Co pomohlo Red Bullu ke zrychlení vozu RB8 v posledních závodech?

Petr Hlawiczka, 15. října 2012, 07:00 Google+

Red Bull začíná ke konci sezóny opět vládnout: Sebastian Vettel vyhrál tři závody za sebou a předstihl Fernanda Alonsa v šampionátu jezdců. Jakými úpravami prošel monopost RB8 od Singapuru?

Počet komentářů:  22 komentářů (Poslední 17.10. 17:10) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Red Bull v posledních závodech sype z rukávu jednu novinku za druhou a připomíná mi jejich kvalitou loňské sezóny, kde téměř jakýkoliv nový díl, který na auto nasadil, fungoval. Očividně dosahují výborné korelace mezi počítačovými simulacemi (CFD), aerodynamickým tunelem a výsledky na dráze - na rozdíl od Ferrari, které se snaží udržet Alonsa na špici.

Někteří se domnívali, že za velkým zrychlením stojí nové dvojité DRS (DDRS). Přišly však na řadu okruhy, které mu lépe sedí a zároveň se na voze v poslední době objevila celá řada vylepšení - DDRS samotné není jediným či klíčovým prvkem, který pomohl zlepšit jejich formu. Pojďme si tedy projít ty nejpodstatnější změny, kterými prošel vůz RB8.

Přední křídlo
Rakouská stáj do Singapuru přivezla přední křídlo, které je nejdůležitějším aerodynamickým prvkem, protože ovlivňuje proudění za ním kolem všech částí vozu. Nová verze představovala velký pokrok, celkově vylepšila proudění pro zefektivnění aerodynamiky - zejména kolem podlahy, kde vzniká nejvíce přítlaku.

přední křídlo rb8
Rozdělení klapky předního křídla vedlo k vylepšení proudění podél spodní části vozu

Nyní je možné volit také větší úhly náběhu klapky, aniž by hrozilo odtržení proudění. Spekulovalo se také o tom, že bylo zesíleno, aby se tolik nerotovalo podél své osy při vyšších rychlostech a prošlo přísnějšími zátěžovými testy FIA v Suzuce.

Nos
S novým křídlem se objevil také nový nos , který je o něco protáhlejší, nižší a ve spodní části vypouklejší (připomínající pelikána) - nedosahuje však takového prohnutí jako podobný prvek u Lotusu. Ke stejné úpravě přistoupil také Williams - nevytváří to samo o sobě více přítlaku, ale optimalizuje proudění, díky kterému části vzadu lépe fungují.

nos

Bočnice
V Koreji nasadil také nové menší bočnice. Zmenšily se s nimi sice i vstupní otvory do kanálů pod nimi, ale zlepšila se cesta pro vedení výfukových plynů z výfuků s využitím Coanda efektů a zefektivnilo se proudění v zužující se zadní částí mezi koly, kde je nyní více prostoru.

bocnice
Zkrácení bočnic Red Bullu RB8 v Koreji

DDRS
V Singapuru Red Bull také na rozdíl od Lotusu bez větších obtíží nasadil DDRS. I když většina zahraničních zdrojů tvrdí, že dvojité DRS redukuje přítlak v oblasti spodního zadního křídla, stále si myslím, že k tomu dochází spíše pod hlavním profilem nahoře - žádný otvor se ve spodní části neobjevil a mimo 15cm centrální zónu by byl navíc ilegální.

ddrs
Vstupní otvor DDRS, k redukci přítlaku dochází zřejmě hned o kousek blíže - pod hlavním profilem

DDRS představuje velkou výhodu zejména v kvalifikacích - v Suzuce či posledně v Koreji jej Vettel ani jednou během závodu nevyužil. Umožňuje nastavit větší úhel křídel a generovat větší přítlak, s čímž obvykle souvisí větší odpor a nižší maximální rychlosti na rovinkách - dodatečná redukce odporu však tuto nehodu eliminuje.

Díky vyššímu přítlaku jsou rychlejší v zatáčkách a také šetrnější k pneumatikám, z čehož se letos stala nezanedbatelná výhoda. V kvalifikaci je navíc dokáží rychleji zahřát. Red Bull obvykle volí maximální přítlak a spoléhá na ovládnutí přední řady v kvalifikaci, což se jim podařilo v Suzuce i v Koreji - mohou si dovolit udělat kompromis v oblasti maximálních rychlostí, protože pak v závodě nemusí nikoho předjíždět.

bočnice
Třásně pod zadním křídlem zmizely

Upraveny byly i bočnice zadního křídla, zmizely vertikální třásně na jeho spodním okraji. Ty obvykle slouží k rozšíření pracovního prostoru difuzoru. Některé týmy se je však ve druhé části sezóny rozhodly seříznout, Red Bull se jich zbavil úplně.

Zadní zavěšení
Red Bull přepracoval i zadní zavěšení, což snížilo degradaci pneumatik. Díky výchozímu menšímu odklonu kol se zvětšila kontaktní plocha pneumatik s vozovkou, proto je RB8 lepší na výjezdech z pomalejších zatáček.

zaveseni
Red Bull upravil geometrii zadního zavěšení pro zlepšení trakce a degradaci pneumatik

 

© foto: Red Bull Racing, 2012

Vytisknout

Diskuze: Co pomohlo Red Bullu ke zrychlení vozu RB8 v posledních závodech?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 22, poslední 17.10.2012 17:10 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 22 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

De la Rosa: Alonso si zaslouží titul víc než Vettel

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud