Pat Symonds odhaluje tajemství složitých převodovek F1

Petr Hlawiczka, 7. listopadu 2011, 16:00 Google+

Konzultant Virginu Pat Symonds odhaluje pro časopis F1 Racing tajemství převodovek Formule 1. Z čeho se skládají? Jak rychle řadí a kolik stojí?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 07.11. 18:42) Napište svůj názor
Technika

Technika | foto: G. Abrantes

Sdílejte článek

Převodovky F1 vypadají neuvěřitelně složitě. Co se skrývá uvnitř?
Pat Symonds: Typická převodovka se skládá z více než 1 500 součástí. Aby se převodovka vešla do velmi přísných odchylek, musí být vyrobena spousta odlišných vložek. Ačkoliv je F1 převodovka sedmi-rychlostní, poměry mohou být vybírány ze soupisu třiceti, které si každý tým volí na počátku sezóny.

O F1 převodovkách se říká, že jsou bezprodlevové - co to znamená?
PS: U konvenčních manuálních převodovek je pohon odpojen, když řidič volí nový rychlostní stupeň. U převodovky F1 zajišťuje velmi přesný mechanismus to, že při přeřazení směrem nahoru pohon naváže na další stupeň v úplně stejný okamžik, ve který je uvolněn předchozí stupeň. Znamená to, že nedochází ke ztrátě hnacího momentu - proto ten termín "bezprodlevové."

Co se děje když pilot klikne páčkou pro změnu přeřazení na volantu?
PS: Vyšle signál elektronické řídicí jednotce (ECU), jež říká, že je zapotřebí změnit rychlostní stupeň. ECU pozná, zda je třeba zařadit vyšší či nižší stupeň a také ví, který v tu chvíli jezdec využívá. ECU pak vyšle elektrický signál do zařízení, jemuž se říká servoventil. Ten řídí hydraulický tlak v mechanismu, který ovládá změnu rychlostních stupňů a zařadí správný převod.

gearbox
Převodovka Red Bullu RB7, na kterou navazuje diferenciál a zadní nárazová struktura

Jak dlouho trvá převodovce v monopostu F1 změna rychlostního stupně?
PS: Těžko říci přesně, protože řazení je opravdu bezprodlevová, ale celková doba pohybu přesuvníku z neutrálního do zařazeného stavu zabere kolem 7 tisícin sekundy.

Proč piloti F1 nepoužívají při změně rychlostních stupňů spojku?
PS: Závodní převodovky nemají synchronizaci řazení. Pro zařazení rychlostního stupně musí být rychlost unášeče sesynchronizována buď lehkým sešlápnutím plynu při podřazování, nebo zkrátka zařazením převodu v ten správný okamžik při změně směrem nahoru. S elektronickým řízením to lze pokaždé provést velmi přesně, proto tomuto procesu není třeba pomáhat spojkou.

Jak velké zátěži je převodovka během závodu vystavena?
PS: Během závodu ve Velké ceně Monaka změní rychlostní stupeň přes 4 000krát, při tom je převodovka pokaždé vystavena velké zátěži. Navíc musí zvládat síly přenášené zadním zavěšením (které mohou dosáhnout až pěti tun) a zadním křídlem (kolem půl tuny), zatímco přenáší kolem 270 Newton metrů točivého momentu při velmi vysokých rychlostech. To vše musí převodovka zvládnout při teplotách kolem 140 °C.

force_india
Převodovka Force Indie (foto: G. Abrantes)

Kolik stojí převodovka F1?
PS: Během sezóny tým F1 utratí za návrh, testování a výrobu sedmi či devíti převodovek, které na rok potřebuje, kolem 3 - 3,5 mil. liber (kolem 100 mil. Kč). Každá další převodovka stojí přes 200 tis. liber (přes 5,6 mil. Kč).

Experimentují týmy s umístěním převodovky?
PS: Ano. Každá součást vozu má vliv na aerodynamiku, a protože je záď vozu tak důležitá, na aerodynamiku se bere při umístění převodovky ten nejvyšší zřetel. Minulý rok Ferrari převodovku zvedlo, aby mohl do dvojitého difuzoru lépe proudit vzduch. Letos ji Williams uložil extrémně nízko, aby vzduch proudil lépe přes její horní část.

Vytisknout

Diskuze: Pat Symonds odhaluje tajemství složitých převodovek F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 07.11.2011 18:42 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Charles Leclerc v 1. tréninku na GP Toskánska 2020

Od zuřícího šéfa až po jubileum. Vozy F1 mění tradiční barvy na některé závody z různých důvodů

Souboj Russella s Albonem a Norrisem v Soči

V sezóně 2020 předjíždění ubylo. Co je příčinou a jak se letos změní minimální hmotnost?

Charles Leclerc v závodě v Abú Zabí

Pátý pilot s koronavirem. Zprávu potvrdila hvězda Ferrari

Prezentace vozu Alpine A521

Alpine představuje své nové auto A521 a zbarvení + VIDEO

Lawrence Stroll, otec mladého Lance

"Kdyby nebyl mým synem, jeho místo v F1 by nikdo nepozchybňoval," hájí Lance Strolla otec

Max Verstappen s Red Bullem RB16 v Abú Zabí

Mělo Ferrari lepší auto než Red Bull? "Max dělá takové rozdíly, může se postavit Hamiltonovi," tvrdí Jos Verstappen

Úvodní kolo závodu v Mexiku za plných tribun

F1 upravuje kalendář: Austrálii odsouvá na listopad, přidává Imolu, Čína zřejmě vypadne

Cyril Abiteboul v Soči

Abiteboul s okamžitou platností u Renaultu končí

Nikita Mazepin si vstup do F1 sám komplikuje

"Jasná chyba, Mazepin musí dospět," zlobí se šéf Haasu

Jenson Button při tréninku v Monaku

Smlouva s Ferrari už byla připravená, říká Button. Kdy mohl zamířit do Maranella?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Charouz, Jan

Renault dá během testů v Abú Zabí šanci Charouzovi, Korjusovi a Wickensovi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Jasná chyba, Mazepin musí dospět," zlobí se šéf Haasu

  2. Smlouva s Ferrari už byla připravená, říká Button. Kdy mohl zamířit do Maranella?

  3. Alpine představuje své nové auto A521 a zbarvení + VIDEO

  4. Mělo Ferrari lepší auto než Red Bull? "Max dělá takové rozdíly, může se postavit Hamiltonovi," tvrdí Jos Verstappen

  5. "Kdyby nebyl mým synem, jeho místo v F1 by nikdo nepozchybňoval," hájí Lance Strolla otec

  6. Kalendář 2021 zahalen stále větší mlhou, jeden z pořadatelů požádal o přeložení termínu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud