Chester o novém Lotusu E23: Šasi již je ve výrobě, v čem se bude lišit?

Petr Hlawiczka, 12. listopadu 2014, 06:40 Google+

Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o příštím voze E23, který se již vyrábí. V čem byl jiný jeho vývoj a nakolik se bude lišit vzhledově? A jak moc se soustředí v Enstone na to, co nasazuje konkurence?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 12.11. 13:43) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Nicku, vývoj E22 byl velkým úkolem vzhledem ke všem těm změnám v pravidlech. Jak velký je projekt E23?
Nick Chester: Přípravy E22 byly opravdu masivní. Došlo k tolik změnám v pravidlech a v pohonných jednotkách, které jsme museli vzít v úvahu! Všechno bylo jiné, šlo o ohromný úkol. Projekt E23 je díky stabilnějším pravidlům trochu redukován. I když budeme mít novou pohonnou jednotku, změny v architektuře budou mnohem snadnější než při přechodu z V8 na V6 turba.

Přesto ale dojde k několika změnám před rokem 2015, jako jsou přední rozměry šasi, což bude mít dopad na instalaci zavěšení, a také nosu se dotkne významná změna. Celkově však nejsou změny v pravidlech tak rozsáhlé. Pro je velkou změnou pohonná jednotka, stále jde o celkem velký projekt, ale nemá tak dalekosáhlý dopad, jako u vývoje E22.

Můžeš nastínit časové plán vývoje?
NCh: Práce na projektu pro rok 2015 jsme zahájili letos v lednu. Každý rok definuji vývojovou grafiku dle našich potřeb a dle změn v pravidlech pro příští rok. Nejprve jsme měli menší skupiny lidí, kteří pracovali na příštím voze. Tyto skupiny v průběhu sezóny rostly.

lotus - zadni kridlo
Vývoj vozu pro sezónu 2015 trvá u Lotusu přibližně rok (foto: Lotus F1 Team)

Během roku jsme měli různé termíny, kdy měly být určité díly uvolněné aerodynamickým oddělením pro konstrukci, a pak z konstrukce pro výrobu. Naše první šasi je nyní laminováno a postupně vyrábíme díly pro auto. Se stavbou E23 začneme počátkem ledna. Celkově to zabere přibližně rok. Je to obvyklejší, než v případě E22, které jsme začali vyvíjet více než 2 roky před odhalením, protože jsme museli dokončit u prototypu dokončit mnoho testů.

Jaký dopad bude mít na program přechod od Renaultu k Mercedesu?
NCh: Existuje několik rozdílů, které musíme vzít v úvahu, jako je vnitřní uspořádání, odvody tepla a nároky na chlazení. Zároveň jsme pokračovali s Renaultem, tam mělo také dojít k úpravám balíku pro rok 2015. Mám pocit, že to nebude představovat významné množství práce navíc.

Jde spíše o přizpůsobení se novému druhu uspořádání a odlišným požadavkům. V určitých směrech to bude relativně bezbolestné, protože Mercedes jsou celkem ustálení v tom, co potřebují pro instalaci své pohonné jednotky. Znamená to, že nebude příliš mnoho iterací - bude jich alespoň méně, než při zavedení V6 minulý rok. Jde o přesněji definovaný program.

Jak moc se zřejmě bude E23 lišit od E22?
NCh: Nosy budou vypadat jinak, jak jsme mohli už vidět během tréninků v Austinu. Předpokládám, že by se dal popsat jako konvenčnější. Karosérie E23 bude o něco užší: kryt motoru a zadní křídlo budou jiné. Přední křídlo by také mělo v prvním závodě vypadat odlišně. Opravdu celé auto by mělo vypadat jinak. Při pravidelném pozorování v aerodynamickém tunelu vypadá velmi hezky!

nos
Starý (nahoře) a nový nos, který si Lotus pro příští auto E23 otestoval v Austinu
(foto: Lotus F1 Team)

Které oblastí obzvlášť plánujete vylepšit?
NCh: Při konstrukci nového auta se díváme na všechny oblasti. Tou velkou bude aerodynamická výkonnost, v níž jsme se letos očividně trápili. Existují některé oblasti, kde chceme zlepšit aerodynamickou charakteristiku. Zbytek je o zakomponování pohonné jednotky Mercedesu.

Kolik jste se toho naučili z toho, jak si letošní pravidla vyložily ostatní týmy?
NCh: Vždy sledujeme ostatní týmy, stejně jako to dělají i oni. Existuje několik zajímavých interpretací a je zajímavé pozorovat detaily karosérie a to, čeho se snaží se svými auty dosáhnout. Všichni se vždy navzájem sledují, aby pochopili, kam konkurence míří. Zvolili několik odlišných aerodynamických přístupů, které jsou zajímavé. Také se díváme na to, jak jsou vozy konstruované a vyráběné.

Vytisknout

Diskuze: Chester o novém Lotusu E23: Šasi již je ve výrobě, v čem se bude lišit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 12.11.2014 13:43 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Hamilton: "Na finále jsem psychicky i fyzicky lépe připravený." Zúročí…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud