Volant Lotusu T127
Tento kus karbonu v hodnotě kolem 40 000 liber (v přepočtu přes 1,1 mil. Kč) byl v minulé sezóně hlavním nástrojem Heikkiho Kovalainena a Jarna Trulliho pro ovládání motopostu T127 během kvalifikací a závodů.
Na sklonku minulého roku jsme se již zabývali volantem Red Bullu RB7 (zde) i Mercedesu MGP W01 (zde).
Popis tlačítek
1. Zařazení neutrálu
2. Indikace rádiokomunikace
3. Oznámení o výjezdu safety-caru
Při výjezdu safety-caru se na displeji rozsvítí čas na kolo, pod který se pilot nesmí dostat.
Stisknutím tlačítka č. 3 pilot potvrdí, že pokynu rozumí, kontrolka zhasne a může se soustředit
na další věci.
4. Pití - po zmáčknutí začne pilotovi hadičkou do přilby proudit tekutina
5. Aktivace omezovače rychlosti (používáno při průjezdu boxovou uličkou - stačí zmáčknout,
omezení rychlosti je pak indikováno na hlavním displeji volantu)
6. Nastavení úhlu předního křídla
7. Zařazení zpátečky (elektronika hlídá zmáčknutí tlačítka omylem)
8. Nastavení diferenciálu pro nájezd do zatáčky
9. Nastavení diferenciálu pro průjezd vrcholem (9a) a výjezdem (9b) ze zatáčky. Kvůli počasí
(suchá/mokrá dráha) je pozadí čísel pod otočným knoflíkem barevně odlišeno.
Pokud je například monopost nedotáčivý, otočí pilot kolečkem proti směru hodinových ručiček,
což více otevře diferenciál.
Pro srovnání volant z nového Lotusu TL11
10. Nastavení záběru spojky
Pilot nejprve se svými inženýry pomocí tlačítka č. 15 zjistí, jak zabírá spojka, a podle toho
nastaví tento otočný přepínač.
11. Nastavení otáček motoru
12. Nastavení odlišného mapování motoru, ovlivňuje jeho spotřebu a výkon
13. Nastavení pro druh a stav pneumatik
Hladké (zelená čtvrtina), přechodné (žlutá) a mokré (červená) pneumatiky mají odlišný
poloměr a tudíž i jinou rychlost otáčení kola, což ovlivňuje spoustu dalších věcí (různé
kalkulace, nastavení diferenciálu atd.). V rámci každého druhu (čtvrtina kruhu) má tento
otočný knoflík více poloh pro různá mapování motoru. Po každé zastávce v boxech pilot musí
zvolit správnou polohu. Poslední čtvrtina (modrá - vlevo nahoře - zapíná zadní světlo).
14. Dvoupolohové páčky Start1 a Start2 (úplně dole) jsou normálně v dolní poloze, pouze při
rozjezdu (výjezd z boxů, start), je pilot přepíná nahoru, což usnadňuje rozjezd (launch).
V podstatě se jedná o namapování ideálního nastavení všech ostatních knoflíků pro rozjezd na
jedno tlačítko. Po jednom kole je opět vypíná.
15. Zjištění záběru spojky (bite point find)
Slouží pro otestování chování spojky před startem, aby poskytovala konstantní výkonnost
během startovní procedury.
16. Tlačítko pro potvrzení toho, že pilot porozuměl pokynu v rádiu.
17. Obecný multifunkční přepínač
18. Nastavení brzdění motorem při puštění plynového pedálu (engine braking)
Aktualizace (PH): V článku byly doplněno vysvětlení tlačítek č. 10, 16, 17, 18 a upraveno vysvětle-
ní u tlačítka č. 15. Za revizi a dodatečnou konzultaci děkuji Elliotovi z týmu Lotus!