalifikaci lepší než v závodě. Takže vím, co s největší pravděpodobností přijde zítra. Cítím, že jsem dosáhl určitého zlepšení, pokud jde o ovládání vozu, také se mi zdá, že dokážu lehce zrychlovat, takže aspoň v tomhle směru se moje snaha vyplatila.
Nico Hülkenberg, 18. místo
Byla to zvláštní kvalifikace. První čas mi byl smazán kvůli překročení limitů trati. Ve druhém rychlém kole jsem se v prvním sektoru cítil hodně dobře, ve druhém ale moje snaha o zlepšení vyústila naopak ve ztrátu. Je to hodně divné, nejsem si vědom žádné chyby, takže musím zjistit, co se stalo a proč jsem nebyl rychlejší. Degradace je vysoká pro všechny, ale pro nás obzvlášť. Zítra čekám bitvu, takže musíme zjistit, co můžeme po strategické stránce udělat, abychom si pomohli.
Günther Steiner, šéf týmu
Podle očekávání. Věděli jsme, že trať nám nebude vyhovovat a myslím, že jsme odvedli nejlepší výsledek, jakého jsme byli schopni. Nakonec je třeba být v téhle chvíli realisty ohledně našich možností. Doufám, že zítra nám pneumatiky vydrží o něco déle, to je naše slabé místo, snad se naskytne ještě nějaká příležitost. Pokračujeme v započaté práci.
Alfa Romeo
Valtteri Bottas, 16. místo
Nepodařilo se nám maximalizovat potenciál našeho vozu a to je nepochybně zklamání, protože z hlediska mého pocitu i rychlostně ve všech trénincích vypadal velmi dobře. Červená vlajka zhatila mé první rychlé kolo. To druhé bylo vlastně docela čisté, nějaký provoz byl jen v prvním sektoru, ale ve srovnání s mými přímými konkurenty jsem nakonec z Q1 vypadl o pár setin. Přes noc vše prověříme a pokusíme se zjistit konkrétní příčinu, abychom zítra byli v lepší formě. Naše dlouhodobá rychlost je slibná, takže si myslím, že je šance na trati získat nějakou pozici zpět.
Guanyu Zhou, 19. místo
Vůz se chová dobře, i když jsme dnes o nějakou rychlost přišli. Bohužel když jsem měl Q2 na dosah, byl jsem v zatáčce 9 zablokován a to nakonec šanci na postup zhatilo. Z mé strany byla Q1 hodně chaotická, ale dle mého dojmu pozice, na níž budu stát, rozhodně neodpovídá možnostem, jaké jsme doposud prokázali. Potenciálně jsme se mohli v odrazu tréninků dostat do Q3. Dnes to nebyl náš den, ale přestože bude start z konce pole obtížnější, hodlám ze sebe vydat vše, abych předvedl atraktivní souboje a probojoval se na vyšší příčky.
Alessandro Alunni Bravi, zástupce týmu
Čelili jsme další obtížné kvalifikaci, kdy se naše vozy nedostaly z Q1. Po třetím tréninku byla naše očekávání podstatně vyšší, protože pokroky od pátku byly zřejmé, zvlášť oproti našim konkurentům. U obou pilotů byla poslední rychlá kola ovlivněna provozem na trati. Nechceme ale hledat výmluvy, místo toho provedeme analýzu naší práce, abychom zjistili způsob, jak využít potenciálu z tréninku v kvalifikaci. Zítra nás čeká náročný závod, musíme udělat vše pro zisk bodů. Tempo se jeví jako slušné a s přihlédnutím k velmi těsným odstupům mohl jakýkoli faktor, i ten nejmenší, znamenat rozdíl mezi Q1, Q2 i Q3. Je třeba se nyní semknout jako tým, otočit dnešní stránku a připravit se na zlepšení nejen zítra, ale i v dalších kvalifikacích.