Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Japonsku?

Petr Hlawiczka, 16. října 2013, 16:00 Google+

Suzuka hostila 15. podnik letošního šampionátu Formule 1. Jak si na ní ve vzájemných soubojích vedli jednotliví týmoví kolegové v kvalifikaci i v závodě a jaká je jejich bilance?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 18.10. 07:55) Napište svůj názor
Alonso, Fernando

Alonso, Fernando | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Kvalifikace

Poprvé se týmového kolegu letos podařilo u Red Bullu porazit Markovi Webberovi a u Marussie Maxovi Chiltonovi. V prvním případě činil rozdíl 0,174 sekundy, ve druhém 0,638 s. Sebastianovi Vettelovi však v Q3 selhal KERS, Jules Bianchi se po havárii v prvním tréninku a vynechání druhého nestihl řádně připravit. Smolný víkend zakončil na druhý den kolizi v první zatáčce po startu.

Lewis Hamilton s Mercedesem překonal Nica Rosberga i oba Lotusy, a nad svým týmovým kolegou vede 10:5. Zlepšení je patrné u Grosjeana, který po šesté získal Räikkönenův skalp, a dotáhl to do druhé řady hned za Hamiltona.

Ferrari pokračovalo v nevýrazných výkonech a Felipemu Massovi se v Suzuce podařilo snížit na 6:8 poté, co byl v Q3 o téměř tři desetiny rychlejší než druhý muž šampionátu - Fernando Alonso.

V dobré formě pokračoval Sauber, ale Estebanovi Gutiérrezovi se nepodařil zopakovat výkon z Koreje, v Q2 na Nica Hülkenberga ztratil dvě desetiny a do poslední části nepostoupil.

McLaren na švýcarský tým v kvalifikaci opět nestačil - Jenson Button skončil desátý a o desetinu pomalejší Pérez před Q3 vypadl. Zkušenější z dvojice McLarenu vede 9:6 nad Mexičanem, který letos dost zaostává za očekáváními.

Force India se dále propadá a bojuje s týmy vzadu, Adrian Sutil dokonce nepostoupil ani z úvodní části kvalifikace, s Paulem di Restou má letos zatím vyrovnanou bilanci. U Williamsu se letos už podeváté - byť jen o 8 setin sekundy - prosadil Valtteri Bottas na úkor Pastora Maldonada.

U Toro Rosso za kratší konec tahá Jean-Eric Vergne prohrávající s Danielem Ricciardem 4:11, u Caterhamu Giedo van Garde, jenž v Q1 na svého týmového kolegu Charlese Pica ztratil přes 3 desetiny.

Více jsem se kvalifikačním výkonům věnoval v analýze sektorů zde. Najdete v ní také exkluzivní postřehy Dominica Harlowa.

tk_15_kvalifikace
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Závod

Vítězství se ve Velké ceně Japonska dočkal Vettel, pro kterého Red Bull zvolil rychlejší dvouzastávkovou strategii. Závod špatně startujícím Red Bullům ale zkomplikoval Grosjean, který se prosmýkl ze čtvrté na první místo. Hamilton se žel při prodírání se před Vettela dotkl jeho předního křídla a přišel k defektu. Cestou do boxů si poškodil podlahu a po šesti kolech musel odstoupit.

Lotus na čele zajel do boxů ve 12. kole hned po Webberovi (viz přehled zastávek a stregegií) ve snaze jej pokrýt. Viděl, že Red Bull obouvá tvrdou směs, proto si ji vybral taky, byť měl během víkendu potíže se získáváním dat o pneumatikách - vše se snažil dohnat dlouhou jízdou ve třetím tréninku.

Tvrdá směs se ale nechovala tak, jak inženýři z Enstone očekávali. Při zpětném pohledu je zřejmé, že by středně-tvrdá guma byla lepší.  Protože je i rychlejší, možná by Grosjeanovi umožnila jet dostatečným tempem, aby skončil druhý. Vettel k mechanikům zamířil až ve 14 kole, na rozdíl od dvou pilotů před sebou měl k dispozici jednu čerstvou sadu tvrdých pneumatik navíc. Po prvních zastávkách se pořadí na čele neměnilo.

tk_15_zavod-nej
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Jakmile stratégové Red Bullu viděli, že se Francouz se zlatočerným vozem na tvrdé směsi trápí, uvědomili si, že jej mohou s Vettelem porazit pomocí dvouzastávkové strategie.

U Webbera by byla použitelná - a možná i vítězná - pokud by ve druhém stintu dokázal vydržet až do 29. kola, aby mu na poslední stint nezbyla příliš velká porce. Musel by však Grosjeana podseknout, což by se však nepovedlo, kdyby na něj Lotus ihned zareagoval. Pak by ho musel předjet na dráze, k tomu by ale neměl výhodu v podobě čerstvějších pneumatik.

Red Bull však tvrdí, že pneumatiky Australanovi, který jel s jiným zadním křídlem a celkově s nižším přítlakem, nedržely tolik, co Vettelovi, proto ho přehodil na tři zastávky. To bylo nevýhodné, protože se dostal za svého týmového kolegu, který v kvalifikaci skončil za ním. Mnozí fanoušci to nemůžou překousnout, myslím si ale, že podobně pragmaticky by se ale zachovala většina týmů, kdyby tak měla vyšší šanci na zisk double. Sázkou na Webbera takovou jistotu na stejný výsledek neměli.

Umožnilo mu to však na to tlačit po celý závod a ke konci Grosjeana na o 13 kol starších pneumatikách přejet. Manévr ale přišel celkem pozdě, jinak mohl svého týmového kolegu dojet a ke konci s ním svést souboj.

Z pohledu rakouského týmu rozdělení strategii bylo výhodné, protože se Lotus nemohl rozpůlit - reagovat mohl pouze na jeden vůz. Vettel v závodě podal výborný výkon, když velmi rychle (přes sekundu na kolo) stáhl náskok Grosjeana před druhými zastávkami a dostal se do čela.

Lotus nemohl kroužit déle, protože Vettelovi chtěl zabránit v podseknutí, byť by pak měl větší šanci na zisk druhého místa. Zaměřili se na dlouhý závěrečný stint v naději, že Red Bully udrží za sebou, místo toho, aby bránili druhé místo. Sebastian byl ale příliš rychlý a podseknutí se mu povedlo, čímž si zajistil vítězství.

tk_15_race-avg
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)

Zajímavou strategii zvolil Ricciardo startující jako jeden ze dvou pilotů na tvrdé směsi. Vsadil na dlouhý stint, díky kterému zablokoval provoz a až do 20. kola se držel na páté příčce. Po zastávce se dostal na bodované pozice, jenže za vyjetí mimo během předjíždění v zatáčce 130R si vysloužil penalizaci a bylo po nadějích.

Mladý pilot, který příští rok u Red Bull nahradí Webbera, po oznámení svého inženýra v rádiu zuřil: "Než vystoupím a někoho zabiju, bylo to za předjetí v 15. zatáčce?" Podle komisařů však vyjetím získal nefér výhodu, kterou soupeři nevrátil.

Pochválit musím také Gutiérreze, který dojel poprvé v první desítce a rovnou pro šest bodů. Mexický nováček se konečně rozkoukal, během závodu se vyvaroval chyb a na svého týmového kolegu Hülkenberga ztrácel jen 3 desetiny na kolo. Je však otázkou, zda mu tento - zatím ojedinělý - výsledek bude stačit na to, aby se v F1 udržel.

graf_top8_15

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

V celkovém hodnocení k žádným velkým změnám nedošlo. Vettel nadále zvyšuje svůj náskok na čele šampionátu a čtvrtý titul oslaví zřejmě již příští týden v Indii. Zlepšuje se Sauber, jehož oba piloti se posunuli o jedno místo dopředu na úkor Adriana Sutila a Pastora Maldonada. Force Indii žehrající na změnu pneumatik dochází dech, Williams se stále potácí hluboko v poli.

sampionat_15

Fotogalerii ze Suzuky najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Japonsku?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 18.10.2013 07:55 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Práce na voze Sebastiana Vettela

Ferrari kvůli zmrazení vývoje optimismem neoplývá. Na jakou část vozu využije své žetony?

Nico Hülkenberg na Nürburgringu před Sebastianem Vettelem

Racing Point obhajuje přechod na letošní zavěšení Mercedesu. Žetony nečerpá, soupeři se zlobí

George Russell na Monze

Nečekaná škatulata na jezdeckém trhu? Odnést je může klenot Mercedesu

Wolff byl kdysi nakloněný spolupráci s Red Bullem

Jak se od roku 2016 změnil názor Mercedesu na dodávky motorů Red Bullu

Daniel Ricciardo se svou trofejí za třetí místo na pódiu na Nürburgringu

Progres Renaultu? Rosberg tvrdí, že zná jeho důvod

Lewis Hamilton si dojel pro první místo v závodě na Nürburgringu

Zběsilý vývoj? Ale kdeže, Mercedes už modernizaci letošního vozu „dávno" ukončil

Pohonná jednotka Honda

Mercedes až na 2. místě - Red Bull chce převzít projekt Hondy. Klade si však podmínky

Charles Leclerc při pátečním tréninku v Soči

"Nové díly pomohly, Ferrari však ještě musí spoustu věcí pochopit," hlásí Leclerc

Lewis Hamilton s Mercedesem W11 na Nürburgringu

Vedení Daimleru je pro setrvání v F1, chce ale snížit náklady a dopad na životní prostředí

Valtteri Bottas nadále na Hamiltona ztrácí

Trocha statistiky a historie nemůže škodit

  • Pátek

    • 1. Trénink (12:00 - 13:30)
    • 2. Trénink (16:00 - 17:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Vettel, Sebastian

Vettel vzpomíná na první zkušenost s vozem F1: "Málem jsem se podělal strachy"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nečekaná škatulata na jezdeckém trhu? Odnést je může klenot Mercedesu

  2. Vedení Daimleru je pro setrvání v F1, chce ale snížit náklady a dopad na životní prostředí

  3. Progres Renaultu? Rosberg tvrdí, že zná jeho důvod

  4. "Nové díly pomohly, Ferrari však ještě musí spoustu věcí pochopit," hlásí Leclerc

  5. Jak se od roku 2016 změnil názor Mercedesu na dodávky motorů Red Bullu

  6. Zběsilý vývoj? Ale kdeže, Mercedes už modernizaci letošního vozu „dávno" ukončil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud