Stručně o obecném využívání informačních technologií na závodní dráze a v továrně

Petr Hlawiczka, 29. listopadu 2013, 12:00 Google+

Kolik je na voze senzorů a kolik dat v každém kole odešle? Jak týmy využívají moderní informační technologie na závodní dráze i v továrně?

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 30.11. 20:15) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

I když vozy dosahují rychlosti přes 340 km/hod, týmům stačí síťové připojení o rychlosti 10 Mbits k tomu, aby zásobovaly servery daty a ta mohla být exportována do továrny mimo závodní trať. Uvnitř vozu jsou ale řídící jednotky propojeny vysokorychlostními 1Gbps linkami.

IT oddělní je pro každý F1 tým velmi důležité: Microsoft například Lotusu poskytuje 20 konzultantů, kteří pracují plným časem přímo pro závodní tým. Ti tvoří zhruba polovinu celého IT oddělení Lotusu, které spolkne 10 % týmového rozpočtu.

 

Několik čísel poskytnutých Lotusem:

 - každý vůz má přes 300 senzorů

 - v každém kole tyto senzory vygenerují a odešlou 25 MB dat

 - Lotus používá proprietární bezdrátový protokol pro odesílání dat z vozu závodním inženýrům

 - inženýři provozují simulace, které berou v potaz data z vozů, pozici ostatních vozů na dráze, počasí a celou škálu dalších faktorů pro určení strategie

 - tyto simulace trvají kolem 90 sekund (zhruba délku kola), tým chce tento čas stlačit do jedné minuty, aby mohl činit lepší rozhodnutí, kdy jezdce povolávat do boxů

 - přibližně 60 % dat, které vygeneruje vůz, je využito v daném závodě, 40 % pak později

Týmy se snaží o to, aby se cyklus tvorby informací a reakcí co nejvíce přiblížil reálnému času. Inženýři sledují počasí a analyzují výkonnost ostatních pilotů za různých druhů počasí, což využívají k načasovaní zastávek a výměny pneumatik.

Rozhodnutí často padne v rozmezí sekund, což šlo vidět například naposledy při dvojzastávce Red Bullu, který čekal na Marka Webbera, ale po kolizi Hamiltona s Bottasem zvládl do boxů povolat ještě Vettela, který najížděl na startovní/cílovou rovinku.

simulator
Data ze závodního víkendu týmy odesílají hned do továrny, odkud mu pomáhají s ověřením různých konfigurací při hledání ideálního nastavení (foto: Red Bull Racing)

V F1 nejde samozřejmě jen o závodní data, ale také vysoce výkonné výpočty potřebné pro stavbu vozu. Nejen pro CAD design a CFD simulace, ale například i pro 3D tisk, bez kterého by aerodynamické tunely nemohly smysluplně fungovat 24 hodin 7 dní v týdnu.

Před tím, než Lotus začal masívně využívat technologií 3D tisku, vyráběl a testoval kolem 600 dílů týdně. Nyní výroba není tak pracná a počet testovaných dílů stoupá do tisíců. 3D tiskárny se dnes už nepoužívají pouze pro výrobu zmenšených dílů pro aerodynamický tunel, ale také například pro výrobu ochranného oblouku nad hlavou jezdce, který zvládne tlak 14 tun - ten je tištěn z titanového prášku.

Týmy budou příští rok v oblasti CFD simulací výkonnostně omezeny na max. 30 teraflopů na týden či max. 30 hodin provozu aerodynamického tunelu (WT - wind on time). Tým si musí zvolit kompromis mezi časem stráveným v tunelu nebo simulacemi na počítačích dle následujícího vzorce: WT (hod) <= 30(1 - CFD/30).

V tunelu přitom nesmí provést více než 80 různých měření za týden a nesmí v něm strávit více než 60 hodin týdně (byť při vypnutém ventilátoru). Tyto nové věci včetně různých výjimek řeší dodatek č. 8 sportovních pravidel FIA pro rok 2014.

Vytisknout

Diskuze: Stručně o obecném využívání informačních technologií na závodní dráze a v továrně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 30.11.2013 20:15 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Motory

Bude mít Mercedes příští rok nejlepší turbomotor? McLaren si jistý není, ale…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud