Lola: Neblaze proslulý příběh jedné grand prix (1/3)

iM3, 10. prosince 2012, 13:35 Google+

Ačkoliv to tak na první pohled nevypadá, je britská společnost Lola významná stejně jako Ferrari nebo McLaren. Ve formuli 1 se coby konstruktér monopostů příliš neprosadila, nicméně z globálního hlediska drží v motorsportu důležitou pozici.

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 11.12. 16:44) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Zakladatel Eric Broadley dovedl firmu Lola Cars do pozice mezinárodně uznávané konstruktérské společnosti. Monoposty a závodní vozy s modrým nápisem Lola na oválném žlutém podkladku okupují evropské i americké okruhy dlouhá desetiletí, a samozřejmě s výraznými úspěchy.

Dnes je Lola Cars členem korporace Lola Group, pod kterou spadá ještě Lola Composites a Lola Special Projects. Pokud byste potřebovali vyladit svůj závodní vůz, případně si pořídit nový, u Lola Group dostanete ten nejlepší materiál.

Bohužel před pár měsíci vyplynuly na povrch finanční problémy a Lola Groups hrozil krach. K radosti zákazníků a fanoušků však byla společnost s ženským jménem zachráněna. Do hry vstoupil nový investor, který Lolu koupil.

Pojďme se ale podívat do druhé poloviny 90. let, kdy Lola podnikla neúspěšný vstup do formule 1, což jí téměř zlomilo vaz.

NEDOČKAVÝ MASTERCARD
Broadleovým plnovousem dosud prorůstaly tmavé vousy, avšak svádějící nerovný boj s postupující stříbřitou šedí. Za dva roky měl oslavit 70 let, ale na motivaci vplutí do zrádných vod grand prix mu to neubíralo. S neskonalým odhodláním konečně práskl do stolu a chtěl psát příběh Loly ve formuli 1 vlastní rukou.

Psal se rok 1996 a Eric Broadley stanovil vstup do světa grand prix na sezónu 1998. K uskutečnění plánu si našel silného sponzora MasterCard, který týmu přislíbil nemalou částku. Zlákal i pár minoritních firem, ochotných financovat jeho dobrodružství v F1. MasterCard se zavázal k poskytnutí až 35 milionů dolarů. V porovnání s předními týmy nešlo o zázračnou sumu, naproti tomu pro novou stáj byla částka dobrým startem do budoucna.

Ovšem spolupráce s MasterCard měla háček, firma se totiž rozhodla pro netradiční formu sponzorství. Míra peněz pro Lolu vyplývala z úspěšně fungujícího fan klubu MasteCard Lola. Její členové by disponovali určitými výhodami a při každé platbě kartou MasterCard by přispívali jistou částkou na provoz týmu. Nepochybně zajímavá forma sponzorství, nicméně pro malý a neznámý tým nebyla efektivní. Snad jen u prestižních týmů by mohl takový systém fungovat.

Broadley měl dost času připravit Lole půdu pod nohama. Bohužel pro něj, MasterCard se v listopadu roku 1996 náhle rozhodl, že pojízdný billboard F1 musí brázdit světové okruhy již v roce 1997. Na Lolu najednou padla obrovská časová tíseň – a nevedla z ní cesta ven. Alespoň že motory byly zajištěné. Ač šlo o čtyři roky staré osmiválce Ford Zetec, používané v upravené verzi týmy Benetton a později Sauber, rozhodně poskytovaly hmatatelnou jistotu, což se nedalo říci o monopostu. Vždyť ještě po novém roce zůstával model T97/30 jen na rýsovacím prkně.

Broadley nervozitu v týmu dobře skrýval. Veřejnost a sponzory chlácholil slovy o mnohaletém působení Loly ve formuli 1, vynikajících inženýrech a aerodynamickém tunelu. Co je zajímavé, Lola aerodynamický tunel nikdy nevyužila – nezbýval čas. Přitom v oficiálním presskitu se tým chlubil šesti týdny strávenými v aerodynamickém tunelu. Byla to malá lež pro sponzory.

Vedle Loly nastupoval do formule 1 roku 1997 jiný, zcela nový tým. Byl to tým Paula a Jackieho Stewartových. Dvojice však nemusela čelit tlaku sponzorů a na debutovou sezónu se připravovala celý rok. Broadley byl přesvědčen, že Lola může tým Stewart porazit. Ani hrozba nového kvalifikačního pravidla 107 % nejrychlejšího času ho nezastrašovala. Toto nově zavedené pravidlo zabraňovalo nastoupit opravdu pomalým vozům/jezdcům do závodu. Pokud jezdec nezajel čas do 107 % absolutně nejrychlejšího kola kvalifikace, neměl nárok na start.

V prosinci byla oznámena jezdecká sestava. Dvojice Ricardo Rosset a Vincenzo Sospiri se dobře znala z působení v týmu Super Nova Racing ve Formuli 3000 z roku 1995, kdy Sospiri získal titul a Rosset skončil druhý. Stříbrná příčka vynesla Rosseta rovnou do formule 1 k týmu Footwork, kde ale v porovnání s týmovým kolegou Josem Verstappenem zaostával. Na druhou stranu, alespoň se mohl pyšnit ročním působením v F1.

Monopost Lola T97/30 byl představen veřejnosti 20. února 1997 v barvách hlavního sponzora MasterCard a skromného počtu menších investorů. Za designem vozu, dokončeného den před oficiální prezentací, stáli Chris Murphy, Liam Maloney a Joanna Mossová. Vůz vyjel na dráhu pouze v rámci demonstračních jízd, seriózního testování se nedočkal. Tým pak pomalu balil kufry na úvodní grand prix sezóny 1997 v Austrálii.

DRUHÝ DÍL

TŘETÍ DÍL

Vytisknout

Diskuze: Lola: Neblaze proslulý příběh jedné grand prix (1/3)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 11.12.2012 16:44 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sergio Pérez po závodě v Turecku

Chyběla mi příležitost, teď ji mám, říká Pérez. Věří si na titul?

Carlos Sainz v rudém

Leclerc a Sainz budou s Ferrari testovat už příští týden

Start závodu v Bahrajnu

Rozhodnuto o předsezónních testech. Jak se Domenicali staví k počtu závodů?

Alfa Romeo představení nového auta chystá v Polsku

Poprvé v Polsku! Alfa Romeo oznamuje datum a místo představení nového vozu C41

George Russell při pátečním tréninku v Sáchiru

Wolff objasňuje volbu Mercedesu. Proč nepodepsal Russella?

Dočká se letos Verstappen s Red Bullem poháněným Hondou konečně titulu?

Honda má jasný cíl: s F1 se chce rozloučit titulem!

Lewis Hamilton za 14 sezón v F1 vystřídal pouze dvě značky

Přestupy pilotů F1 dříve a dnes. Co se změnilo a proč?

Robert Shwartzman, Callum Ilott a Mick Schumacher (vpravo) ve Fioranu

Villeneuve ostře kritizuje jezdeckou akademii Ferrari. Co mu vadí a koho naopak chválí?

Helmut Marko se Sebastianem Vettelem

Vettel mohl jezdit opět za Red Bull místo Péreze, pokud by byl trpělivější, prozradil Marko

Historie

Jak se rozdělovala a rozdělují čísla jezdcům v F1?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Newey: Zisky pro příští Red Bull RB9 se hledají hůře

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Wolff objasňuje volbu Mercedesu. Proč nepodepsal Russella?

  2. Villeneuve ostře kritizuje jezdeckou akademii Ferrari. Co mu vadí a koho naopak chválí?

  3. Vettel mohl jezdit opět za Red Bull místo Péreze, pokud by byl trpělivější, prozradil Marko

  4. Od zuřícího šéfa až po jubileum. Vozy F1 mění tradiční barvy na některé závody z různých důvodů

  5. Vypátrali jsme: Kam zmizel Scott Speed z F1?

  6. Jak se rozdělovala a rozdělují čísla jezdcům v F1?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud