Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Kanadě?

Petr Hlawiczka, 10. června 2014, 16:00 Google+

Jak si vedli ve vzájemném srovnání během závodního víkendu v Kanadě proti sobě týmoví kolegové? Porovnáme si jejich výkony a skóre po sedmi podnicích sezóny 2014.

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 11.06. 16:46) Napište svůj názor
Rosberg, Nico

Rosberg, Nico | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Kvalifikace
Po kvalifikačním vítězství v Monaku Rosberg u Mercedesu totéž zopakoval i v Kanadě, a to navzdory prohlášením, že jde o Lewisovu trať, kde svého týmového kolegu opět patřičně umravní. Leč těsný duel (- 0,079 s) vyzněl opět lépe pro Němce, který snižuje na 3:4.

Po pěti závodech se u Red Bullu opět podařilo uspět Vettelovi, letos teprve podruhé. Ricciardův čas překonal jen o 0,041 s, přesto se do tohoto rozdílu vlezly oba Williamsy, kde tím lepším z dvojice byl tentokrát Bottas snižující na 3:4. Massa ztratil jen 0,028 a byl zklamaný, protože dle svých slov měli na to oba vozy rakouské stáje a získat třetí příčku na roštu.

Ferrari sice přivezlo spoustu novinek, zlepšilo svou pohonnou jednotku a s oběma piloty postoupilo do Q3, výkonnost byla ale opět zklamání - přeci jen doufali, že budou blíže Mercedesu a před ostatními soupeři. Alonso byl o čtyři desetiny rychlejší než Räikkönen a jeho čas stačil jen na sedmé místo.

Nezkušený Kvjat se trápil s brzdami a od Vergneho dostal téměř půl sekundy, navíc vypadl už ve druhé části. Francouz vede 5:2 a se svým vozem Toro Rosso porazil i oba McLareny, kterým charakteristika okruhu měla sedět. Žádný velký pokrok ale nepředvedli. Button byl o setinku rychlejší než Magnussen, což ve vyrovnaném poli stačilo na postup.

Mírným zklamáním byly v sobotu výkony Force Indie, která nedokázala do Q3 postoupit ani s jedním vozem, mohli však zvolit alternativní strategii a díky nižšímu odporu a šetrnosti k pneumatikám spoléhat na lepší výsledek v závodě. Hülkenberg zvýšil své vedení na Pérezem na 5:2.

Lotusy díru do světa také neudělaly: v Kanadě předčili pouze "nováčkovské" týmy a nekonkurenceschopný Sauber, který nestihl do kvalifikace připravit Gutiérrezův vůz po havárii v tréninku. Maldonado letos jako jediný zatím nedokázal najít na svého týmového kolegu, byť tentokrát jeho účinkování zhatily technické problémy - 0:4.

U Marussie se v dobrém světle představil Chilton, jenž Bianchiho předčil o 11 tisícin a snížil na 3:4. Zkušenosti dokázal u Caterham opět zúročit Kobajaši, který Ericssonovi naložil přes půl sekundy a vede 6:1.

Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.

kvalifikace
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Závod
Velká cena Kanady vypsaná na 70 kol začala kolizí týmových kolegů Marussie - Chilton ve snaze zkrotit přetáčivý smyk ve třetí zatáčce nešťastně sestřelil Bianchiho a na trať musel poprvé safety car, což nahrávalo všem 15 startujícím na super-měkké směsi a usnadnilo dojetí do cíle všem, protože závod měl být náročný z pohledu spotřeby paliva.

Dvouzastávková strategie vycházela rychleji, jízda na jednu zastávku u šetrnějších přicházela také v úvahu. Z počátku jezdci sice hlásili velké problémy s opotřebením pneumatik, Pérez s Force Indií na nich ale s těžkým vozem v úvodním stintu zvládl 34. kol, téměř polovinu velké ceny.

Oba od již od pátku, kdy si ověřili šetrnost svého šasi k pneumatikám, plánovali jediné přezutí. Zajímavé bylo, že během těchto stintů drželi vysoké tempo. Škoda jen ten nevydařené kvalifikace.

Red Bull byl prvním týmem, který plánoval dvě zastávky a zajel do boxů - Ricciardo agresivně již ve 13. kole - totéž, co měli v plánu nebýt safety-caru, zatímco ostatní přemýšleli o prodloužení svých stintů. Věděli, že se svou strategií zbytek v pohodě zvládnout. Proč tak brzy? Snažili se podseknout oba Williamsy, jež se držely před nimi.

zavod_nejrych
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Bottas sice Ricciardovu zastávku pokryl hned v dalším kole a udržel se před pozdějším vítězem, Massa se však při výměně zdržel a propadl se také za Ricciarda, Alonsa i Vergneho. Chybu v boxech Brazilec později zkritizoval, podle něj kvůli ní přišel o vítězství.

Williamsy jinak byly velmi rychlé a zřejmě by o příčku nejvyšší opravdu bojovaly (viz tabulku č. 3 s čistými průměrnými rychlostmi). Massa v závěru navíc kolidoval s Pérezem, což komisaři vyhodnotili jako chybu Mexičana, Bottase zradil MGU-K, proto se propadl na sedmé místo.

Zajímavý souboj byl k vidění také mezi Red Bully a Force Indiemi. Frustrovaný Vettel ztrácel čas za Hülkenbergem, který jel jen na jednu zastávku, a už po jednom kole si stěžoval, že jej nedokáže předjet, ať něco na boxové zídce vymyslí. Kvůli deficitu v maximálních rychlostech v to nešlo na rovince v DRS zóně (Vettel nebyl rychlejší ani s otevřeným křídlem), ani při brzdění do zatáček.

Mistr světa si hlasitě stěžoval, proto jej tým chybně povolal do boxů už v 36. kole a svého čtyřnásobného mistra světa vrátil do provozu. Nájezdové kolo do boxů (tzv. "in-lap") bylo o 9 desetin pomalejší než o kolo později u Ricciarda, jenž se za něj mezitím dotáhl, proto se Vettel propadl za druhou Force Indii řízenou Pérezem.

To byl rozhodující okamžik pro to, kdo z dvojice Red Bullu vyhraje. Hamilton totiž odstoupil, Péreze i Rosberga trápily brzdy, z čehož těžil sympatický Australan, jenž se dočkal svého premiérového vítězství v F1. Jeho krajan Mark Webber jezdící vytrvalostní závody WEC musí mít radost.

zavod_prum
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)

U Péreze to dlouho vypadalo, že se po identických problémech obou Mercedesů (přišli o MGU-K, tj. o 160 koní výkonu a ideální rozložení brzdného účinku, protože motorgenerátor pomáhá s brzděním na zadní nápravě) vítězem Velké ceny Kanady stane právě on, jelikož na rovinkách dosahoval vysokých maximálních rychlostí, což je při předjíždění v Montrealu důležité.

Protože jej trápilo čidlo při brzdění, nedokázal se v místě detekce přiblížit Rosbergovi na dostřel jedné sekundy, což bylo podmínkou pro to, aby mohl využívat své DRS - proto Mercedes dlouho nemohl předjet. Na měkkých pneumatikách mu s lehkým vozem zbývalo ujet jen 36 kol. Nebýt toho, snadno by se před Stříbrný šíp dostal.

V závěru překvapil hezkým kouskem Button, který si šetřil pneumatiky a po chybě Alonsa při brzdění do vlásenky, kdy málem sestřelil Hülkenberga, se dostal před Ferrari a na konci první DRS zóny i před Force Indii, jejíž výjezd narušil divokým manévrem Alonso. Přestože McLaren žádné kýžené "evidentní" zlepšení nepředvedl, dojel si Button pro solidní 4. místo.

graf

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

Z pohledu pořadí v šampionát si díky vítězství o jednu příčku polepšil Daniel Ricciardo, na sedmé místo postoupil díky povedenému závěru Jenson Button. Jednu pozici ztratili Fernando Alonso a Valtteri Bottas, nyní jsou na 4. a 8. místě, ovšem stále před svými týmovými kolegy.

body

 

Přes 440 fotografií ze závodního víkendu v Monaku s unikátní možností filtrování naleznete zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Kanadě?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 11.06.2014 16:46 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hülkenberg, Nico

Hülkenberg: Výjezd safety caru hned po startu mi nepřišel vhod

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud