Mercedes sice přijel do Itálie s novými pohonnými jednotkami, na jejichž vylepšení vyčerpal všech svých 7 letošních žetonů, jenže ten musel po trénincích z Rosbergova vozu ven kvůli úniku kapaliny z chladicího systému a kontaminaci pohonné jednotky. "Budeme ji muset v příštích dnech prohlédnout a rozhodnout se, jestli ji v budoucích závodech ještě budeme moci využít," potvrdil německý tým.
A tak zatímco Lewis Hamilton prožíval naprosto bezproblémový víkend s novým výkonnějším motorem, jeho týmový kolega usilující o zvrat ve vývoji šampionátu čelil před kvalifikací vážnému problému: "Víkend byl pro mě velmi náročný. Kvůli problémům s mým vozem jsem nemohl bojovat o vítězství." Rosberg dostal opotřebovaný motor, u kterého v Monze hraje roli kůň pod kapotou.
"S každým ujetým kilometrem ztrácíte trochu výkonu. Monza je tratí, kde záleží na výkonu nejvíce, potřebujete dobrý motor. Proto je velkým zklamáním, že k tomu dochází zrovna tady. Jde opravdu o velký kompromis," smutnil pilot Mercedesu. Podle technického ředitele Paddyho Lowea kvůli degradaci motoru ztrácel kolem 0,1 - 0,2 sekundy v každém kole.
Přesto po nevydařeném startu jel dobrý závod. Díky podseknutí při prvních zastávkách se dostal před oba Williamsy a v závěru stíhal Vettela. Jenže tři kola před koncem se mu z vozu zakouřilo a on musel svůj monopost bezmocně odstavit.
Na vině ale nebyl starý motor, ale další závada chladiče. "Motor jel svůj šestý závod, takže toho měl hodně najeto. Ale nakonec nešlo o motor, který selhal, ale o únik v chladicím systému, jenž způsobil odstoupení Nica," bránil sportovní ředitel Toto Wolff rozhodnutí použít starý motor místo nasazení nového a penalizace.
Před závadou se podle něj neobjevil ani náznak, že by musel Rosberg skončit předčasně: "Ne, nedostali jsme žádné varování. Trochu jsme mu ke konci závodu přidali ve snaze dostihnout Sebastiana [Vettela], a pak přišel jeho konec," dodává Wolff.
Zašel Mercedes příliš daleko ve snaze dostat Nica na druhé místo poté, co se mu podařilo stáhnout náskok Vettela na 1,2 sekundy? Po svém odstoupení na vedoucího Hamiltona ztrácí německý pilot 7 závodů před koncem již 53 bodů. I kdyby tedy všechny zbývající závody vyhrál a jeho týmový kolega dojel za ním na druhém místě, k zisku titulu mu to stačit nebude.