Lotus T127: Volant a jeho funkce

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 25. ledna 2011, 07:00 Google+

Jak vypadá volant Lotusu T127? Podíváme se na rozložení tlačítek a popíšeme si některé z jeho funkcí.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 25.01. 19:47) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Volant Lotusu T127

Tento kus karbonu v hodnotě kolem 40 000 liber (v přepočtu přes 1,1 mil. Kč) byl v minulé sezóně hlavním nástrojem Heikkiho Kovalainena a Jarna Trulliho pro ovládání motopostu T127 během kvalifikací a závodů.

Na sklonku minulého roku jsme se již zabývali volantem Red Bullu RB7 (zde) i Mercedesu MGP W01 (zde).

volant_1

Popis tlačítek
 1. Zařazení neutrálu
 2. Indikace rádiokomunikace
 3. Oznámení o výjezdu safety-caru
      Při výjezdu safety-caru se na displeji rozsvítí čas na kolo, pod který se pilot nesmí dostat.
      Stisknutím tlačítka č. 3 pilot potvrdí, že pokynu rozumí, kontrolka zhasne a může se soustředit
      na další věci.

 4. Pití - po zmáčknutí začne pilotovi hadičkou do přilby proudit tekutina
 5. Aktivace omezovače rychlosti (používáno při průjezdu boxovou uličkou - stačí zmáčknout,
     omezení rychlosti je pak indikováno na hlavním displeji volantu)
 6. Nastavení úhlu předního křídla
 7. Zařazení zpátečky (elektronika hlídá zmáčknutí tlačítka omylem)
 8. Nastavení diferenciálu pro nájezd do zatáčky
 9. Nastavení diferenciálu pro průjezd vrcholem (9a) a výjezdem (9b) ze zatáčky. Kvůli počasí
     (suchá/mokrá dráha) je pozadí čísel pod otočným knoflíkem barevně odlišeno.
      Pokud je například monopost nedotáčivý, otočí pilot kolečkem proti směru hodinových ručiček,
      což více otevře diferenciál.

TL_11
Pro srovnání volant z nového Lotusu TL11

10. Nastavení záběru spojky
      Pilot nejprve se svými inženýry pomocí tlačítka č. 15 zjistí, jak zabírá spojka, a podle toho
      nastaví tento otočný přepínač.

11. Nastavení otáček motoru
12. Nastavení odlišného mapování motoru, ovlivňuje jeho spotřebu a výkon
13. Nastavení pro druh a stav pneumatik
      Hladké (zelená čtvrtina), přechodné (žlutá) a mokré (červená) pneumatiky mají odlišný
      poloměr a tudíž i jinou rychlost otáčení kola, což ovlivňuje spoustu dalších věcí (různé
      kalkulace, nastavení diferenciálu atd.). V rámci každého druhu (čtvrtina kruhu) má tento
      otočný knoflík více poloh pro různá mapování motoru. Po každé zastávce v boxech pilot musí
      zvolit správnou polohu. Poslední čtvrtina (modrá - vlevo nahoře - zapíná zadní světlo).

14. Dvoupolohové páčky Start1 a Start2 (úplně dole) jsou normálně v dolní poloze, pouze při
     rozjezdu (výjezd z boxů, start), je pilot přepíná nahoru, což usnadňuje rozjezd (launch).
     V podstatě se jedná o namapování ideálního nastavení všech ostatních knoflíků pro rozjezd na
     jedno tlačítko. Po jednom kole je opět vypíná.
15. Zjištění záběru spojky (bite point find)
      Slouží pro otestování chování spojky před startem, aby poskytovala konstantní výkonnost
      během startovní procedury.
16. Tlačítko pro potvrzení toho, že pilot porozuměl pokynu v rádiu.
17. Obecný multifunkční přepínač
18. Nastavení brzdění motorem při puštění plynového pedálu (engine braking)

Volant_2

Aktualizace (PH): V článku byly doplněno vysvětlení tlačítek č. 10, 16, 17, 18 a upraveno vysvětle-
      ní u tlačítka č. 15. Za revizi a dodatečnou konzultaci děkuji Elliotovi z týmu Lotus!

Vytisknout

Diskuze: Lotus T127: Volant a jeho funkce

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 25.01.2011 19:47 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Závod šampionů

Proč Schumacher netestuje na současném simulátoru Mercedesu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud