Mercedes o detailech svého KERSu

Petr Hlawiczka, 6. září 2011, 06:50 Google+

Systémy pro rekuperaci kinetické energie (KERS) letos zůstávají trochu ve stínu pneumatik Pirelli a systémů pro snižování odporu vzduchu (DRS) na zadním křídle. Přesto hraje důležitou roli při předjíždění či obraně. Mercedes nám před Velkou cenou Itálie prozrazuje o svém systému zajímavé detaily.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 06.09. 16:08) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: McLaren

Sdílejte článek

Jak KERS Mercedesu funguje?
KERS Mercedesu byl vyvinut společností Mercedes-Benz HighPerformanceEngines sídlící v Brixworthu ve Velké Británii za podpory oddělení Výzkumu & vývoje v Sindelfingenu v Německu. Výsledkem tohoto procesu bylo přenesení velkého množství poznatků do sériové produkce hybridní technologie.

KERS se skládá z motorgenerátoru (Motor Generator Unit - MGU), výkonové elektroniky (Power Electronics - PE) a několika baterií, které tvoří systém pro uložení energie (Energy Storage System - ESS).

Při sběru síly, která by jinak přišla nazmar v podobě tepla v brzdovém systému, funguje MGU jako generátor, přičemž dodává třífázovou elektřinu do PE. Ta převádí elektřinu na stejnosměrné napětí a ukládá energii do baterií.

Proces funguje opačně, když si pilot vyžádá zvýšení výkonu: generátor se stává motorem pro dodatečný výkon pohonné jednotky. Efektivita procesů sběru a přidávání výkonu je u obou přibližně 80%.

Jak velký je KERS Mercedesu?
Motor v MGU je přibližně desetkrát menší než komerční automobilové jednotky, zatímco baterie jsou osmkrát menší než ty komerčně dostupné. Celkově se jediný KERS skládá z přibližně 3500 součástek! Jedná se skutečně o ukázku špičkového inženýrství.

volant
Volant Mercedesu MGP W02 (foto: Mercedes GP)

Jaký je přínos KERSu v časech na jedno kolo v Monze?
Časy na kolo jsou díky KERSu v Monze rychlejší o 0,4 sekundy. Nabízí se srovnání s prozatím nejnižší hodnotou v sezóně - 0,3 sec/kolo v Maďarsku.

Proč je KERS v Monze tak mocným nástrojem?
Nejlepším scénářem pro využívání KERSu jsou relativně pomalé zatáčky následované dlouhými rovinkami - a těch je v Monze hodně. Čtyřikrát během jednoho kola (ze zatáčky č. 2, 7, 10 a 11) vůz akceleruje z relativně nízké rychlosti k téměř té maximální. Dodatečným výkonem navíc je v těchto čtyřech zatáčkách velkým přínosem, což se odráží v časech na kolo.  Při typickém nasazení KERSu v Monze je využit čtyřikrát během jednoho okruhu. Výkon se na kola dostává 20 ms po zmáčknutí tlačítka.

Krom vysokých rychlostí se Monza vyznačuje prudkým brzděním. Dělá to z ní dobrý okruh pro sběr energie?
Vozy v Monze brzdí 12% (přes 10 sec) času jednoho kola, přičemž v první zatáčce zpomalí o 265 km/hod. V Monze je to ale ve sběru energie pro KERS na hraně, protože během jednoho kola je k brzdění málo příležitostí - pouze šest (v zatáčkách č. 1, 4, 6, 7, 8 a 11).

Vytisknout

Diskuze: Mercedes o detailech svého KERSu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 06.09.2011 16:08 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Allison: Vozy se v aerodynamickém přítlaku liší až o 30 %

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

  6. Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud