Jak se startuje V8 motor Renault RS27 u Lotusu

Petr Hlawiczka, 1. srpna 2013, 06:00 Google+

Technik Renaultu Henry Saint-Michel popisuje některé procedury, jež souvisejí se startem osmiválcového motoru Renault RS27, který pohání vůz Kimiho Räikkönena.

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 06.08. 13:43) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

1. Zahřátí bloku motoru
"Začínáme zahříváním motoru na 80 °C koloběhem horké chladicí kapaliny skrz motor a chladiče. Pak přidáváme stlačený vzduch, který se nachází v láhvi uvnitř bočnice. Slouží jako protiváha proti veškerým únikům, kterými by mohl trpět pneumatický systém. Také kontrolujeme úroveň a teplotu oleje," uvádí technik Renaultu Henry Saint-Michel, který má na starosti vůz Kimiho Räikkönena u Lotusu.

Elektronická řídicí jednotka (ECU) je přitom napojena k jeho notebooku, který sbírá z různých čidel údaje o poloze, teplotě a tlaku.

2. Zvyšování tlaku oleje
Jakmile teplota motoru dosáhne 80 °C, jsou od něj odpojeny hadice zahřívacího systému. Dalším krokem je natočení motoru, ale bez jeho nastartování.

"Motor natáčíme s využitím elektrického startéru, aby olej mohl obíhat rozvody a zajistit, že písty, kroužky, ložiska, ojnice a další vnitřní komponenty budou pokryty tenkým filmem oleje," pokračuje technik.

Aby nedošlo k nastartování, drží stisknuté červené tlačítko na své pracovní desce, zatímco mechanik Lotusu natáčí motor elektrickým startérem.

3. Nastartování
Jakmile je osmiválec zahřátý, externí elektrický startér jej probouzí k životu. Skládá se z 24V baterie a samotného startéru, který se připojuje k zadní části převodovky. Obsahuje dlouhou tyč, která se zasouvá do převodovky, a také sadu převodů a spojku. Kliková hřídel motoru se při jeho aktivaci otáčí pětkrát rychleji. Startér je vyroben tak, aby byl spolehlivý, nikoliv lehký.

Motor startéru je celkem hlučný a po zapnutí ji cítit jeho silné "nakopnutí." Úžasný zvuk probudivšího osmiválce kousek od hlavy startujícího mechanika společně s vyšlehnutím 600 °C horkých výfukových plynů musí být krásným zážitkem.


Video: Současný osmiválec Renault RS27 (zdroj: Renault Sport F1)

"Na obrazovce vidím, jak stoupá tlak oleje a motor je připravován. Když jsou všechny systémy v pořádku, řeknu mechanikovi obsluhujícímu startér, aby V8 motor nastartoval. Uvolněním červeného tlačítka mu to umožním," vysvětluje Saint-Michel.

Motor se startuje a vypíná při 3 000 - 4 000 ot/min. Teplota vody ihned klesá na 60 °C (protože koluje chladicím systémem), ale může hned vyskočit zpět na 80 °C rychlostí jednoho stupně za dvě sekundy. Technik může zvyšovat otáčky motoru pomocí joysticku, kterému říká "pit pedal."

"Kluk od Lotusu, který má na starosti elektroniku, poté spouští plně automatizovaný softwarový program. Další mechanik sedí na místě pilota, mění převodové stupně, aktivuje spojku a otáčí volantem zleva doprava, aby odvzdušnil okruh posilovače-

Poté mi znovu předává řízení procedury. Vytáčím na 5 - 7 sekund motor na 7 000 ot/min před tím, než ho zastavím. Dělám to proto, abych úplně odklidil olej z motoru a aby se jeho co nejvyšší množství vrátilo do nádrže. Pak provádíme přesná měření úrovně oleje," dodává technik Renaultu.

4. Udržování teploty
Motor je obvykle udržován po celý den ve své provozní teplotě po celý den od té doby, co se vůz dostane na trať. Pokud je třeba, může být na chvíli nastartován, aby se udržel při těch správných teplotách.

 

Tip: Jak startují motor u Caterhamu, to popisoval jejich inženýr zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak se startuje V8 motor Renault RS27 u Lotusu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 06.08.2013 13:43 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pirelli

Hamiltonův sloupek: Stále ještě nejsem na 100 % možností auta

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud