Soupeři okopírují zadní křídlo Mercedesu s F-kanálem. Jak funguje?

Petr Hlawiczka, 15. března 2012, 15:45 Google+

Mercedes u svého vozu W03 používá na zadním křídle F-kanál, který FIA zkoumala a prohlásila jej za legální. Soupeři již zahájili proces kopírování, jak přiznal i šéf Red Bullu Christian Horner.

Počet komentářů:  33 komentářů (Poslední 16.03. 12:35) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Technický zástupce FIA Charlie Whiting po prozkoumání vozu Mercedesu v Austrálii uvedl: "Některé týmy to zpochybňovaly na základě toho, že F-kanály byly zakázány. Inu, F-kanály zakázány nebyly... Pravidly jsme zakázaly využívání pohybu pilota pro ovlivňování aerodynamické výkonnosti vozu, tím jsme se zbavili té generace takzvaných F-kanálů.

Na začátku minulého roku inženýři nedokázali zapomenout na to, co se naučili, snažili se to zkoušet dále a napodobit ten efekt odlišnými způsoby. Hovořili o otevírání a zavírání kanálu díky interakci se zavěšením. Řekl jsem ne, to nemůžete, protože to není primárním účelem zavěšení - to má sloužit tlumení nerovnosti na vozovce.

Pak jsme o tom měli na počátku minulého roku dlouhou diskusi v rámci TWG [Technické pracovní skupiny], aby v tom všichni měli jasno. Zdá se, že některé týmy z té schůzky odešli s dojmem, že F-kanály obecně byly zakázány, ať už je F-kanálem cokoliv. Ale nebyly."

mercedes
Nico Rosberg s Mercedesem W03 (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Jak tedy funguje systém Mercedesu? Zapomeňte pohádky o W-kanálu, odtrhávání proudění vzduchu obtékajícího hlavní profil zadního křídla Red Bullu prostřednictvím výřezů v jeho spodní části či na výřezy v něm, o kterých psal Autosport (s největší pravděpodobností se jednalo pouze o odrazy zavěšení).

Poslední teorie je taková, že F-kanál vede ze zadního křídla, kde po aktivaci DRS vede k odtrhávání proudění (stalling). Po změně polohy klapky (otevření křídla) se otevře vstup do kanálu v bočnicích a vzduch jím proudí do přední části vozu - do předního křídla, kde dochází rovněž ke snížení přítlaku.

Výhoda? Snížení odporu na zadním i předním křídla, s čímž souvisí nejen dosažení vyšší maximální rychlosti - v čemž Mercedes při předsezónních testech exceloval, ale i zachování lepšího aerodynamického vyvážení díky tomu, že ke snížení přítlaku dochází v přední i zadní části vozu. Ten není tak přetáčivý a je lépe ovladatelný i v kvalifikaci, kde mohou piloti DRS používat nejen na jedné či dvou stanovených rovinkách, ale kdekoliv.

Současné vozy mají dostatek přítlaku na to, aby mohly většinu rychlých zatáček v trénincích a v kvalifikaci projíždět s otevřeným DRS, problém při tom však byla aerodynamická nerovnováha při redukci přítlaku pouze na zádi.


Pohled na vstupní otvor do F-kanálu Mercedesu (foto: Xavi Bonilla)

Christian Horner dnes uvedl: "Myslím, že záměrem pravidel bylo eliminovat F-kanály. Pokud tým přišel s kreativním řešením, jak obejít pravidla, pak za to je výlučně záležitostí FIA...  a ostatní týmy ho budou muset následovat - s čímž jsou samozřejmě spojeny určité náklady. O celé záležitosti je lépe informována FIA než my, v této chvíli vůbec nevíme, co dělají ostatní."

Šéf Mercedesu Ross Brawn oponuje: "Máme systém a nevěřím, že je na něm cokoliv sporného. Jestli jsme s takovým systémem první nebo ne, to nevím. Ale nebudu vám vysvětlovat, o jaký systém se jedná.

Není to na debatu. Co je to F-kanál? Lidé o něm hovoří, ale já vlastně ani nevím, co F-kanál je. Pokud se zeptáte FIA, co je to F-kanál - neví. Takže jsme zcela spokojeni s tím, co děláme, a věříme, že FIA je s tím spokojena také."

Vytisknout

Diskuze: Soupeři okopírují zadní křídlo Mercedesu s F-kanálem. Jak funguje?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 33, poslední 16.03.2012 12:35 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 33 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

Räikkönen se nehodlá změnit, rád by pokračoval i v rally

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud