Pro rok 2013 jsou připravovány revoluční změny na vozech F1 (aktualizováno)

Petr Hlawiczka, 21. prosince 2010, 06:55 Google+

Nejen motory, ale i vozy Formule 1 projdou v roce 2013 radikální úpravou. Vedoucí představitelé se snaží učinit sport zajímavějším a celkově lepším.

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 22.12. 14:59) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Monoposty by měly mít podstatně menší křídla a speciálně tvarovanou spodní část podlahy, což by vedlo k odlišnému způsobu vytváření přítlaku, než je tomu dnes. Kvůli zamýšleným změnám v oblasti motorů budou možná o něco pomalejší a náročnější na řízení, ovšem zároveň by mělo být jednodušší i předjíždění.

Nová pravidla tvoří respektovaní inženýři Patrick Head (ředitel vývoje Williamsu) a Rory Byrne (bývalý hlavní konstruktér Ferrari) - oba mají na kontě dohromady 17 konstruktérských titulů. Změny v oblasti monopostů budou vůbec největší, k jakým došlo od roku 1983. Prvotní návrh bude zaslán týmům týden před schůzkou Technické pracovní skupiny (TWG), která navrhované změny prozkoumá.

Hlavní připravované změny:
- mnohem menší přední i zadní křídlo
- podlaha bude generovat mnohem větší přítlak než křídla (ta dnes generují téměř 2/3 přítlaku)
- podstatné snížení celkového přítlaku vytvářeného vozem
- kvůli tomu budou po celé délce podlahy vytvarovány kanály pro vedení vzduchu a vytváření přítlaku
   (poprvé od roku 1982) - v současnosti musí být podlaha rovná
- průměrný doba, kterou stráví pilot s naplno sešlápnutým plynem, se během jednoho okruhu sníží ze 70
   na 50 %
- pneumatiky zůstanou velké a a robustní, což má zajistit zachování vysoké rychlosti v zatáčkách

Byrne s Headem na nových pravidlech pracují už od března, nyní svou vizi prezentovali řediteli závodů FIA Charliemu Whitingovi, který plány před odesláním jednotlivým týmům zpracuje.


Arrows A4 z roku 1982 - všimněte si menších křídel a bočnic sahajících až k zemi

"Budeme mít zhruba jen 65 % paliva a omezení jeho průtoku - to bylo dáno. Bylo nám jen řečeno: 'Tak to bude, vy máte dodat specifikaci auta, které nebude o více než pět vteřin na kolo pomalejší než současné vozy F1,'" uvádí pro BBC Head. "Takže Rory ve Ferrari provedli několik traťových simulací a když jsme přišli na nějaká čísla týkající se odporu a přítlaku, začali jsme zkoušet geometrií vozu, která jim odpovídala."

"Když jste limitováni palivem, je nad slunce jasné, že musíte enormně omezit odpor. OK, pneumatiky tvoří velkou část odporu, rozhodli jsme se však nenasazovat malé úzké pneumatiky, protože stále potřebujeme rychle projíždět zatáčky.

Takže další věcí, na kterou obracíte pozornost, je masívní zadní křídlo, s nímž momentálně jezdíme. Jakmile jej vyměníte za mnohem menší, pak zjistíte: 'Ou, přišli jsme o veškerý přítlak, co s tím?' Proto nevyhnutelně končíte u tvarování podlahy," vysvětluje konstruktér Williamsu.

williams
Williams FW07

Tito dva konstruktéři dostali za úkol zajistit, aby nová pravidla neztížila předjíždění, a jak se zdá, jejich návrhy by to měly splnit. To proto, že vůz těsně následující soupeře bude ztrácet méně přítlaku, když ten bude vznikat pod vozem a ne na křídlech. Usnadní se tím jízda těsně za sebou a tím i předjíždění.

Head k tomu poznamenává: "Vycházíme z toho, že horší už to být nemůže. Věříme však, že pokud bude docházet k menším turbulencím za vozem, bude to dobré."

Předjíždění podle některých inženýrů v příštím roce totiž neusnadní ani přenastavitelné zadní křídlo - kvůli zrušení pohyblivé klapky na předních křídlech totiž může docházet k takovému drolení pneumatik, že se vozy nepřiblíží za sebe ani na dostřel dvou, natož jedné vteřiny - což je podmínkou pro možné přenastavení klapky zadního křídla během závodů.

Tvarování podlahy bylo zakázáno na konci roku 1982, protože se tehdy usoudilo, že rychlost průjezdu zatáčkami je příliš rychlá a nebezpečná. Do té doby se také používalo lemování po okrajích vozů sahající až k samotné vozovce, což utěsňovalo oblast nízkého tlaku vzduchu pod vozem a díky tomu vznikal přísavný efekt a podstatně stoupala efektivita podlahy při vytváření přítlaku. Tato věc se ovšem v roce 2013 nevrátí, protože střed vozu má být položen níže než jeho okraje.

Závěry Heada s Byrnem však nejsou žádnou novinkou - již v roce 1998 dostala kvůli zatraktivnění závodění podobný úkol jiná pracovní skupina vedená Harveym Postelwaitem. Ta rovněž navrhovala omezení velikosti předního a zadního křídla, stejně jako patřičné tvarování podlahy. Jejich závěry však díky tehdejšímu prezidentovi FIA skončily na dně šuplíku.

Tip: Podívejte se v naší fotogalerii, jak vypadaly monoposty v roce 1982 (zde).

Vytisknout

Diskuze: Pro rok 2013 jsou připravovány revoluční změny na vozech F1 (aktualizováno)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 22.12.2010 14:59 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp singapuru

Lotus, HRT i Virgin příští rok bez KERSu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud