Kvalifikace
V sobotní kvalifikaci vyhrál s velkým náskokem Lewis Hamilton, netěšil se ovšem dlouho - večer ho komisaři za odstavení vozu na dráze kvůli nedostatku paliva vyloučili. Přesto pouze on, Fernando Alonso u Ferrari a Pedro de la Rosa byli letos v sobotní části rychlejší, než jejich týmoví kolegové.
Poprvé svého kolegu porazili Jean-Eric Vergne u Toro Rosso a Vitalij Petrov u Caterhamu. Největší rozdíl jsme zaznamenali mezi jezdci HRT: Pedro de la Rosa byl o více než 3,5 sec rychlejší než Narain Karthikeyan, jenž se nevlezl do limitu 107 % a do Velké ceny Španělska startoval až na základě výjimky, kterou mu udělili komisaři za výkony v trénincích.
Druhý největší rozdíl byl mezi Pastorem Maldonadem a Brunem Sennou - Brazilec na to příliš zatlačil ve třetím sektoru a vypadl hned v první části, naopak Venezuelan podal skvělý výkon a po vyloučení Hamiltona startoval z pole-position. Je Pastor opravdu tak dobrý? Dokáže z letošního vozu FW34 dostávat tolik, co například Alonso či Hamilton, nebo se spíše Williamsu letos podařilo postavit tak perfektní monopost? Jasněji bude až po dalších závodech.
Třetí největší rozdíl byl mezi týmovými kolegy patrný u Ferrari - Felipe Massa byl v kvalifikaci opět o více než půl sekundy pomalejší, letos za Alonsem zaostává průměrně o 0,678 sec.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
V neděli ohromil Maldonado, jenž nakonec vybojoval vítězství i přes to, že jej hned po startu předjel Alonso. Williams je dostal do čela díky strategii. Ke konci stintů podávaly pneumatiky vozu FW34 vždy lepší výkonnost, než tomu bylo u Ferrari F2012. Byť tedy Španěl z počátku ujížděl a vybudoval si více než třísekundový náskok, který však Maldonado dokázal stáhnout na polovinu.
Ke druhé zastávce tým Pastora povolal o 2 kola dříve než Alonsa, který se dostal do provozu a něco ztratil za Picem. Jeho kolo při nájezdu do boxů (in-lap) bylo o 0,4 sec rychlejší než Ferrari. Samotná výměna pneumatik sice byla o desetinu pomalejší, klíčové ale bylo, že při výjezdu z boxů (out-lap) na nových tvrdých pneumatikách byl o 2,6 sec rychlejší, takže se "podseknutím" vrátil do čela.
Španěl na to pak doma pořádně tlačil a Maldonada stahoval, jakmile se však za něj dostal, zrychlila se degradace pneumatik a již nebyl schopný předjet. Alonso nasadil využité pneumatiky z kvalifikace, které měly na kontě v sobotu 3 kola, byly tedy zhruba stejně "staré" jako ty Maldonadovy.
Týmoví kolegové těchto dvou pilotů toho moc nepředvedli - Senna ani moc nemohl poté, co do něj zezadu narazil Schumacher, a Massa jezdí i s vylepšeným Ferrari konzistentně bídně - při stejné strategii průměrně o 1,3 sec/kolo pomaleji, byť tentokrát jej srazila penalizace za nedostatečné zpomalení v sektoru, kde vlály žluté vlajky.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
O lepší výsledek se v Barceloně zbytečně připravil Lotus. V pátečních závodních simulacích byl nejrychlejší, v závodě zajel o sekundu rychlejší kola než zbytek pole - jak to, že mu tedy opět uniklo po Hamiltonově penalizaci vítězství?
Tým se totiž dopustil strategické chyby, když oba vozy při první zastávce přezuli na použité měkké sady pneumatik spíše než na měkké, jak to udělali všichni přímí soupeři. Jak ke konci teploty rostly, bylo vidět, co mohl Lotus dokázat - Räikkönen zlikvidoval 20 sec ztrátu, a pokud by byl závod o trochu delší, mohl Alonsa předjet.
Grosjean podal také velmi dobrý výkon, když Fina potřetí v kvalifikaci porazil a v závodě jezdil o necelých 0,15 sec/kolo pomaleji, přestože strategii diktoval Kimi, který se před něj dostal hned po startu.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení úvodního kola či in-/out-lap)
V závodě podal obdivuhodný výkon Hamilton, kterého mnozí považují za ničitele pneumatik. Ukázal však, že dokáže jezdit hlavou a hlídat si jejich opotřebení a přitom i předjíždět. Jako jediný zvládl dvě zastávky: měl nejdelší první stint: poprvé zajel do boxů až ve 14. kole (vydržel dvakrát déle než Red Bully) - v té době byl už čtvrtý, na trať se vrátil jako 14.
Pokud by se ve druhém stintu nezdržel za Massou, mohl nakonec skončit ještě lépe než na osmém místě. V závěru ujel na jediné sadě 31 kol - 47 % závodu. McLaren dobře ví, že nebýt chyby při tankování, jen těžko by jej něco o víkendu připravilo o vítězství.
Button se v Barceloně trápil, nedokázal za celý víkend vůz správně vyvážit, zahřívat pneumatiky a neustále se potýkal s nedotáčivostí. Kvůli tomu opotřebovával pneumatiky rychleji než jeho týmový kolega, který byl v cíli přes start z posledního místa o 7 sec dříve.
Graf - Srovnání časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů
(pro zvětšení klikněte)
Velkou cenu Španělska si prostřednictvím fotografií můžete připomenout zde.