Vylepšení McLarenu MP4-28 v Maďarsku: Co stálo za pokrokem?

Petr Hlawiczka, 5. srpna 2013, 06:00 Google+

McLaren v Maďarsku dosáhl dalšího, letos možná vůbec prvního skutečného zlepšení ve své rychlosti. Které nové díly pomohly oběma vozům MP4-28 dostat se na body?

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 08.08. 15:52) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Tým z Wokingu sice na Hungaroring nepředvedl zásadní obrat v konkurenceschopnosti, nevystoupal na pódium ani nevyrovnal svůj nejlepší letošní výsledek, oba piloti si však pochvalovali nové díly - vnímali při jízdě vyšší přítlak, stěžovali si však na špatné vyvážení vozu.

Z novinek nebylo možné napoprvé dostat vše, navíc na pomalém okruhu, který McLarenu papírově nesedí. Tým očekává, že se jejich efekt naplno projeví až v dalším závodě ve Spa, kde by chtěli dosáhnout mnohem lepšího výsledku - Jenson Button si dává za cíl pódium.

Po letní přestávce již většina stájí přesune svou pozornost k příštím vozům, proto se již větší rozdíly v relativní konkurenceschopnosti ani mohutný vzestup McLarenu čekat zřejmě nedají. Tým je však spokojený s tím, že porozuměl některým svým problémům, což je pro ně při navrhování monopostu pro rok 2014 klíčové.

front

Které díly byly tedy na McLarenu MP4-28 ve Velké ceně Maďarska nové?
1.) nosníky předního křídla
2.) deflektory pod nosem
3.) vertikální křidélka na horní straně bočnic

 

Nosníky předního křídla

nosniky

Většina nových dílů byla zaměřena na kritickou přední část, která nastavuje proudění pro zbytek vozu. Týmy sice před několika závody sliboval revoluční přední křídlo, jehož prvky použije i na voze pro rok 2014, to se však od minulého závodu viditelněji nezměnilo. Stále je poměrně jednoduché, tříprvkové, zatímco soupeři (Red Bull, Ferrari) jezdí se sedmiprvkovým.

Přítlak sice může být vyšší, ale jeho chování nemusí být v zatáčkách či při brzdění tak konzistentní. Zvláště při prudkém brzdění se zdálo, že McLaren se trápí s porpoisingem - divokým poskakování, kdy se křídlo "přicucne" příliš blízko k zemi, dochází k odtržení proudění, opět se zvedá - a celý cyklus se během vteřiny několikrát opakuje (což se při simulaci v aerodynamickém tunelu samozřejmě neděje).

Jeho nosníky jsou nyní delší a zahnuté více dovnitř, ke středu vozu. Pomáhají odklonit zvířený vzduch ze obou stran a dostat jej doprostřed pod auto. Kolem předních kol tak nyní může protékat více vzduchu.

 

Deflektory

deflektory

McLaren dosud jezdil pod nosem s obyčejnými deflektory, které připomínaly kus obyčejné rovné desky - na špičkový tým až nepochopitelně jednoduchý a zastaralý díl. Na Hungaroringu konečně použil složitější tříprvkové deflektory.

Navazují na nosníky křídla před sebou a pomáhají dále směřovat vzduch k přední části bočnic. Smyslem je, aby oblast nižšího tlaku za předními koly fungovala pomocí jeho správnému směrování.

 

Vertikální křidélka na bočnicích

kondicionery

Drobná křidélka na horní straně bočnic vytvářejí víry a zvyšují tak energii mezní vrstvy, což vede ke zrychlení proudění za vniku turbulentního proudění nad bočnicemi. V Maďarsku se na voze objevila celkem tři, přičemž v Německu to krajní bylo spojeno s bočnicovým panelem.

 

Zadní část

zadni_kridlo

Zadní křídlo není nové (s drobnými obměnami zůstává koncept zachován v podstatě od Barcelony), ale stojí za ukázku, jak v této oblasti drží McLaren krok s předními týmy. Obsahuje lemy v bočnicích pro vedení vzduchu proudícího po jejich povrchu či výřez v jejich náběžné hraně.

difuzor

Krásný pohled na záď McLarenu odhaluje, kudy se tým vydal při zvládání velkých teplot. Difuzor,  otvory ve spodní části kolem převodovky i výše v krytu motoru jsou přibližně stejné, zvětšil se však centrální otvor na zádi. Podobné řešení zvolil také Red Bull, některé jiné týmy však v Maďarsku za 50° veder sáhly k dodatečným otvorům v karosérii.

 

Foto: McLaren Mercedes

Vytisknout

Diskuze: Vylepšení McLarenu MP4-28 v Maďarsku: Co stálo za pokrokem?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 08.08.2013 15:52 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari F138

Proč Ferrari přešlapuje na místě? Analýza problémů vozu F138

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud