Jak si proti sobě vedli týmoví kolegové v Barceloně?

Petr Hlawiczka, 16. května 2012, 06:30 Google+

Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemných soubojích v Barceloně? Tradičně si posvítíme na jejich výkony v kvalifikaci a v závodě.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 16.05. 19:49) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Kvalifikace
V sobotní kvalifikaci vyhrál s velkým náskokem Lewis Hamilton, netěšil se ovšem dlouho - večer ho komisaři za odstavení vozu na dráze kvůli nedostatku paliva vyloučili. Přesto pouze on, Fernando Alonso u Ferrari a Pedro de la Rosa byli letos v sobotní části rychlejší, než jejich týmoví kolegové.

Poprvé svého kolegu porazili Jean-Eric Vergne u Toro Rosso a Vitalij Petrov u Caterhamu. Největší rozdíl jsme zaznamenali mezi jezdci HRT: Pedro de la Rosa byl o více než 3,5 sec rychlejší než Narain Karthikeyan, jenž se nevlezl do limitu 107 % a do Velké ceny Španělska startoval až na základě výjimky, kterou mu udělili komisaři za výkony v trénincích.

Druhý největší rozdíl byl mezi Pastorem Maldonadem a Brunem Sennou - Brazilec na to příliš zatlačil ve třetím sektoru a vypadl hned v první části, naopak Venezuelan podal skvělý výkon a po vyloučení Hamiltona startoval z pole-position. Je Pastor opravdu tak dobrý? Dokáže z letošního vozu FW34 dostávat tolik, co například Alonso či Hamilton, nebo se spíše Williamsu letos podařilo postavit tak perfektní monopost? Jasněji bude až po dalších závodech.

Třetí největší rozdíl byl mezi týmovými kolegy patrný u Ferrari - Felipe Massa byl v kvalifikaci opět o více než půl sekundy pomalejší, letos za Alonsem zaostává průměrně o 0,678 sec.

05_tk_kvalifikace
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod
V neděli ohromil Maldonado, jenž nakonec vybojoval vítězství i přes to, že jej hned po startu předjel Alonso. Williams je dostal do čela díky strategii. Ke konci stintů podávaly pneumatiky vozu FW34 vždy lepší výkonnost, než tomu bylo u Ferrari F2012. Byť tedy Španěl z počátku ujížděl a vybudoval si více než třísekundový náskok, který však Maldonado dokázal stáhnout na polovinu.

Ke druhé zastávce tým Pastora povolal o 2 kola dříve než Alonsa, který se dostal do provozu a něco ztratil za Picem. Jeho kolo při nájezdu do boxů (in-lap) bylo o 0,4 sec rychlejší než Ferrari. Samotná výměna pneumatik sice byla o desetinu pomalejší, klíčové ale bylo, že při výjezdu z boxů (out-lap) na nových tvrdých pneumatikách byl o 2,6 sec rychlejší, takže se "podseknutím" vrátil do čela.

Španěl na to pak doma pořádně tlačil a Maldonada stahoval, jakmile se však za něj dostal, zrychlila se degradace pneumatik a již nebyl schopný předjet. Alonso nasadil využité pneumatiky z kvalifikace, které měly na kontě v sobotu 3 kola, byly tedy zhruba stejně "staré" jako ty Maldonadovy.

Týmoví kolegové těchto dvou pilotů toho moc nepředvedli - Senna ani moc nemohl poté, co do něj zezadu narazil Schumacher, a Massa jezdí i s vylepšeným Ferrari konzistentně bídně - při stejné strategii průměrně o 1,3 sec/kolo pomaleji, byť tentokrát jej srazila penalizace za nedostatečné zpomalení v sektoru, kde vlály žluté vlajky. 

05_tk_fastest
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

O lepší výsledek se v Barceloně zbytečně připravil Lotus. V pátečních závodních simulacích byl nejrychlejší, v závodě zajel o sekundu rychlejší kola než zbytek pole - jak to, že mu tedy opět uniklo po Hamiltonově penalizaci vítězství?

Tým se totiž dopustil strategické chyby, když oba vozy při první zastávce přezuli na použité měkké sady pneumatik spíše než na měkké, jak to udělali všichni přímí soupeři. Jak ke konci teploty rostly, bylo vidět, co mohl Lotus dokázat - Räikkönen zlikvidoval 20 sec ztrátu, a pokud by byl závod o trochu delší, mohl Alonsa předjet.

Grosjean podal také velmi dobrý výkon, když Fina potřetí v kvalifikaci porazil a v závodě jezdil o necelých 0,15 sec/kolo pomaleji, přestože strategii diktoval Kimi, který se před něj dostal hned po startu.

05_tk_avg
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení úvodního kola či in-/out-lap)

V závodě podal obdivuhodný výkon Hamilton, kterého mnozí považují za ničitele pneumatik. Ukázal však, že dokáže jezdit hlavou a hlídat si jejich opotřebení a přitom i předjíždět. Jako jediný zvládl dvě zastávky: měl nejdelší první stint: poprvé zajel do boxů až ve 14. kole (vydržel dvakrát déle než Red Bully) - v té době byl už čtvrtý, na trať se vrátil jako 14.

Pokud by se ve druhém stintu nezdržel za Massou, mohl nakonec skončit ještě lépe než na osmém místě. V závěru ujel na jediné sadě 31 kol - 47 % závodu. McLaren dobře ví, že nebýt chyby při tankování, jen těžko by jej něco o víkendu připravilo o vítězství.

Button se v Barceloně trápil, nedokázal za celý víkend vůz správně vyvážit, zahřívat pneumatiky a neustále se potýkal s nedotáčivostí. Kvůli tomu opotřebovával pneumatiky rychleji než jeho týmový kolega, který byl v cíli přes start z posledního místa o 7 sec dříve.

05_graf_top8

Graf - Srovnání časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů
(pro zvětšení klikněte)


Velkou cenu Španělska si prostřednictvím fotografií můžete připomenout zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak si proti sobě vedli týmoví kolegové v Barceloně?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 16.05.2012 19:49 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Gillan o výkonnosti Maldonada a požáru v Barceloně

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud