V roce 2007 se Kimi přesunul do Maranella, aby tu nahradil odcházejícího Michaela Schumachera. Nahrazovat pilota, který pro tým přivezl pět mistrovských titulů není určitě nic lehkého, ale Räikkönen nakonec uspěl v dramatickém souboji se soupeři z týmu, od kterého odešel. Bylo Ferrari v roce 2007 nejlepším vozem, který v F1 pilotoval nebo je příliš jednoduché glorifikovat auto, se kterým si vyjel jediný titul?
"Znovu to byl velký rozdíl v pneumatikách. Pokud jezdíte několik let na Michelinech a pak se vrátíte na Bridgestone, přičemž to nebyly ty bridgestonky jako předtím, teď měli všichni prakticky stejné. Nebylo to příliš dobré jako když máte speciální pneumatiky, když dva výrobci spolu soupeří. To byl velký rozdíl, který se odrazil v ovládání vozu a fungování pneumatik. Takže se stejnými pneumatikami to bylo všechno podstatně složitější.
Ve srovnání se všemi vozy, které jsem v F1 pilotoval, bylo s Ferrari vždy poněkud více práce, zabere vám víc času, než funguje jak potřebujete. Pak už je v pořádku. V těchto letech, kdy došlo ke změnám pneumatik - když jsem přešel předtím na Michelin, měl jsem o něco lepší přilnavost a pneumatiky se dále zlepšovaly - se věci ubíraly spíše opačným směrem.
Byl jsem opět v jiné zemi a mezi odlišnými lidmi, ale opravdu jsem si to užíval. Byl jsem u McLarenu pět let a u Ferrari jsem podepisoval kontrakt s vědomím, že tam chci zůstat dlouhou dobu. Sníte o tom - nebo to možná ani není sen - protože Ferrari je Ferrari, víte? Ostatní týmy, prostě nejsou Ferrari, nezajímá mě, kolikrát vyhrály a tak dále."
Nelehký titul jako odměna
Sezóna se vyvíjela hodně dramaticky, Räikkönen připouští, že vůbec nebyla jednoduchá, nakonec vše rozhodlo dramatické finále v Brazílii.
"Pochopitelně jsem se snažil od úvodního testování najít způsob, jak dosahovat co nejlepších výsledků. Potkaly nás také nějaké potíže, ale našli jsme způsob, jak je zvládnout a změnit vše v dobrou sezónu, rozhodně to však nebyla jednoduchá záležitost. Začali jsme dobře, možná až příliš dobře, protože pak následoval návrat k normálu a my se ocitli tam, kde jsme rozhodně nechtěli být. Postihly nás nějaké problémy, ale nakonec jsme se dokázali vrátit v plné síle - byl to prostě úžasný rok.
Vždy si přejete, aby to bylo snadné a vše šlo hladce, ale tenhle rok byl ve znamení nahoru dolů, nakonec se nám to podařilo a vyhráli jsme víc závodů než ostatní a získali víc bodů. Nečekal jsem, že hned po příchodu vyhraju šampionát, vůbec to nebylo jednoduché, ale cítil jsem, že jsme se vrátili na místo, o kterém víme že je na správné cestě a tak to bude hezkých pár let. Proto jsem i dnes jist, že můžeme vrátit Ferrari na pozice, kde by rozhodně mělo být."
Ošidnost návratů
Po devíti sezónách se Kimi Räikkönen s Formulí 1 rozloučil a zamířil do jiných kategorií motoristického sportu. Byla to zejména rallye - jestlipak jste věděli, že Kimiho starší bratr Rami byl celkem slušný soutěžák a dokonce na něj dohlížel Ilka Kivimäki, navigátor Létajícího Fina Markku Aléna? Zažil tak pouze jednu sezónu nových aerodynamických předpisů v F1 a když se s ní loučil, jeho Ferrari bylo rozhodně méně konkurenceschopné, než byl zvyklý.
Když se pak po dvouleté pauze vrátil (dva roky před nasazením hybridních šestiválců), musel se adaptovat do nového týmu a dalšího výrobce pneumatik. Se spojením Lotus-Pirelli. Sám Kimi cítil, že se v té době zlepšil jako pilot, když musel vybrousit své další schopnosti, aby se ze surového materiálu stal zářící klenot.
"Měl jsem určité pochynosti, protože jsem nějakou dobu ve voze F1 neseděl, ale tak nějak jsem tušil, jaké to asi bude. Teď dochází každý rok ke změně pravidel, tady a tam, mění se pneumatiky, ale byl jsem si jistý, že pokud budu mít kvalitní vůz, v pohodě se s ním vypořádám. Když jsem si vyzkoušel dva roky starý lotus s demo pneumatikami ve Valencii, měl jsem hned dobrý pocit. Měl jsem určité potíže s řízením, které se musely řešit, pak několik drobných detailů, ale od prvního kola jsem se cítil úplně normálně. Myslím, že to pro první zkoušku bylo dobré místo. Ve Valencii jsem toho v životě moc nenajezdil, je to krátký okruh a rozhodně ne nejrychlejší, ale po deseti kolech jsem se cítil v naprosté pohodě a věděl jsem, že to půjde.
Rallye vás hodně naučí
Pak už bylo jenom otázkou, jaké bude stávající auto v porovnání se soupeři, ale opravdu jsem po návratu neměl starosti. Jasně, pořád se vám v mysli motá otázka, jaké to asi bude, ale nikdy bych nepodepsal smlouvu, kdybych si nebyl jist, že to bude v pořádku. Jako značnou výhodu jsem pociťoval, že jsem po celou dobu mimo F1 stále jezdil a rallye - ať si lidé říkají, co chtějí - vám hodně dá. To jsem poznal už v roce 2009, kdy jsem ji vyzkoušel během angažmá u Ferrari.
O rallye se mluví jako o hodně velkém nebezpečí, ale na druhou stranu si můžete ublížit kdekoliv. Myslím, že vás hodně naučí, protože musíte být absolutně přesní a koncentrace musí být ještě vyšší, protože pořád musíte vnímat instrukce navigátora. Takže posloucháte jeho hlas a navíc řídíte, mixujete několik věcí a dokud se s tímto režimem důkladně nevyrovnáte a nepřestanete o tom přemýšlet, nikdy nepojedete dostatečně rychle.
Na testovacích okruzích můžete jet stejně rychle jako ostatní, protože je znáte, není to žádný problém. Ale jet podle itineráře - který si musíte sám sestavit - cítil jsem, že to je velká škola. A vašemu umění to hodně pomůže, je to velmi tvrdý sport, proto jsem dva roky nedělal nic jiného, neboť to nějakou dobu trvalo, než jsem získal jistotu, přesto jsem ale cítil, že to nebyl skutečně zásadní problém."
Malá odbočka k magické mušli
Firma Shell kryje italskému týmu až 25 % jeho celkového rozpočtu. Inovační manažer palivového gigantu Guy Lovett, byl přítomen v pojízdné laboratoři, ve které Räikkönen vzpomínal na svou předchozí kariéru, a poskytl rozbor změn, které v rámci velice přísného dohledu probíhají.
"Palivo je ve Formuli 1 opravdu velice striktně regulováno. To je svým způsobem dobrá věc, protože pohonné hmoty, které používáme ve Ferrari Formule 1, si můžete koupit u běžné čerpací stanice. V 99 % je identické. Pro Shell je to naprosto nezbytné, protože veškeré technologie a inovace, které získáme jako výsledek činnosti v F1 a motorsportu pak můžeme přenést do našich produktů určených pro běžný silniční provoz. Pro nás to má zásadní význam.
Předpisy ale umožňují určitou benevolenci pro inovace, což je pro nás opět velmi důležité k vyzkoušení nových konceptů, technologií a dalších doplňkových látek v F1, kde je zkoušíme v pečlivě kontrolovaných, přitom neuvěřitelně extrémních podmínkách. V současné době neexistují žádná omezení, nebo jen minimální počet týkající se úprav olejů. U pohonných hmot je to jinak, ale pořád existuje dostatečný prostor otevřený pro nějaké inovace. Paliva a maziva byla vždy poměrně volná, v dobrém slova smyslu, aby bylo možné je rozvíjet, zatímco motory měly ve stejné době značná omezení. Třeba v éře osmiválců bylo hodně málo předpisů omezující paliva a maziva, zatímco u motorů to bylo přesně naopak.
S šestiválci se rovněž otevírá větší perspektiva. Příští rok pro nás bude poněkud volnější, ale pro nás se vlastně nic nemění, stále máme stejný cíl. Jsme v F1, abychom se nadále rozvíjeli a učili se. Naše produkty mají pomoci týmu Ferrari zvítězit a také přenést technologii z trati na silnici. V tomto ohledu je to velmi jednoduché!"
Dobří holubi se vracejí
Parafrází jednoho českého filmu se dostáváme k návratu Räikkönena k Ferrari, kam zamířil na začátku éry nových motorů. Zatímco v týmu samotném se mnoho nezměnilo a Fin byl přijat velmi dobře, samotná F1 se od jeho posledního působení v Maranellu hodně změnila. Už nešlo jen o nové přední křídlo nebo aktualizace motorů, které mají zvýšit konkurenceschopnost vozu. Když se Kimi opět posadil do vozu, připouští, že je obtížné zaregistrovat větší výkon, ale podle něj jde o produkt evoluce F1 - výrobci jen málokdy mají možnost srovnání. To platí i v oblasti paliv.
"Je těžké poznat rozdíl. V minulosti to bylo mnohem jednodušší, protože jsme testovali mezi závody. Mohli jsme odjet několik kol s jedním druhem a při další jízdě použít jiné. Takže bylo možné poznat, jestli došlo k nějaké změně nebo ne. Pochopitelně pokud půjde o jednu nebo dvě koňské síly, tak nic nepoznáte, protože při jednom kole vám bude foukat vítr z jedné strany a v druhém třeba naopak.
Teď ale rozhodně vnímáte rozdíl, zvláště mezi jednotlivými závodními víkendy, různé trati, různé úrovně nastavení křídel, často odlišné podmínky, takže je tu tolik proměnných, takže ve všech směrech dochází k velkým změnám, se kterými musíme počítat. Ano, tak to cítím, protože nemáme k dispozici víc testů. Není to jako když můžeme testovat jeden druh pneumatik a poté jet další s jinými, díky čemuž získáte dobrou představu o jejich chování.
Teď spíš věříme číslům, to je také důvod, proč s sebou vozíme laboratoř. Shell má dlouhodobé partnerství s Ferrari, spolupracoval jsem s nimi v letech 2007-2009, v roce 2007 jsme díky jejich palivu a olejům měli obrovský výkon. Věděl jsem, jak to funguje a nyní s novými pravidly budeme mít v jejich případě značný benefit, protože v jejich možnostech je přiblížit se v rámci pravidel k maximu. Všechno s nimi bude provázáno, takže bude opět příležitost ke zvýšení rozdílu. Díky společnosti Shell určitě hodně získáme."
Co nám řekne Kimi závěrem?
Po velkých změnách v roce 2014 se musel Räikkönen poněkolikáté v kariéře přizpůsobit novým formám v F1. Pořád ho ještě Formule 1 těší a rád do ni usedá? Icemanova první odpověď nezapře jeho chladnou povahu.
"Jo! (po delší pauze pokračuje) V roce 2014 se toho opravdu hodně změnilo a ne vždy takovým způsobem, jaký jsme si přáli. Jasně, některé týmy se dostaly na očekávanou úroveň, ale určitě jsme nebyli spokojeni s tím, kam jsme se dostali. Jízdní vlastnosti byly také závislé na tom, jak dobré je vaše auto nebo jaká existuje přilnavost na konkrétním okruhu, nebylo vždy snadné posoudit momentální podmínky. Ale teď, po dvou letech, se to alespoň trochu zlepšilo.
Změnil se zvuk, ale samotná jízda o tolik ne. Řídíme pořád stejným způsobem. Ano, šetříme palivo, ale v minulosti jsme zase šetřili brzdy nebo něco podobného, takže je to vlastně totéž, jen se zaměřujeme na různé oblasti. Takže bych neřekl, že na rozdíl od hluku se něco až tak zásadně změnilo, je to spíš věc pocitu. Pro mě je dobré, že už se zase blížíme normálu."
Kimi-Matias Räikkönen patří mezi nejdéle sloužící piloty F1. Rozpovídá se málokdy, ale když už se tak stane, stojí to za to. Stejně jako je zajímavé srovnávat jeho názory, co říkal v roce 2001 po vstupu do světa F1 (rozhovor Raketa z Espoo v časopise Tempo!) a o čem mluví po šestnácti letech. Příští sezóna, s ohledem na jeho pauzu v letech 2010 a 2011 bude jeho jubilejní. Můžeme mu tedy popřát, ať se zařadí mezi jeho vydařenější.