Zpráva o vyspělosti technické úrovně programů FIA: v případě Cunody je vše v pořádku

Robert RoBertino Pavelka, 14. listopadu 2022, 17:00 Google+

Mnoho diváků, ale už méně profesionálních komentátorů, si všimlo nečekaného působení vozu AlphaTauri se startovním číslem 22 mezi špičkou v režimu safety caru. Co tam pohledával a proč nepředjel jako pilot se ztrátou jednoho kola jako ostatní?

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 16.11. 21:35) Napište svůj názor
Juki Cunoda se přesvědčil o technické vyspělosti programů FIA

Juki Cunoda se přesvědčil o technické vyspělosti programů FIA | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Většina lidí je přesvědčena, že F1 je po technické stránce absolutním vrcholem v motorsportu. Nedělní události v závěru závodu však ukázaly něco docela jiného. V sousedství známých výdajů a neustálého velebení sofistikovaných programů pak působí následná záležitost jako velmi nepovedená kratochvíle.

Komedie I.

Co se stalo? V 52. kole odstavil svůj vůz za zatáčkou 10 Lando Norris. Byl vyhlášen režim virtuálního safety caru, ovšem po nějaké době se ukázalo, že si traťoví komisaři s danou situací neporadí, proto na trať podruhé v závodě vyjel safety car (55. kolo). V té chvíli byli na trati tři piloti se ztrátou jednoho kola: Alex Albon, Nicholas Latifi a Juki Cunoda. Japonec se nacházel za vedoucím George Russellem a v boxu usoudili, že by mohl "zadarmo" přezout na nové pneumatiky. A tím to všechno začalo.

Když Cunoda zamířil do boxů, překročil takzvanou safety car line a posléze i cílovou čáru, pokračující i do boxů - s ohledem na specifiku depa se vlastně posunul na kratičký moment zpět do aktuálního kola. Vzápětí samozřejmě opět dostal ono kolo navíc, na trať vyjel za Russellem, Albonem, Hamiltonem, Pérezem a Sainzem. Latifi byl v jeho závěsu - oba piloti Williamsu byli také o kolo zpět.

img-responsive

Safety car Cunodovi přinesl hořké rozčarování | foto: Aston Martin

Jukimu se zastávkou podařilo zmást automatizovaný systém: třebaže mu kolo ztráty zase přičetl, nebyl schopen ho správně začlenit do režimu startovního pole. Proto když se na obrazovce objevil pokyn pro Latifiho a Albona, aby předjeli safety car, Cunodovo číslo chybělo. Zmatený Jukiho inženýr mu do vysílačky oznámil: "Vozy o kolo zpět mohou předjet... pohotovostní režim, pohotovostní režim!" Juki se mezitím posunul před Sainze, ale pak zpomalil a před něj se dostal Latifi. Japonec se ptal, zda má také jet dopředu, na to mu inženýr odpověděl: "Nepředjíždět, negativní." Rozčilený Juki se neudržel: "Co se to, ku*va, děje?" Přišla jen lakonická odpověď: "Drž pozici, Juki, nepředjížděj."

Cunoda tedy pustil před sebe Sainze a zůstal na "pátém" místě; jenom naštvaně sledoval, jak se mu vzdalují jeho oba soupeři. Inženýr mu při restartu na začátku 60. kola nařídil, aby nechal projet vozy za ním, ovšem kolem AlphaTauri se prohnalo celé startovní pole. Systém pak vyhodnotil Cunodovu pozici a nešťastný pilot AlphaTauri viděl modré vlajky, dokud ho nepředjeli i Albon a Latifi. "Bylo mi řečeno, ať zůstanu kde jsem. Nevím proč. FIA se asi domnívala, že bojuji o páté místo nebo tak nějak," hořce komentoval pro Motorsport.com závodní výsledek Cunoda.

Komedie II.

Cunodův šéf Franz Tost odmítl tuto frašku komentovat. Všichni se tázali, jak mohl systém, mající za úkol neponechat vůz jedoucí o kolo zpět uprostřed vozů, nechat AlphuTauri v aktuálním okruhu. FIA vlastně nijak nepřekvapila, když prohlásila, že všechno bylo v naprostém pořádku a k žádnému pochybení nedošlo.

"Všechny systému fungovaly správně a podle předpisů. Neobvyklá situace nastala z důvodu výstřednosti konkrétního okruhu a nečekaného scénáře:

Vůz startovní číslo 22 v okamžiku povolání safety caru jako první přejel safety car line. V následujícím kole se tak stal prvním vozem, který SCL přejel podruhé, což spustilo systém signalizující, že může dohnat ztrátu předjetím SC. V té době však vjel do boxové uličky a mohl se pohybovat rychleji než vozy jedoucí za SC. Když se pak vrátil na okruh, systémy sice registrovaly, že má opět kolo ztrátu, ale protože už jednou předstihl vedoucího pilota, nemohl to udělat podruhé v době, kdy byl dán pokyn vozům 6 a 23. Kontrola potvrdila, že se jednalo o správný postup a rovněž ve shodě s pravidly umožnila předjetí pouze vozům 6 a 23."

img-responsive

Juki Cunoda kvůli pochybení programu FIA musel přepustil Latifimu pozici zadarmo | foto: Red Bull Content Pool

Jinými slovy - FIA prostě nastavila nějaký program a nedělala si hlavu se zjištěným možných anomálií, zvláště když šlo dle jejich slov o specifický okruh. I proto se zoufale snažila vysvětlit, že nejde o chybu: "Jedná se o neobvyklý scénář, k žádným systémovým nebo procedurálním chybám nedošlo - je to jedna z těch nepředvídatelných situaci, k nimž může dojít a není možné udělat jakoukoli změnu, kterou by bylo možné implementovat. Vše ale bude projednáno při budoucích poradách komisí v rámci běžných přezkumných řízení."

Kdybychom měli k dispozici jenom kuličková počítadla, tak by celá záležitost dopadla jednoduše. Někdo by si určitě všiml, že Cunoda se pohybuje v prostoru, kde nemá co dělat a jeho přítomnost by mohla mít určitý dopad na vývoj závodu. Protože tam kroužil minimálně dvě kola, nebylo by nic jednoduššího, než mu přes vysílačku dát pokyn. Místo toho máme supermoderní počítače a superskvělé programy, jimiž se slepě řídím a jejichž činnost vyvolává v mnoha případech pobavené úsměvy. Že si FIA uřízla další pořádnou ostudu už ani není třeba podotýkat.

Vytisknout

Diskuze: Zpráva o vyspělosti technické úrovně programů FIA: v případě Cunody je vše v pořádku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 16.11.2022 21:35 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

George Russell se svou trofejí za první místo po závodě v Brazílii

FOTO: Jak se Mercedes konečně dočkal - napínavý závod s duely týmových kolegů v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud