GP ŠPANĚLSKA: Hamilton si Verstappenem poradil v depu i na trati

Robert RoBertino Pavelka, 9. května 2021, 16:45 Aktualizováno 9.5.2021, 17:30 Google+

Rychlá trať, prověřený testovací okruh s malou možností předjíždění - tak je mezi piloty hodnocen Cicruit de Catalunya, kde si F1 dala letošní čtvrté dostaveníčko, do něhož se pustí sedminásobný šampion Lewis Hamilton ze svého stého pole-position.

Počet komentářů:  207 komentářů (Poslední 11.05. 15:30) Napište svůj názor
Lewis Hamilton byl dnes opět suverénně nejrychlejší

Lewis Hamilton byl dnes opět suverénně nejrychlejší | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Ačkoliv nad tratí svítilo slunce a vůbec prostředí nedaleko Montmeló působilo téměř letně, teploty vypadaly docela jinak - 21°C vzduch a trať o pouhých deset stupínků teplejší. Piloti si museli zvykat také na mírně upravenou zatáčku 10 - stalo se tak z důvodu lepšího průjezdu, ovšem jak naznačovaly jejich reakce, příliš velký rozdíl nepociťovali. K dispozici měli pneumatiky v rozsahu C1 (tvrdé) - C3 (nejměkčí), ovšem na startu byly všechny vozy "obuty do červené" - jediný sám voják v poli Räikkönen nasadil žlutou směs.

Po startu se zdálo, že Hamilton svou pozici uhájí, ale Verstappen z vnitřní strany vsunul svůj Red Bull do zatáčky po boku obhájce titulu a ten neváhal v rámci eliminace škod mírně uhnout a přibrzdit. Tím poněkud překvapil Bottase a ten se zase nechal zaskočit Leclercem. Ostatní piloti dokázali obávané první kolo absolvovat bez postihu, proto se ustálilo pořadí Verstappen, Hamilton, Leclerc, Bottas, Ricciardo, Pérez, Ocon, Sainz jr., Norris a Alonso.

O první drama se postaral Juki Cunoda, jemuž na konci protilehlé rovinky v nájezdu do zatáčky La Caixa zcela zhasl motor. Jeho AlphaTauri zůstala stát mezi před zatáčkou 11, pak dokonce měla tendenci mírně samospádem putovat dozadu. Vedení závodu tedy vyslalo na trať Safety car, ale pořadatelům stačila dvě kola, a mohlo se závodit nanovo. Pořadí se i po restartu nepohnulo, další událostí bylo ve 12. kole oznámení časového trestu pro Pierra Gaslyho, jenž při startu přejel předními koly vyhrazený prostor.

Hamilton se držel za Verstappenem vetšinou na hraně vteřinového limitu, dvakrát se mu podařilo mít k dispozici systém DRS, ale na bezchybně jedoucího Holanďana neměl. Mercedes stáhl do boxů Bottase (24. kolo), na což o okruh později reagoval i Red Bull zastávkou pro Verstappena, leč ta se dosavadním rekordmanům ve výměně pneu (Bahrajn) nepodařila dle předpokladů, protože mechanik s levým zadním kolem dobíhal už ke stojícímu vozu. Verstappen tak u svých mechaniků strávil nelichotivých 4,2 vteřiny. Nicméně Hamilton se rozhodl setrvat na trati a pokusit se vyždímat z měkkých pneumatik nějaký potenciál, jenže velmi rychlý Verstappen ho přesvědčil, že to nebyl dobrý záměr. Lewis stavěl ve 29. kole a když vyrazil na trať, dělilo ho od Verstappena propastných 6,153 vteřiny.

Hamilton však přiložil pod kotlem a za čtyři kola náskok prakticky zlikvidoval (1,001). Jenže místo útoku setrvával za Red Bullem a bylo jasné, že souboj se tímto způsobem nerozhodne. Proto Mercedes sáhl k taktice, kterou už jsme v jeho podání viděli v Maďarsku 2019. Lewis však tentokrát byl v jisté nevýhodě, protože měl pouze jedinou novou směs, a to tu nejtvrdší. Nakonec nasadil použité středně tvrdé pneu, na nichž odjel dříve tři kola. Zahájil stíhačku a před potíže s Bottasem umazával z Maxova náskoku, který po výjezdu z boxů činil 23,187 vteřiny, desetiny i vteřiny jak na běžícím pásu. Na konci 59. kola už byl v těsné blízkosti svého soupeře a po nájezdu do 60. kola zdolal Verstappena přesně na tom samém místě, jako Holanďan jeho v prvním kole. Pak už se mohl po zbývajících šest kol soustředit na kontrolu své pozice, aby v cíli mohl slavit své 97. vítězství, jehož dosáhl po startu ze 100. pole-position v kariéře.

Valtteri Bottas nejspíš přidělal vrásky na tváři Toto Wolffa a jeho družiny. Nejenže si v úvodu nedokázal poradit s Leclercem a dostal se před něj jen díky výměně realizované o pět kol dříve než ji měl v plánu pilot Ferrari. Ani poté  se nedokázal výrazně přiblížit Verstappenovi a když dostal na začátku 52. kola od týmu pokyn, aby Lewisovi nedělal problémy, držel ho za sebou od třetí zatáčky Renault až po "desítku" La Caixa. O dvě kola později se objevil v boxech pro červené pneumatiky a zajel nejrychlejší kolo, ale bylo zřejmé, že tímto logice se vymykajícím pit-stopem, navíc zbytečně časným, otevřel prostor pro Verstappena, který jeho odstupu využil, pro nejměkčí směs se zastavil v 61. kole a v pohodě od Fina převzal prémiový bod za nejlepší čas na okruh. 

Sergio Pérez se snažil vylepšit nelichotivou pozici a největší práci měl s Danielem Ricciardem. Mexičan dostihl Australana ve druhé třetině, ale chyba a výjezd mimo trať v zatáčce Campsa (41. kolo) jeho útok oddálily. Podruhé mu to vyšlo v první zatáčce Elf ve 46. kole - stejně jako Verstappen i Sergio zkusil zamíchat kartami v boji o prémiový bodík, mohl si dovolit zastavit podruhé v 58. kole, ale i když se dočasně držitelem nejlepšího okruhu stal, nakonec ho postupně zdolali Bottas a týmový kolega.

Ferrari se nenápadně posouvá vpřed. Leclerc až do své zastávky v boxech (29. kolo) držel třetí příčku - jak velký rozdíl udělalo pouhých pět kol zjistil po návratu na trať, když se propadl za Bottase. Ačkoliv mu tým avizoval pobyt na trati až do konce, nakonec byla zvolena jistota a Charles podruhé zastavil v 59. kole pro nejměkčí směs. Svou pozici udržel, další body přivezl zpočátku nenápadný Carlos Sainz jr. Ten měl dvě zastávky v plánu (23. a 47. kolo). Po druhé se mu podařilo zdolat Norrise (50. kolo), Ocona (54.) a v samém závěru si troufal i na Ricciarda, v cíli je dělila necelá vteřina. 

Za kratší konec u McLarenu tentokrát tahal Lando Norris. dokonce dostal ve 49. kole pokyn, aby pustil Ricciarda před sebe a nezdržoval ho. Brit chytil správný rytmus až po své zastávce v 53. kole a postupně dokázal zdolat Russella (56. kolo), Alonsa (57.) a Ocona (62.) - i počtvrté se umístil na bodech - McLaren zůstává jediným týmem, který doposud bodoval ve všech letošních závodech.

Martyrium s malou odměnou čekalo Pierra Gaslyho. Svých pět vteřin navíc si odpykal při první zastávce v 19. kole, další rána ho čekala při druhém pit-stopu (49. kolo), kde ho mechanici zdrželi 4,9 vteřiny. I přesto se dokázal Francouz zapojit do bojovné šestky Ocon, Alonso, Stroll, Gasly, Räikkönen a Russell a předjetím Strolla v 63. kole získal bod útěchy. 

Smolný okamžik rovněž prožil Antonio Giovinazzi. Společně s dvojicí Williamsů byl jediným, kdo v režimu Safety Caru měnili pneumatiky, jenže když Ital zastavil u mechaniků, zjistilo se, že jedna z předních je podhuštěná. Znamenalo to úprk do garáže pro náhradní a výsledkem bylo hrůzostrašných 35,1 vteřiny stání v boxech. Giovinazzi sice dotáhl pole jedoucí za mercedesem Berndta Mayländera, ale na posledním místě. 

Renaulty oproti oslnivé formě v Portugalsku v sousední zemi neměly svůj den. Sice se pohybovali v závěru bodované desítky, ale oba postupně předjížděli jejich soupeři - Norris zdolal oba modré vozy, v 62. kole Alonso postupně ztratil pozici ve prospěch Strolla, Gaslyho a Räikkönena, aby nakonec zamířil do boxů.

Hamilton odjíždí před Grand Prix Monaka s náskokem 14 bodů na Verstappena, Bottas se dostal před Norrise na třetí příčku průběžné klasifikace, ale v garáži Mercedesu nejspíš žádná velká idyla panovat nebude. Ony fantasticky znějící zprávy o možné výměně finského pilota uprostřed sezóny se náhle jeví jako ne zcela fantastická pitomost...

GP Španělska (Circuit de Catalunya)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 251:33:07,680
2. 33 Max VERSTAPPEN nldRed Bull Racing 19+ 15,841
3. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas F1 Team 15+ 26,610
4. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 12+ 54,616
5. 11 Sergio PÉREZ mexRed Bull Racing 10+ 1:03,671
6. 3 Daniel RICCIARDO ausMcLaren F1 Team 8+ 1:13,768
7. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari 6+ 1:14,670
8. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 4+ 1 kolo
9. 31 Esteban OCON fraAlpine F1 Team 2+ 1 kolo
10. 10 Pierre GASLY fraScuderia AlphaTauri Honda 1+ 1 kolo
 
 
11. 18 Lance STROLL canAston Martin Cognizant F1 Team  + 1 kolo
12. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing ORLEN  + 1 kolo
13. 5 Sebastian VETTEL deuAston Martin Cognizant F1 Team  + 1 kolo
14. 63 George RUSSELL gbrWilliams Racing  + 1 kolo
15. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing ORLEN  + 1 kolo
16. 6 Nicholas LATIFI canWilliams Racing  + 1 kolo
17. 14 Fernando ALONSO espAlpine F1 Team  + 1 kolo
18. 47 Mick SCHUMACHER deuHaas F1 Team  + 2 kola
19. 9 Nikita MAZEPIN rusHaas F1 Team  + 2 kola
 DNF  22 Juki CUNODA jpnScuderia AlphaTauri Honda  elektronika

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: GP ŠPANĚLSKA: Hamilton si Verstappenem poradil v depu i na trati

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 207, poslední 11.05.2021 15:30 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 207 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz při pátečním tréninku v Sáchiru

Sainz porovnává dřívější angažmá. Proč to měl u McLarenu radši než u Renaultu?

Max Verstappen stíhaný Lewisem Hamiltonem

Red Bull nechápe komentáře Mercedesu týkající se výkonu motoru Hondy

Valtteri Bottas s Mercedesem W12

Wolff je rád, že frustrovaný Bottas nahlas řekl svůj názor. Za jednozastávkovou strategií si ale stojí

Max Verstappen a Lewis Hamilton - závod ve Francii

Rosberg kritizuje Hamiltona: Byl moc měkký

Carlos Sainz s Ferrari SF21

Ferrari je katastrofálním výsledkem zaskočeno. Jak Sainz vysvětluje ztrátu rychlosti a propad v šampionátu?

Max Verstappen s Red Bullem

Nejrychlejší kola patřila Red Bullům, Max o bod blíže k titulu?

Valtteri Bottas si zase trochu znepřátelil vedení týmu...

Bottas si nemyslí, že by jeho výroky do rádia zašly příliš daleko

Max Verstappen si upevnil své postavení v průběžné klasifikaci (ilustrační foto)

GP FRANCIE: Strategické mistrovství a bojovný Verstappen dovedly Red Bull k vítězství

Max Verstappen slaví své první vítězství v Monaku

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen strategii věřil

Lewis Hamilton považuje druhé místo za stávajících okolností za dobré (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Navzdory porážce nevládl u Mercedesu velký smutek

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:30 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. HAMILTON, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton se svou trofejí za prnví místo v závodě v Portugalsku

PROHLÁŠENÍ po závodě: Hamiltonův lov na Verstappena "Málem jsem do boxů nezajel…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Red Bull nechápe komentáře Mercedesu týkající se výkonu motoru Hondy

  2. Wolff je rád, že frustrovaný Bottas nahlas řekl svůj názor. Za jednozastávkovou strategií si ale stojí

  3. Rosberg kritizuje Hamiltona: Byl moc měkký

  4. Ferrari je katastrofálním výsledkem zaskočeno. Jak Sainz vysvětluje ztrátu rychlosti a propad v šampionátu?

  5. Nejrychlejší kola patřila Red Bullům, Max o bod blíže k titulu?

  6. Bottas si nemyslí, že by jeho výroky do rádia zašly příliš daleko

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud