Stručně o obecném využívání informačních technologií na závodní dráze a v továrně

Petr Hlawiczka, 29. listopadu 2013, 12:00 Google+

Kolik je na voze senzorů a kolik dat v každém kole odešle? Jak týmy využívají moderní informační technologie na závodní dráze i v továrně?

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 30.11. 20:15) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

I když vozy dosahují rychlosti přes 340 km/hod, týmům stačí síťové připojení o rychlosti 10 Mbits k tomu, aby zásobovaly servery daty a ta mohla být exportována do továrny mimo závodní trať. Uvnitř vozu jsou ale řídící jednotky propojeny vysokorychlostními 1Gbps linkami.

IT oddělní je pro každý F1 tým velmi důležité: Microsoft například Lotusu poskytuje 20 konzultantů, kteří pracují plným časem přímo pro závodní tým. Ti tvoří zhruba polovinu celého IT oddělení Lotusu, které spolkne 10 % týmového rozpočtu.

 

Několik čísel poskytnutých Lotusem:

 - každý vůz má přes 300 senzorů

 - v každém kole tyto senzory vygenerují a odešlou 25 MB dat

 - Lotus používá proprietární bezdrátový protokol pro odesílání dat z vozu závodním inženýrům

 - inženýři provozují simulace, které berou v potaz data z vozů, pozici ostatních vozů na dráze, počasí a celou škálu dalších faktorů pro určení strategie

 - tyto simulace trvají kolem 90 sekund (zhruba délku kola), tým chce tento čas stlačit do jedné minuty, aby mohl činit lepší rozhodnutí, kdy jezdce povolávat do boxů

 - přibližně 60 % dat, které vygeneruje vůz, je využito v daném závodě, 40 % pak později

Týmy se snaží o to, aby se cyklus tvorby informací a reakcí co nejvíce přiblížil reálnému času. Inženýři sledují počasí a analyzují výkonnost ostatních pilotů za různých druhů počasí, což využívají k načasovaní zastávek a výměny pneumatik.

Rozhodnutí často padne v rozmezí sekund, což šlo vidět například naposledy při dvojzastávce Red Bullu, který čekal na Marka Webbera, ale po kolizi Hamiltona s Bottasem zvládl do boxů povolat ještě Vettela, který najížděl na startovní/cílovou rovinku.

simulator
Data ze závodního víkendu týmy odesílají hned do továrny, odkud mu pomáhají s ověřením různých konfigurací při hledání ideálního nastavení (foto: Red Bull Racing)

V F1 nejde samozřejmě jen o závodní data, ale také vysoce výkonné výpočty potřebné pro stavbu vozu. Nejen pro CAD design a CFD simulace, ale například i pro 3D tisk, bez kterého by aerodynamické tunely nemohly smysluplně fungovat 24 hodin 7 dní v týdnu.

Před tím, než Lotus začal masívně využívat technologií 3D tisku, vyráběl a testoval kolem 600 dílů týdně. Nyní výroba není tak pracná a počet testovaných dílů stoupá do tisíců. 3D tiskárny se dnes už nepoužívají pouze pro výrobu zmenšených dílů pro aerodynamický tunel, ale také například pro výrobu ochranného oblouku nad hlavou jezdce, který zvládne tlak 14 tun - ten je tištěn z titanového prášku.

Týmy budou příští rok v oblasti CFD simulací výkonnostně omezeny na max. 30 teraflopů na týden či max. 30 hodin provozu aerodynamického tunelu (WT - wind on time). Tým si musí zvolit kompromis mezi časem stráveným v tunelu nebo simulacemi na počítačích dle následujícího vzorce: WT (hod) <= 30(1 - CFD/30).

V tunelu přitom nesmí provést více než 80 různých měření za týden a nesmí v něm strávit více než 60 hodin týdně (byť při vypnutém ventilátoru). Tyto nové věci včetně různých výjimek řeší dodatek č. 8 sportovních pravidel FIA pro rok 2014.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Stručně o obecném využívání informačních technologií na závodní dráze a v továrně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 30.11.2013 20:15 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen s Red Bullem RB15 v Melbourne

"Na Ferrari za sebou už nehledíme," říká Helmut Marko povzbuzený výkonem Hondy

Sebastian Vettel dojel až čtvrtý za oběma Mercedesy a Red Bulem Maxe Verstappena, ale nebýt zákroku týmu, mohl dopadnout ještě hůř

Ferrari svému nečekanému výpadku v Austrálii nerozumí, Itálie kritizuje "slabého" Vettela

Max Verstappen v Melbourne před Ferrari Charlese Leclerca

Hondu těší pódium, na které se s Red Bullem dostala, přiznává ale "jasnou ztrátu" na špičku

Sebastian Vettel v Melbourne zaostal za očekáváními

Proč Ferrari v Austrálii propadlo? Vettel hovoří o potížích s vozem

Tři nejlepší jezdci na pódiu po závodě v  Melbourne

FOTO: První závod sezóny v režii Mercedesů, zklamané Ferrari až za Red Bullem

Daniil Kvjat a Pierre Gasly využívají motory Honda

Nejrychlejší sektory a maximální rychlosti závodu: Bottas bezchybný, Honda zaujala na rovinkách

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. BOTTAS, 2. HAMILTON, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Motory

Bude mít Mercedes příští rok nejlepší turbomotor? McLaren si jistý není, ale…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Mercedes odpoledne v Melbourne suverénní, Ferrari až za Red Bullem + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Hamilton s Mercedesem na koni, Vettel neskrývá zklamání

  3. Náhle zemřel ředitel závodů F1 Charlie Whiting, zdrcená komunita F1 je v šoku

  4. Favorizované Ferrari zastínil Mercedes. Triumf Hamiltona, překvapení Norrise + VIDEO

  5. Proč Ferrari v Austrálii propadlo? Vettel hovoří o potížích s vozem

  6. ANALÝZA SEKTORŮ: Mercedes dominuje, Hamilton překonává rekord. Jak rychle se jezdilo na rovinkách?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud