GP USA: Hamiltonův šestý titul rámoval totální výbuch Ferrari

Robert RoBertino Pavelka, 3. listopadu 2019, 22:25 Google+

Opravdu málo chybělo Lewisu Hamiltonovi k tomu, aby se zařadil mezi Michaela Schumachera a Juana Manuela Fangia. Dopadlo to podle předpokladů a i když Brit oslavil titul "jen" z druhého místa, určitě ho kratičká trpkost záhy přešla.

Počet komentářů:  180 komentářů (Poslední 14.11. 09:39) Napište svůj názor
Lewis Hamilton sice v Austinu nevyhrál, ale dočkal se šestého titulu

Lewis Hamilton sice v Austinu nevyhrál, ale dočkal se šestého titulu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Oproti předchozím dnům se v Austinu poněkud oteplilo, i když 21 °C pro někoho přílišné vedro představovat nemusí. Značně hrbolatá trať byla o sedm stupňů teplejší, 23% vlhkost vzduchu dotvářela podmínky na startu závodu, který rovněž sužovaly poryvy větru mezi zatáčkami 16 a 18. Na startu byla zajímavá směs strategií: první pětice vyrazila do závodu na středně tvrdé směsi, kromě zbytku pole na stejných pneumatikách se odlišovali piloti na 6. až 10. místě na startu plus sedmnáctý Räikkönen, Hülkenberg a Kvjat pro změnu nasadili pneu nejtvrdší.

Start vůbec nevyšel Vettelovi, v první zatáčce ho zdolal Verstappen, v deváté pak Hamilton, ještě před protilehlou rovinkou Leclerc a hned po nájezdu do 2. kola Ricciardo. Vettel si stěžoval na možné poškození vozu a i když byl ubezpečen, že neměl žádný kontakt, auto mu prostě nejelo. Vše pro něj skončilo v 8. kole po průjezdu zatáčkou 9, naráz se zlomil pravý závěs zadního kola a jedno Ferrari bylo ze hry.

V čele jel Bottas následovaný Verstappenem a Hamiltonem, Leclerc za nimi soustavně ztrácel. Protože Austin nepřeje pneumatikám, už ve 14. kole zkusili u Red Bullu zamíchat pořadím a povolali do boxů Verstappena. Mercedes reagoval o kolo později pit-stopem Bottase, Hamilton zůstával na trati a byl týmem ubezpečován, že oba piloti ještě do boxů pojedou. Lewis odmítl ze strany týmu zastávku ve 24. kole, ale když ho na jeho konci Bottas zdolal, zamířil i on k mechanikům a rovněž přešel na nejtvrdší směs jako jeho dva konkurenti. 

Předpověď o druhých zastávkách se skutečně vyplnila: Verstappen si zajel pro žluté pneumatiky v 35. kole a historie se opakovala, o kolo později si je nasadil i Bottas. Holanďan však nestíhal s Finem držet krok, takže spíš se zaměřil na Hamiltona a doufal, že se bude opakovat podobná situace jako v Maďarsku, jen vice versa a nikoli boj o vítězství.

Bottas se skutečně blížil a v 50. kole už byl na dostřel svého kolegy. V 51. okruhu zkusil útok na konci rovinky, ale Hamiltonova defenzivní taktika ho vyhnala mimo trať. O kolo později na stejném místě už obhájce titulu nemohl klást odpor: Bottas šel do čela a Lewis se musel koncentrovat na blížícího se Verstappena. 

Holanďan určitě mohl v závěrečných dvou kolech zaútočit, ale nejdřív se musel stejně jako Hamilton proplést skupinou pilotů o kolo zpět - a když chtěl v 55. kole opět ve dvanácté zatáčce útočit, viděl žluté vlajky. Závod za něj rozhodl Kevin Magnussen, jemuž na rovince nejspíš vypověděly službu brzdy a skončil v kačírku. Ideální místo pro předjetí tak bylo varovným signálem zablokováno i v posledním kole a Hamilton už letos poněkolikáté měl - tentokrát sice jen částečně - paní Štěstěnu na své straně.

Leclerc se vlastně celý závod trápil. Na vedoucí trio se díval se stále větším odstupem, navíc první zastávka v 21. kole ho stála další vteřiny: byly problémy se vzduchovou pistolí u levého zadního kola a pit-stop, obvykle trvající 2,4 až 3,0 vteřiny se natáhl na 7,7!!! Odevzdanou jízdu na čtvrté pozici si zpestřil aspoň přechodem na nejměkčí směs (49. kolo) a poté zajel nejrychlejší okruh, což byla nejspíš útěcha z rodu těch slabších.

Klidné spaní by Charles určitě neměl, nebýt postartovní kolize mezi Albonem a Sainzem. Alexovi za první zatáčkou lehce jeho monopost sklouzl a následovala rána kolo na kolo. Dvojka Red Bullu proto zamířila do boxů a nasadila středně tvrdé pneumatiky - následovala stíhací jízda, při níž se Albon ve 13. kole propracoval na 15. místo, ve 26. okruhu zdolal Räikkönena a posunul se na desátou příčku. Pak neměl potíže s Hülkenbergem (28.), jedoucího v opačné strategii, Sainzem (32.), Norrisem (35.) a Ricciardem (38.). Leclerc měl před ním náskok, navíc Albon ve 41. kole zamířil do boxů pro nejměkčí směs a pustil se znovu do boje o body. Protože i jeho soupeři stavěli, opět si podal Sainze (45. kolo) a Ricciarda (48.) a opět se objevil na páté příčce. 

Renault statečně bojoval a zejména Ricciardo překvapil postupem na pátou příčku. Albon byl nad jeho síly, ale podařilo se mu odsunout do pozadí oba McLareny. Hülkenberg stavěl až ve 28. kole a stíhal znovu bodovanou desítku. Poradil si s Kvjatem (40. kolo), když Rus ve 12. zatáčce probrzdil a musel za okraj trati, pak zažil dramatickou chvíli ve 45. kole, kdy po souboji kolo na kolo s Räikkönenem "střihl" zatáčku 14 a po doporučení Finovi jeho pozici přepustil. Podařilo se mu však uhájit velmi důležité body.

Kvjatovo jméno se objevuje ještě v jedné mezihře - ve 30. kole s Pérezem za zády dojel Strolla a následné chvíle byly komorní ukázkou týmové spolupráce. Lance svému kolegovi Daniila naservíroval jak na stříbrném podnose, Pérez využil těsného místa a bránícího Kvjata zdolal. Stroll pak zamířil s pocitem dobře vykonané práce do boxů k výměně pneumatik. Nakonec to vypadalo, že se bude smát Kvjat, ale i když byl nějakou dobu uváděn na 10. místě, nakonec vyfasoval pětivteřinovou penalizaci a spadl až za Räikkönena. 

McLareny překonaly smůlu, Haas na domácí půdě dopadl prabídně, ale málokdo od něj čekal něco jiného. Po nadějném začátku sezóny se propadá i Alfa Romeo, jistým zklamáním po solidním výkonu v Mexiku byl i výsledek Racing Point.

Hamilton tak mohl zaparkovat svůj vůz na originálně označeném místě "Zde je vyhrazené stání pro mistra světa 2019" s podtextem "neoprávněná vozidla budou odtažena." Hamiltonovi mohl na dálku pogratulovat šampion F1 1978 Mario Andretti (ten člověk snad neumí stárnout) a herec Matthew McConaughey. Tým Mercedes už vyhrál vše, co v letošní sezóně šlo, takže se může soustředit na poslední dva závody jako na oslavu několik let neměnného obrázku: Stříbrné šípy jako dominantní stáj F1.

GP USA (Circuit of the Americas)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas Motorspo 251:33:55,653
2. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas Motorspo 18+ 4,148
3. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 15+ 5,002
4. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 13+ 52,239
5. 23 Alexander ALBON thaAston Martin Red Bull Racing 10+ 1:18,038
6. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault Sport Formula One Team 8+ 1:30,366
7. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 6+ 1:30,764
8. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team 4+ 1 kolo
9. 27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team 2+ 1 kolo
10. 11 Sergio PÉREZ mexRacing Point F1 Team 1+ 1 kolo
 
 
11. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing  + 1 kolo
12. 26 Daniil KVJAT rusRed Bull Toro Rosso Honda  + 1 kolo
13. 18 Lance STROLL canRacing Point F1 Team  + 1 kolo
14. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing  + 1 kolo
15. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  + 1 kolo
16. 10 Pierre GASLY fraRed Bull Toro Rosso Honda  nedokončil
17. 63 George RUSSELL gbrRokit Williams Racing  + 2 kola
18. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  nedokončil
 DNF  88 Robert KUBICA polRokit Williams Racing  nedokončil
 DNF  5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari  nedokončil
 
 Nejrychlejší kolo:
  16 Charles LECLERC Ferrari SF90
Ferrari 064
Pirelli   1:36,169
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: GP USA: Hamiltonův šestý titul rámoval totální výbuch Ferrari

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 180, poslední 14.11.2019 09:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 180 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton má našlápnuto k překonání rekordů legendárního Michaela Schumachera

"Dostal jsem se na jinou úroveň, budu jezdit jako stroj!" varuje své soupeře Hamilton

Charles Leclerc v tréninku v Soči

"Kdyby to nevyšlo, tak umřu!" Leclerc svou adrenalinovou zábavou naštval Ferrari

Williams se chce zlepšit a konečně se odrazit ze dna

Williams na rozdíl od loňska zvládl nárazové testy napoprvé. Proč si vybral Nissanyho?

Lando Norris s McLarenem MCL34 během tréninku v Brazílii

McLaren letos tak velký pokrok jako loni neudělá, uvědomuje si Brown. Vůz pro rok 2021 už má v tunelu

Robert Kubica v Japonsku

Vážné zranění? Kubica si nemyslí, že mělo na jeho formu vliv

Max Verstappen s Red Bullem RB15 během tréninku v Maďarsku

Honda musí odstranit kolísání své formy v závislosti na okruzích

Charles Leclerc (vlevo) se Sebastianem Vettelem

"Od Vettela mám stále hodně co se učit," uznává Leclerc. Jaké ambice má letos Ferrari?

Pneumatiky Pirelli v rámci sezónních testů v Barceloně

Co čeká Pirelli od nové sezony?

Mattia Binotto v kvalifikaci v Monaku

Binotto hodnotí svou první sezonu v roli šéfa Ferrari. Co ho překvapilo?

Robert Kubica v tréninku v Soči

Williams přichází o významného partnera. Ten podepsal u McLarenu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton a Valtteri Bottas po závodě v Soči

PROHLÁŠENÍ po závodě v USA: Hamilton slaví, u Ferrari nechápou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Od Vettela mám stále hodně co se učit," uznává Leclerc. Jaké ambice má letos Ferrari?

  2. "Kdyby to nevyšlo, tak umřu!" Leclerc svou adrenalinovou zábavou naštval Ferrari

  3. McLaren letos tak velký pokrok jako loni neudělá, uvědomuje si Brown. Vůz pro rok 2021 už má v tunelu

  4. Honda musí odstranit kolísání své formy v závislosti na okruzích

  5. "Dostal jsem se na jinou úroveň, budu jezdit jako stroj!" varuje své soupeře Hamilton

  6. Williams na rozdíl od loňska zvládl nárazové testy napoprvé. Proč si vybral Nissanyho?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud