GP AUSTRÁLIE: Trojí přerušení, zmatky přes míru a nakonec premiérové vítězství Verstappena

Robert RoBertino Pavelka, 2. dubna 2023, 07:18 Google+

Těžko v historii F1 najdeme podobný závod, ve kterém došlo k tolika dramatickým momentům a rozporuplným rozhodnutím. Někteří z toho těžili, jiní se - snad i právem - mohli cítit ukřivděni. Důležité je, že Verstappen poprvé vyhrál v Austrálii a upevnil si vedení v MS.

Počet komentářů:  89 komentářů (Poslední 04.04. 13:47) Napište svůj názor
Carlos Sainz měl rozhodně důvod ke značnému rozhořčení (ilustrační foto)

Carlos Sainz měl rozhodně důvod ke značnému rozhořčení (ilustrační foto) | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Slunečné počasí nad Melbourne slibovalo zajímavou podívanou, ale nikdo asi netušil, co během následujících dvou a půl hodiny na diváky nejen v ochozech čeká. Do třetího závodu letošní sezóny nasadili piloti na startu všechny specifikace Pirelli v rozmezí C2 - C4: piloti Alpine a Alfy Romeo vsadili na nejměkčí směs, naopak De Vries, Sargeant a Pérez zvolili tvrdé pneumatiky - zbytek startoval na středně tvrdé žluté. Pérez a Bottas do závodu vyrazili z boxové uličky. 

Na startu překvapil Verstappena Russell a ve třetí zatáčce se pod něj na hranici pravidel natlačil Hamilton. O chvíli později už do kačírku zamířil Leclerc - Stroll mu zezadu najel levou přední pneumatikou do pravé zadní a Monačan neměl sebemenší šanci reagovat. Na trať putoval safety car a čtveřice Ocon, Pérez, Sargeant a Zhou využila situace k přezutí na tvrdé pneu.

Od 4. kola se opět závodilo, ale nikoli nadlouho. Opět zatáčka 3 a tentokrát nezvládl svůj williams Albon na solidním sedmém místě: následoval skluz, náraz na bariéru a smršť štěrku, kterou se štěstím projel Hülkenberg. V tomto případě se SC na trati příliš neohřál - vedení závodu vyvěsilo v 7:15 (uváděn bude náš čas) červenou vlajku a pustilo se čištění trati. Rozladěni mohli být Russell a Sainz jr., protože ještě před přerušením závodu zajeli do boxů k výměně kol, stejně jako Magnussen. Restart v 7:33 absolvovalo závodní pole ve složení Hamilton, Verstappen, Alonso, Stroll, Gasly, Hülkenberg, Russell, Cunoda, Norris, Piastri, Sainz, De Vries, Ocon, Pérez, Zhou, Bottas, Sargeant a Magnussen. Všichni nazuli tvrdé pneu, jenom De Vries a Sargeant zvolili žlutě označené.

Znovu se tedy začalo 10. kolem a pouhé dva okruhy stačily Verstappenovi, aby si v úseku zatáček 10 a 11 vychutnal Hamiltona. Postupně jeho náskok narůstal až na 10 vteřin, nerozhodilo ho ani menší zaváhání ve 47. kole, kdy nedobrzdil do zatáčky 15 a pokosil něco melbournského pažitu. Reagoval dalším ze série nejrychlejších kol. Jakkoli se zdálo, že závod spěje ke klidnému konci, rozčísl ho Kevin Magnussen. V Brabhamově zatáčce v 54. kole narazil pravým zadním kolem do bariéry a vzduchem se rozletěly trosky pneumatiky, jentakak že netrefily v závěsu jedoucího Zhoua. Dán sice odstavil svůj Haas do relativně bezpečné zóny v oblasti zatáčky 4, ale na trati zůstaly zbytky roztrhaného pláště a prakticky celý běhoun, na což si stěžoval především Hamilton. Vedení závodu po krátkém avizování SC sáhlo už podruhé pro červenou vlajku (8:40) a začalo se horečně debatovat, co dál. 

Nakonec po průjezdu 56. kolem za SC měl následovat už druhý restart z pevných pozic: Verstappen - Hamilton - Alonso - Sainz - Gasly - Stroll - Pérez - Norris - Hülkenberg - Ocon - Piastri - Zhou - Cunoda - Bottas - Sargeant - de Vries. Došlo k němu v 8:56 a vidina lepšího umístění znamenala ovšem téměř apokalypsu. V první zatáčce zachytil Sainz jr. stejným způsobem jako v prvním kole o dvě zatáčky dál Stroll a Leclerc za pravé zadní kolo Alonsa. Španěl se roztočil, ale pokračoval dál. Pérez se do prvního oblouku nevešel a propadl se dozadu, za Brabhamovou zatáčkou přimáčkl Gasly na zeď Ocona, Sargeant ještě před první zatáčkou najel do zádě de Vriese a v T3 nedokázal svůj vůz ubrzdit Stroll. Potřetí zavlála červená vlajka a v depu se seřadili takto: Verstappen - Hamilton - Sainz - Hülkenberg - Cunoda - Norris - Piastri - Zhou - Bottas - Pérez - Alonso - Stroll. Celá tato eskapáda od restartu po vyvěšení vlajky trvala 38 vteřin. 

Konečně bylo rozhodnuto - a zkuste v tom najít logiku - o restartu za SC v 9:33, piloti s ohledem na absolvovaný počet kol už jenom odkroužili poslední a v pořadí, jaké bylo před druhým restartem. Sainz byl potrestán pěti vteřinami za způsobenou kolizi, ačkoliv šlo o manévr prakticky shodný s tím, jenž Strollovi prošel bez trestu. Marně Španěl ještě před posledním kolem argumentoval, že se ničeho nedopustil.

Mezi těmito událostmi se také závodilo. Russell se po poněkud nešťastném pit-stopu dokázal probojovat před Gaslyho (13. kolo), ale v závěru 17. okruhu začal jeho motor hořet. George dojel k výjezdu z boxů a chvíli panoval režim virtuálního SC. Dalším ostře sledovaným pilotem byl Pérez. Mexičan měl na hlavě něco másla za chování při jízdě za SC před prvním restartem - před zatáčkou 4 téměř zastavil a zkomplikoval tím situaci trojici Zhou, Bottas, Magnussen jedoucím za ním. Pak se Checo prezentoval i závodním výkonem - postupně si podával soupeře v pořadí Magnussen (15.), Zhou (16.), Ocon (20.), Piastri (21), Cunoda (23.) a konečně Norris (43.) a Hülkenberg (45.). Svou pozici vyšperkoval v závěru nejrychlejším kolem.

Rozhořčený může být Sainz jr.: také on předvedl bojovný výkon. Podobně jako Russell musel po prvním SC dotahovat pole z 11. pozice a činil tak zdatně: ustoupit mu museli Norris (11.), Cunoda (12.), Hülkenberg (14.), Stroll (15.) a konečně Gasly (25.), jenž byl nejtvrdším oříškem a dlouho se Španěla ještě dokázal držet na dosah DRS, ale na předjetí neměl. Co to ale bylo jedinému zástupci Ferrari platné, když jeho úsilí zhatila zmíněná penalizace. 

Sympatický výkon podávali piloti Alpine a nebýt Gaslyho seppuku v předposledním kole, mohl z toho být slušný bodový zisk. Takhle se mohl radovat veterán Hülkenberg, jenž sice přišel po solidním souboji o pozici ve prospěch Norrise v důsledku zaváhání v zatáčce Stewart, ale nakonec vše dopadlo lépe, než se mohlo zdát. Také Cunoda, avizující potíže s pohonnou jednotkou, konečně vydobyl pro AlphaTauri premiérový bod. K těm také přišli piloti McLarenu, ale upřímně u Piastriho to byl opravdu dar z nebes.

Verstappen se poněkud utrhl od svého týmového kolegy a jistě ho hřeje skutečnost, že mohl do svého závodního deníčku vetknout i vavřín z Austrálie - Melbourne na seznamu jeho triumfů dosud chybělo. Stejně tak Red Bull se na australském kontinentu radoval poprvé od 17. března 2013, kdy vítězně projel cílovou čarou Sebastian Vettel. 

GP Austrálie (Albert Park)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 1 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing 252:32.38,371
2. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 18+ 0,179
3. 14 Fernando ALONSO espAston Martin Aramco Cognizant 15+ 0,769
4. 18 Lance STROLL canAston Martin Aramco Cognizant 12+ 3,082
5. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing 11+ 3,320
6. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 8+ 3,701
7. 27 Nico HÜLKENBERG deuMoneyGram Haas F1 Team 6+ 4,939
8. 81 Oscar PIASTRI ausMcLaren F1 Team 4+ 5,382
9. 24 Guanyu ZHOU chnAlfa Romeo F1 Team Stake 2+ 5,713
10. 22 Juki CUNODA jpnScuderia AlphaTauri 1+ 6,052
 
 
11. 77 Valtteri BOTTAS finAlfa Romeo F1 Team Stake  + 6,513
12. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari  + 6,594
13. 10 Pierre GASLY fraBWT Alpine F1 Team  kolize
14. 31 Esteban OCON fraBWT Alpine F1 Team  kolize
15. 21 Nyck DE VRIES nldScuderia AlphaTauri  kolize
16. 2 Logan SARGEANT usaWilliams Racing  kolize
17. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkMoneyGram Haas F1 Team  nehoda
18. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team  motor
19. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing  nehoda
20. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari  kolize
 
 Nejrychlejší kolo:
  11 Sergio PÉREZ Red Bull RB19
Red Bull RBPTH001
Pirelli   1:20,235
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: GP AUSTRÁLIE: Trojí přerušení, zmatky přes míru a nakonec premiérové vítězství Verstappena

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 89, poslední 04.04.2023 13:47 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 89 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Startovní rošt před v Melbourne

GRAFIKA: Startovní rošt GP Austrálie - Max z 1. místa, Aston Martiny a Ferrari…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud