Rosberg vítězí v GP Evropy, Hamilton bojoval s technikou, Vettel s igelitovým pytlem

Robert RoBertino Pavelka, 19. června 2016, 14:25 Aktualizováno 19.6.2016, 17:25 Google+

Evropská Grand Prix v Baku je zatím poklidná a nepřinesla žádnou smršť výjezdů safety caru, jak se obecně předpokládalo. Nico Rosberg odjel bezproblémový závod bez jediného zaváhání. Překvapením, i když ne velkým, je další pódium pro Force Indii.

Počet komentářů:  25 komentářů (Poslední 20.06. 19:51) Napište svůj názor
Nico Rosberg a Sergio Pérez se po tréninku sešli i na stupních vítězů

Nico Rosberg a Sergio Pérez se po tréninku sešli i na stupních vítězů | foto: Sahara Force India

Sdílejte článek

Existují různé výklady hranic, nejčastěji po linii Ural, řeka Ural, Kaspické moře, Kavkaz, Černé moře, úžina Bospor-Dardaneli. Ale podle této hranice by do Evropy nepatřilo ani Turecko, které například figuruje na Evropském šampionátu ve fotbale, který se v tuto chvíli pořádá ve Francii.

Spokojme se tedy s tím, že Ázerbajdžán pořádá Grand Prix Evropy, v minulosti konané na pěti tratích - Brands Hatch, Donnington, Jerez de la Fronetra, Nürburgring a Valencia. Baku otevírá novou kapitolu evropského závodu po tříleté pauze.

Prakticky všichni zúčastnění hovořili o nepředvídatelnosti závodu a odvolávali se na předchozí klání GP2, ve kterém došlo v první zatáčce ve kolizi, na níž doplatili přední závodníci jako Pierre Gasly nebo Alex Lynn. 

img-responsive

Jedna ze specialit Baku - trať dělí pouze plot. | foto: Scuderia Ferrari

Závod

 

Jestliže se po startu čekala nějaká dramatická situace, kolize nebo aspoň bleskový průnik Hamitona do popředí, aby závod svému kolegovi Rosbergovi zdramatizoval, naděje tohoto typu padly už za první zatáčkou. Ne že by byla zcela bez ztráty květinky, o to se postarali Gutiérrez a Hülkenberg, po jejichž kontaktu se na trať snesla koncovka Mexičanova Haasu, ale to bylo vše, co mohlo pořadatelům poněkud zvednout krevní tlak. Navíc ani jeden vůz nebyl natolik poškozen, aby musel do boxů nebo snad zastavit.

Nico Rosberg se pustil do nabírání náskoku a kromě kratičké epizody v druhé polovině závodu ho stále navyšoval. Protože neměl na rozdíl od svého týmového kolegy žádný problém, dojel si v klidu pro letošní páté vítězství. 

Jestliže v prvních metrech se zdálo, že by Daniel Ricciardo mohl Rosbergovi ztížit pozici na trati, pak postupem času bojoval pilot Red Bullu s Vettelem, který se s Räikkönenem v zádech tlačil na jeho místo. Situaci mu maličko zkomplikovala na první pohled zábavný problém - na pravou přední část jeho ferrari se namotal modrý igelitový sáček. Pro pilota nic příjemného, protože nelze odhadnout, jakou důležitou součást vozu může ucpat, naštěstí se nevitaná překážka postupně začala trhat a po dvou kolech odpadla docela.

img-responsive

Piloti Red Bullu po závodě určitě úsměvy nehýřili | foto: Red Bull Content Pool

 

To už Sebastian Vettel v 6. kole zdolal Ricciarda a pokusil se vydat do stíhačky Rosberga, ale záhy mu muselo být jasné, že to je nad jeho síly. Alespoň tedy zkusil a prosadil si revoltu. Protože Ricciardo o kolo později zajel do boxů, dostal Sebastian pokyn, aby tak učinil i on z důvodu pokrytí Ricciarda. Po kratší výměně názorů přes radiokomunikaci, kdy Vettel odmítl zastávku s tím, že k tomu nevidí důvod, zajel k mechanikům Räikkönen a Vettel mohl dále kroužit po Baku, nakonec se tam vydal až ve 22. kole. Propadl se tak za svého týmového kolegu, který ho v 28. kole pustil před sebe (a neopomněl to patřičně okomentovat). Räikkönen a později Pérez sice byli v jeho dohledu, ale ne tak blízko, aby ho nějakým způsobem znejistili.

Kimi Räikkönen si zase sáhl do měšce se smůlou. Ve 12. kole bylo oznámeno z ředitelství závodu, že je vyšetřován kvůli přejetí bílé čáry na vjezdu do boxů. Původně se mělo zato, že tak učinil při své návštěvě depa, jenže pak vyšlo najevo, že ji zkřížil při souboji o pozice. Právě na to byli piloti upozorňováni a částečně kritizovaný nájezd do boxů byl před závodem pozměněn, ona čára oddělující trať od sekce vedoucí do boxů byla o 40 metrů protažena. Fin tak jel s vědomím, že pokud nebude stavět, čeká ho penalizace 5 vteřin. Nakonec se rozhodl setrvat na žluté směsi na trati, ale v závěru už nedokázal vzdorovat Sergio Pérezovi, který ani nečekal na administrativní rozhodnutí a v nájezdu do posledního kola si vzal pro sebe další umístění "na bedně".

img-responsive

Kimi Räikkönen si v závodě stěžoval na piloty, nedodržující pokyny modrými vlajkami | foto: Scuderia Ferrari

Hodně se čekalo od Lewise Hamiltona, ale obhájce titulu poměrně dlouho setrvával na 10. místě a dopředu se příliš nedral. Postupně díky poměrně častému zajetí některých pilotů do boxů (mezi 6. a 7. kolem stavěli Massa, Ricciardo a Verstappen) se dostal za Péreze na 5. místo, ale od 27. kola začal vysílat do boxů S.O.S. Inženýři mu však pomoci nemohli, nebo spíš nesměli, byli jsme tak svědky květnaté komunikace, při níž zoufalý Hamilton dokonce jevil známky rezignace a konstatoval, že nejspíš vůbec nedojede do cíle. Nakonec nějaký fígl zřejmě našel, protože ve 42. kole náhle vypálil do té doby nejlepší čas. Ale to už bylo na nějakou stíhačku příliš pozdě. 

Red Bully vsadily na dvojí zastávku v boxech, což evidentně nebylo nejlepší řešení, navíc Verstappen opět doplatil na další zmatky v depu, kde mechanici neměli při přechodu na středně tvrdou směs připraveny zadní pneumatiky. Nakonec si aspoň oba piloti zchladili žáhu na Hülkenbergovi, kterého Ricciardo proháněl podstatně déle než Verstappen. Německý pilot bránící sedmou pozici nakonec musel ustoupit jak Riccardovi (48. kolo) tak Verstappenovi (50. kolo). 

Celkovou nudu na trati zhruba v polovině závodu na pár kol zahnala sestava Sainz jr., Alonso, Button, Hülkenberg, k nimž se pak přidal i Ricciardo. Jenže než mohlo dojít k nějakým dramatickým změnám v pořadí, roztrhaly pětici zastávky v boxech. McLareny pak předvedly jízdu v závěsu, ale když se v 39. kole Button dostal před Alonsa, záhy se ukázalo, že příčinou byly Fernandovy problémy, proto byl záhy odvolán do boxů. 

Toro Rosso bude odjíždět z Baku se stínem v duši. Kvjat v 5. kole začal přepouštět pozice soupeřům a nakonec byl prvním, kdo zajel do boxů a odstoupil. Jeho týmový kolega, který se chvilkově těšil 8. pozici, ho v 31. kole následoval. Odstavil svůj vůz v únikové zóně za první zatáčkou se stížností na problémy se zavěšením. 

img-responsive

Pascal Wehrlein si vyzkoušel pocit pilota v první desítce. Bohužel jen krátce | foto: Manor Racing

Okamžik slávy zažil Pascal Wehrlein, který se pokoušel zůstat na trati co nejdéle aniž by měnil pneumatiky. Díky tomu vyplul na průběžné osmé místo a mohl si užít chvilkový pocit, že bojuje se smetánkou F1 o body. Nakonec klesl zpět do míst, která jsou pro Manor typická, navíc mu ani nebylo přáno, aby viděl šachovnicovou vlajku. Zastavil na stejném místě jako Sainz jr., jen s tím rozdílem, že vysvětlil své odstoupení nefungujícími brzdami. 

Navzdory prognóznám, že závodu bude dominovat safety car se nic takového nestalo. Bylo ale jasně vidět, že zejména v části Starého města jsou piloti po tréninkových a kvalifikačních karambolech opatrní a jedou vysloveně na jistotu. Jediné ťuknutí předvedl Felipe Nasr, to ale bylo s efektní parádou v podobě jisker a dýmu. Jeho pravé zadní kolo ale vydrželo. 

První Grand Prix Evropy po třech letech se určitě do análů nezapíše nijak zajímavým písmem. Závod postrádal dramatičnost, neměl ani patřičnou diváckou kulisu, dalo by se říci, že v oknech domů v ulicích, kudy trať vedla, jich bylo zhruba stejně jako na tribunách. Soutěsková Grand Prix tak měla spíše komorní atmosféru a je otázkou, jak dlouho s touto vizitkou v kalendáři F1 vydrží.

GP Evropy (Baku City Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 6 Nico ROSBERG deuMercedes AMG Petronas F1 251:32:52,366 hod
2. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 18+ 16,696
3. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team 15 + 25,241
4. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari 12+ 33,102
5. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas F1 10+ 56,335
6. 77 Valtteri BOTTAS finWilliams Martini Racing 8+ 1:00,886
7. 3 Daniel RICCIARDO ausRed Bull Racing 6+ 1:09,229
8. 33 Max VERSTAPPEN nldRed Bull Racing 4+ 1:10,696
9. 27 Nico HÜLKENBERG deuSahara Force India F1 Team 2+ 1:17,708
10. 19 Felipe MASSA braWilliams Martini Racing 1+ 1:25,375
 
 
11. 22 Jenson BUTTON gbrMcLaren - Honda  + 1:44,817
12. 12 Felipe NASR braSauber F1 Team  + 1 kolo
13. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  + 1 kolo
14. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
15. 30 Jolyon PALMER gbrRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
16. 21 Esteban GUTIÉRREZ mexHaas F1 Team  + 1 kolo
17. 9 Marcus ERICSSON sweSauber F1 Team  + 1 kolo
18. 88 Rio HARJANTO idnManor Racing MRT  + 2 kola
 DNF  14 Fernando ALONSO espMcLaren - Honda  nedokončil
 DNF  94 Pascal WEHRLEIN deuManor Racing MRT  nedokončil
 DNF  55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Toro Rosso  nedokončil
 DNF  26 Daniil KVJAT rusScuderia Toro Rosso  nedokončil

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: Rosberg vítězí v GP Evropy, Hamilton bojoval s technikou, Vettel s igelitovým pytlem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 25, poslední 20.06.2016 19:51 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 25 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Městský okruh v Baku

GRAFIKA: Startovní rošt v Baku po penalizacích Péreze, Magnussena a Sainze

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud