McLaren
Lewis Hamilton zažil v Číně první kvalifikační porážku, ale právě při ní položil základ pro vítězství v nedělním závodě, když se v Q3 rozhodl pouze pro jedno letmé kolo a ušetřil sadu měkkých pneumatik. Jejich nedostatek se mu v Malajsii vymstil.
K čemu nová sada pro závod? Ve srovnání s tou, kterou piloti použijí během kvalifikace, poskytuje v prvním kole vyšší výkonnost a vydrží o dvě či tři kola déle, než použitá. Degradace nových je v průběhu stintu rovněž o 0,1 - 0,2 sec na kolo nižší. A nabízejí ještě jednu výhodu: můžete si dovolit nasadit později tvrdší směs, která je přibližně o sekundu pomalejší.
McLaren se pro tři zastávky rozhodl až v průběhu, většina týmů měla v plánu dvouzastávkovou strategii, která byla dle propočtů na vzdálenost závodu o 3 sec rychlejší. Hamiltonovi se podařilo stáhnout Buttona, se kterým poté svedl tak krásný a odvážný souboj v první zatáčce, až z toho Whitmarshovi pořádně zarachotila kolena. Lewis v závodě zabral, poslední stint začínal za Massou a Rosbergem, s oběma se vypořádal, později také v nájezdu do rychlé sedmé zatáčky s Vettelem.
Red Bull
V sobotu se zdálo, že po drtivém vítězství v kvalifikaci čeká Vettela další rutina. Jeho kolega v Q1 zariskoval, nestihl druhé letmé kolo na tvrdší sadě pneumatik a k velkému překvapení vypadal hned na úvod kvalifikace.
Vettelovi však nevyšel start, protočil kola a tradičně nespolehlivý KERS mu navíc dodal pouze 30 koní, místo 80 k u McLarenu. Red Bull se po prvních zastávkách, kdy se Sebastian dostal před Buttona a Hamiltona, rozhodl držet se svého plánu dvou zastávek. Bezpochyby si mysleli, že mají dostatečně rychlé auto, aby jim tato strategie vyšla. Pokud by změnili strategii podobně jako McLaren, závod by vyhráli, ať si Horner obhajuje jejich chybné rozhodnutí v médiích, jak chce.
Co se ale tak změnilo proti původním propočtům? Výdrž pneumatik ke konci závodu. Dle předchozích zkušeností v prvních dvou závodech mělo být opotřebení Pirellek v závěrečné fází o čtvrtinu nižší ve srovnání s pátečními tréninky, kdy většina týmů vyzkouší 18 - 20kolové stinty. Tentokrát se dráha dostatečně nepogumovávala, povrch proto moc tvrdým pneumatikám ke konci závodu nesvědčil. Proto se Vettel a ostatní piloti (Alonso, Massa, Heidfeld, Petrov atd.) jedoucí na dvě zastávky s blížícím se cílem proti původním propočtům propadali.
A proto tak skvěle vycházela strategie Webberovi, kterému zbylo z kvalifikace měkkých sad na rozdávání - protože během ní žádnou nepoužil. Ukázalo se, že sobota z hlediska výsledku v závodě už není tak důležitá a zřejmě teď budeme častěji vydávat to, co udělal Hamilton - pouze jedno letmé kolo na danou část kvalifikace. Ušetřit měkčí sadu se zkrátka vyplatí.
Webber byl jediným pilotem, který startoval na tvrdší směsi (více zde) a díky třízastávkové strategii si po úvodních skrumážích užíval jízdy na čistém vzduchu. Ke konci proto mohl nasadit opět zcela nové měkké, zatímco ostatní tvrdě poznávali, že se dráha a degradace nezlepšuje. O výhodě svědčí i jeho nejrychlejší kolo - o 1,4 rychlejší než nejlepší čas lídra na McLarenu. Byť Mark po závodě nebyl nadšený ze svého rozhodnutí nasadit na úvod tvrdší sadu, byla to správná volba - v době, kdy se musel prodírat hustým postartovním davem, by mu ta měkčí stejně nebyla moc platná.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Mercedes
Nico Rosberg si letos zatím vždy poradil se svým zkušenějším kolegou Schumacherem, po závodě byl ale viditelně rozladěný z toho, že mu kvůli špatnému propočtu paliva jeho inženýry uniklo pódium. Během závodu se Mercedesu díky chytré strategii podařilo dostat ho do vedení, když zastavil již ve 12. kole před tím, než narazil na pomalejší piloty a zvýšený provoz, vyjel opět na čistém vzduchu.
Do 17. kola zajížděl výborné časy na zcela nové sadě měkkých pneumatik. Po druhé zastávce se znovu vynořil před oběma McLareny, není tedy divu, že se již viděl s šampaňským v jedné a s trofejí v druhé ruce. V tuto chvíli si Mercedes dokonce myslel, že si jedou pro své premiérové vítězství, na čele se škrábali stratégové Red Bullu i McLarenu. Později se však ukázalo, že nemá dostatek paliva na dojetí do cíle, s čímž se vidina úspěchu rozplynula.
Je však fér upřímně říci, že propočty paliva nejsou jednoduchou záležitostí - je třeba brát v úvahu atmosférický tlak, podmínky na dráze, stav pneumatik atd. Spousta věcí může ovlivnit spotřebu. Rosberg byl v Šanghaji mnohem rychlejší než v Malajsii. Ross Brawn přiznal, že za chladnějších podmínek problémy s chlazením, nemuseli mít otevřených tolik otvorů v karosérii, a tak vůz jezdil v optimální aerodynamické konfiguraci, což se také projevilo na vyšší spotřebě.
Téměř každý tým se během závodu dostává do fáze, kdy musí šetřit palivo na závěrečný stint. Mercedes zřejmě očekával boj o čtvrté místo s cílem udržet za sebou Ferrari, jízda na čele je samotné překvapila. Ale když už se šance naskytla, chtěli ji využít, žel k realizaci jim scházelo několik kilogramů paliva v nádrži navíc.
Tabulka č. 2 - Srovnání průměrných "čistých" kol během závodu
Ferrari
Fernando Alonso v kvalifikaci opět porazil Felipeho Massu, tentokrát to však bylo těsně - jen o 26 tisícin sekundy. Brazilec prožil skvělý víkend, na startu Alonsa předjel, což je už skoro tradice, během závodu jezdil průměrně o čtvrt sekundy na kolo lépe a cílem projel zaslouženě před dvojnásobným mistrem světa.
Scuderia udělala podobnou strategickou chybu jako Red Bull, Alonso ji po závodě bagatelizoval, když řekl: "Když máte rychlé auto, každá strategie je dobrá, jak dnes ukázal Webber. Když máte auto pomalé, vše je mnohem těžší." Španělovi se však závod příliš nevydařil. Na startu se propadl za svého týmového kolegu, po zastávce v boxech jeho tempo také nestíhal, když hodně času ztratil za Schumacherem, kterého zdolával 8 kol.
Bylo celkem překvapivé, že se Ferrari s oběma vozy tak drželo dvouzastávkové strategie, aniž by se pokusilo udělat cokoliv jinak. V uplynulých čtyřech závodech nestanul žádný z jeho pilotů na pódiu, což se naposledy stalo v roce 2009.
Tabulka č. 3 - Srovnání nejrychlejších kol závodu
U Renaultu Vitalij Petrov o víkendu předčil zkušenějšího Nicka Heidfelda, který v pátek dvakrát havaroval. Rus na rozdíl od něj postoupil do poslední fáze kvalifikace a v závodě nakonec vybojoval dva body. Po slibném úvodu sezóny u Renaultu zavládlo zklamání. Čekali, že díky vysokým maximálním rychlostem, které na rovince dosahovali, se snadno během velké ceny posunou na body, což se nakonec ukázalo být mnohem obtížnější. Petrovovi KERS zachránil v neděli život, Heidfeldovi ale nefungoval na plný výkon a cílem projel na dvanácté pozici.
Sergio Pérez poprvé porazil v kvalifikaci Kobajašiho, v závodě ale chyboval v první zatáčce, když se přes o Sutila, a po následné penalizaci dojel až na 17. místě. Kamuj předjel Alguersuariho a po dvou zastávkách vybojoval pro Sauber alespoň bod, když 4 kola před cílem předjel di Restu. Celý závod odjel po kontaktu s cizím vozem v 14. kole s dírou v nose (v monopostu, pochopitelně). Technicky to nebylo problém jezdit s tímto poškozením, prakticky se mu do kokpitu krom čerstvého vzduchu dostávala ale i spousta prachu a nečistot, což bylo jasně vidět na jeho špinavé kombinéze, když vystoupil z vozu.
Di Resta ve Force Indii dále zle zatápí Sutilovi, kterého letos podruhé porazil v kvalifikaci. V závodě dojel těsně za bodovanými místy. Závod jeho německému kolegovi pokazil Pérez, který do něj najel v první zatáčce, za což si vysloužil penalizaci.
Dvojky týmů Toro Rosso a Virgin v Číně poprvé porazily své zkušenější kolegy. Italský tým po slibné kvalifikaci, kdy postoupilo až do poslední části s oběma vozy, zažil v závodě zklamání a do Evropy odlétá naprázdno. Buemiho závod byl ovlivněn poškozeným křídlem, Alguersuarimu ho zpackali mechanici nedotažením levého zadního kola, které ve třetí zatáčce upadlo, za což by tým navíc pokutován. Virgin rozdělil své strategie: Glock stavěl třikrát, d'Ambrosio dvakrát, což bylo pro pomalejší Virgin výhodnější, Belgičan byl proto v cíli dříve než frustrovaný Timo.
Zklamaný odjížděl i Williams, kterému nefungovaly nové výfuky v podlaze - nadměrné horko poškozovalo díly na zádi a narušovalo aerodynamiku. Barrichello byl lepším z jeho dvojice jak v kvalifikaci, tak i v závodě, v němž byl klasifikován na 13., zatímco Maldonado na 18. pozici.
Lotus zažil velkou radost, když jako první z nováčků dokázal přímo v závodě porazit tradiční týmy - po penalizaci Péreze Sauber a z počátku sezóny tápající Williams pilotovaný Maldonadem. Trulli, který se stále nedokáže vyrovnat s degradací nových pneumatik tak dobře jako jeho finský kolega, v závodě zajel stejně rychlé kolo jako Maldonado, Kobajašiho Sauber předčil dokonce o půl sekundy
U HRT byl Liuzzi přes ulitý start a následnou penalizaci v cíli jen 18 sekund po Glockovi a před Karthikeyanem, který se u mechaniků pro nové pneumatiky zastavil pouze jednou. Ital toho v trénincích moc neujel, když v tom prvním jeho vůz vypověděl službu a hodně času ztratil i ve druhém. Příčinou byla dle Willise softwarová chyba, kdy se do auta dostaly poškozené soubory.
Grafické znázornění časů na kolo nejrychlejších pilotů
(pro zvětšení klikněte)