Bližší pohled na Mercedes W03 + technické specifikace (+ foto)

Petr Hlawiczka, 26. února 2012, 19:20 Google+

Na počátku rušného týdne představil Mercedes v barcelonských boxech před začátkem testování svůj nový monopost W03. Po ochutnávkách v podobě videí a fotografií, které jste si na našich stránkách již mohli prohlédnout, nastal čas se na něj blíže podívat a uvést si jeho obecné technické specifikace.

Počet komentářů:  19 komentářů (Poslední 28.02. 18:50) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Mercedes posílený o nové inženýry v podobě technického ředitele Boba Bella (Renault), ředitelem vývoje Alda Costy (Ferrari) a technologickoho ředitele Geoffa Williase (HRT) prošel nárazovými testy FIA na první pokus.

Tým vedený Rossem Brawnem se rozhodl pro neobvyklý krok vzhledem ke svým zdrojům - poprvé se svým vozem vyjet až během druhých předsezónních testů (podobně jako kdysi s Brawnem BGP 001).

Důvodem byla změna v letošních pravidlech: monoposty před prvním vyjetím na dráhu musí absolvovat povinné crash testy FIA i homologaci. Nárazové testy byly loni povinné až před prvním závodem, homologace nebyla nutná vůbec.

V roce 2010 bylo možno vůz homologovat pouze před prvním závodem, letos mohou vůz přestavět a požádat FIA o novou homologaci kdykoliv v průběhu sezóny budou chtít. Kvůli nutnosti projít těmito procesy již před prvním testem, tedy o měsíc dříve než loni, se Mercedes rozhodl odložit představení nového auta ve snaze získat co nejvíce času pro jeho vývoj.

W03 se tento týden v Barceloně prokázal být rozhodně krokem vpřed proti monopostu z roku 2011. Mercedes zaujímá díra ve špičce nosu, která by mohla sloužit jako vstupní otvor pro pasivní F-kanál vedoucí dolů do předního křídla, kde má ve vyšších rychlostech pomáhat k odtržení proudění. Tým by proto mohl volit větší sklon klapek, aniž by za to na rovinkách musel platit vyšším odporem vzduchu.

Přední křídlo inspirované Red Bullem je jako jedno z mála u nově představených vozů nové. Došlo k protažení jeho pilířů  směrem dozadu pro lepší směrování vzduchu. Mercedes konečně přešel k tříprvkovému konceptu, který je nyní standardem. Mělo by jim to pomoci vyřešit problémy se separací proudění vzduchu, které mívali dříve, což vedlo k vyšší degradaci pneumatik a potížím konzistencí vyvážení.

Klapky jsou směrem k bočnicím zahnuté dolů, výřez kopíruje jejich tvar, což snižuje separaci právě v této oblasti. Směrem ke středu přibyla r klapka, s níž před dvěma roky přišel (v kulatější podobě) McLaren. Spodní profil je před ní zakulacený - díky tomu zde vzniká vír, který zlepšuje výkonnost spodní části podlahy.

Schod za nosem působí ještě hranatěji a díky zakulacenějšímu tvaru přední části nosu  dominantněji a ošklivěji než u konkurentů, subjektivně je tento monopost vpředu ze všech nejškaredší. Nic naplat, snaha dostat co nejvíce vzduchu dolů mezi kola vítězí na oku lahodícími křivkami.

Ačkoliv se poměrně malá délka vozu (4 800 mm) nezměnila, došlo ke zvětšení rozvoru, který týmu loni po adaptaci foukání nechal pouze své negativní stránky - kratší rozvor měl zamezit problémům se odtrháváním proudění (stalling) na konci zadní části vozu, což však později v pohodě vyřešily výfuky u podlahy a agresivní mapování motoru.

Tým měl také problém s vyšším těžištěm kvůli menšímu prostoru pro nádrž a chlazení - radiátory W02 byly netradičně ve dvou řadách nad sebou. Všechny tyto neduhy se snží v letošním návrhu odstranit.

Airbox se oproti loňsku moc nezměnil a pokračuje v tradici započaté vozem BGP 001 (kterou narušil pouze první vůz Mercedesu MGP W01 s rozděleným airboxem, podobně jako měl loni Team Lotus či Force India) - stále je posazený na dvou pilířích a má typický trojúhelníkový tvar se zaoblenými hranami, za ním se nacházejí vstupní otvory pro chlazení KERSu a převodovky.

Bočnice MGP W03 jsou vpředu hodně podseknuté, menší podseknutí si zachovávají po celém boku, a nezužují se v horní části směrem k zádi tak dramaticky, jako u Red Bullu, ale končí na krytu motoru. Otvory vpředu jsou větší, než je obvyklé, což je ale vzhledem k problémům Mercedesu s chlazením v úvodní části loňské sezóny celkem pochopitelné.

Mercedes jako všechny ostatní týmy s výjimkou Ferrari vpředu zůstal u zavěšení typu push-rod a vzadu má pull-rod s konvenčními dvojitými rameny závěru.

Výfuky jsou posunuty hodně dopředu, během testů již Mercedes představil úpravu, kdy pokryl zbytek bočnic keramickým teplotním stíněním. Na stříbrných bočnicích se sice objevovaly dobře patrné spáleniny, jak se tým snažil zajit k limitu chlazení, k vážnějším problémům to však zřejmě nevedlo: v úterý tým musel skončit dříve kvůli problému s hydraulikou, ve středu došlo k úniku oleje z převodovky.

Difuzor má menší centrální kanál, ale podstatně větší ten krajní. Gurneyho klapka lemuje celý horní obvod. Zajímavým prvkem je otvor pod zadní nárazovou strukturou, který je krmen otvory v kapotáži.

 

Srovnání s loňským vozem MGP W02

 

Technické specifikace

šasi
- zformovaný kompozit uhlíkových vláken a voštinové struktury
- zavěšení: závěsy a push-rodem vpředu / pull-rodem vzadu aktivované torzní pružiny a vahadla
- tlumiče: Penske
- kola: BBS, kovaný hořčík
- pneumatiky: Pirelli
- brzdy: třmeny Brembo, karbonové destičky a kotouče
- řízení: posilovaná ozubnice s pastorkem
- volant: konstrukce z uhlíkových vláken
- elektronika: FIA standardizovaná ECU, FIA homologované elektronické a elektrické systémy

převodovka
- sedmirychlostní jednotka, hlavní skříň odlitá z hliníku
- volba rychlostí: sekvenční, poloautomatická, hydraulicky aktivovaná
- spojka: uhlíková lamela

rozměry
- celková délka: 4800 mm
- celková výška: 950 mm
- celková šířka: 1800 mm

motor
- typ: Mercedes-Benz FO 108Z
- objem: 2,4 l
- počet válců: 8
- max. otáčky: 18 000 (maximum dle předpisů FIA)
- úhel sevření válců: 90
- vrtání pístů: 98 mm (maximum dle předpisů FIA)
- počet ventilů: 32
- hmotnost: 95 kg (minimum povolené FIA)

Vytisknout

Diskuze: Bližší pohled na Mercedes W03 + technické specifikace (+ foto)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 28.02.2012 18:50 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 19 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hill, Graham

Nürburgring: Zelené peklo 3/3

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud