Allison: Vozy se v aerodynamickém přítlaku liší až o 30 %

Petr Hlawiczka, 6. září 2011, 06:15 Google+

O výkonu Bruna Senny v Belgii, aerodynamice a přípravách Renaultu na Velkou cenu Itálie hovoří technický ředitel Renaultu James Allison.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 07.09. 09:49) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Jak si v Belgii vedl Bruno?
James Allison: Nemyslím si, že někdo potřebuje informace zevnitř týmu, aby věděl, že Bruno prožil mimořádný víkend. Současná pravidla staví do cesty pilotům nastupujícím do rozjeté sezóny velkou překážku, protože nemají možnost se dostat do formy mimo stresujícího prostředí na testovací trati. Bruno navíc musel absolvovat svůj debut ve Spa - na trati, která rozhodně odděluje chlapy od kluků. V kvalifikaci musel nakonec zvládnout výjimečně obtížné podmínky na dráze. Vzhledem k těmto výzvám bylo sedmé místo na roštu fantastickým výsledkem v jakémkoliv srovnání.

Vím, že si Bruno hodně vyčítal kolizi v první zatáčce závodu, z mého pohledu to však byla pochopitelná chyba - poprvé jel s R31 plnou paliva obklopen soupeři, kteří již měli odjeto 11 závodů ve své sezóně. Poté v závodě prokazoval velmi dobrou rychlost a těším se, až bude znovu ve voze.

Jaký dopad měly na vůz vylepšení?
JA: Ve Spa jsme se zdáli být mnohem rychlejší než v předchozích velkých cenách. Žádný z pilotů neměl nenarušený závod, ale rychlostí měl vůz na 5. - 6. místo, pokud by absolvoval volnější jízdu. Jestli se nám podařil obrat, to budeme s jistotou vědět až po několika závodech, jsem ale povzbuzený tím, že to s naší konkurenceschopností - ať už na mokrých, suchých či přechodných gumách - vypadalo o víkendu lépe. V předchozích závodech jsme se za mokra potýkali s velmi slabou výkonností. Lepší forma ve Spa díky novým dílům mě naplňuje důvěrou, že dobré výkony budeme podávat také na dalších okruzích.

Monza je hodně specifický okruh kalendáře - jaké změny budou na voze?
JA: Podobně jako všichni budeme mít balík pro nízký přítlak (menší přední a zadní křídla). Rovněž přivezeme vylepšenou karosérii, která nám snad pomůže stavět na zlepšení ze Spa.

senna
Bruno Senna při svém debutu ve Spa (foto: Lotus Renault GP)

Jaký je vztah mezi přítlakem a odporem? Souvisí s menším odporem přímo také menší přítlak?
JA: Na to se nedá stručně odpovědět. Je nemožné vytvářet přítlak bez tvorby odporu, ale prací aerodynamiků je získat co nejvíce přítlaku při co nejmenším odporu.  Na daném okruhu všechny jsou všechny vozy na roštu nastavené na velmi podobnou úroveň odporu, ty vpředu ale přitom mají o 30 % přítlaku více než vozy vzadu.

Monza je posledním evropským závodem - jak moc budete vyvíjet vůz R31, než vstoupíme do poslední fáze zámořských závodů?
JA: Máme balík vylepšení pro Monzu a potom další pro Singapur. Pak to dost omezíme, protože veškeré naše úsilí bude zaměřeno na příští rok.

Vytisknout

Diskuze: Allison: Vozy se v aerodynamickém přítlaku liší až o 30 %

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 07.09.2011 09:49 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Ecclestone chtěl koupit Renault

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud