Průvodce uhlíkovými vlákny v F1

Petr Hlawiczka, 14. prosince 2010, 06:40 Google+

Uhlíková vlákna jsou velmi základním stavebním prvkem vozů všech týmů ve Formuli 1. 80 % šasi je vyrobeno právě z nich. V dnešním článku si vysvětlíme, o jaký materiál se vlastně jedná, a zodpovíme si některé nejběžnější dotazy, které se ho týkají.

Počet komentářů:  14 komentářů (Poslední 17.12. 12:59) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Co je uhlíkové vlákno?
Uhlíkové vlákno, neboli uhlíkovým vláknem vyztužený plast, je kompozitní materiál vyrobený z dlouhých vláken grafitického uhlíku, která jsou kombinovaná s epoxidovou pryskyřicí. Vlákna jsou neuvěřitelně tuhá a pevná, zatímco pryskyřice je velmi lehká a tvarovatelná. Kombinací těchto dvou materiálu vzniká materiál, který má konstruktéry velmi žádané vlastnosti.

Proč jsou uhlíková vlákna tolik využívána týmy v F1?
Jednoduše proto, že nabízejí úžasnou sílu a pevnost vzhledem ke své hmotnosti. Kdybychom je srovnali s ocelí, poskytují dvojnásobnou pevnost při pětinové hmotnosti. Díky tomu vozy vyhovují nesmírně vysokým strukturálním požadavkům při zachování velmi nízké hmotnosti. Když jsou vyrobené monoposty co nejlehčí, mohou týmy pomocí závaží dodatečně vylepšit jejich hmotnostní vyvážení, což znatelně vylepšuje výkonnost na dráze.

uhlikova_vlakna_1
Práce s uhlíkovými vlákny v továrně Renaultu

Mají ještě nějaké další výhody proti oceli?
Velmi efektivně absorbují energii. Kovy - jako například ocel - mají sklon absorbovat energií pomocí svého ohýbání či natahování se, uhlíková vlákna se však chovají odlišně, protože se během nárazu lámou na spoustu drobných úlomků. Absorbují tak mnohem více energie hmotnosti a na rozdíl od oceli k poškození dochází pouze v místě nárazu.

Je pravda, že uhlíková vlákna musí být před použitím uchovávána v mrazničce?
Ano, je to opravdu tak. Pryskyřice tvrdne, když je vystavena vyšším teplotám - i běžným pokojovým teplotám. Proto se materiál stává neuvěřitelně tvrdým, když je zapečen při vysokých teplotách v autoklávech (velké válcové komory, v nichž je počítačem velmi přesně regulována teplota i tlak). Aby se zabránilo předčasnému tvrdnutí, musí být uchován v mrazivém prostředí.

Existují různé druhy uhlíkových vláken?
Ano, existuje několik tříd karbonových vláken. Na monopostech se používá 30 odlišných kompozitních systémů a všechny jsou navrženy pro specifické výkonnostní charakteristiky (například teplotní odolnost). Vlákna se v závislosti na požadavcích na jednotlivé komponenty liší také tloušťkou a vzorkem. Jednotlivé třídy se liší také náklady, které se pohybují od Kč 750,- do 6000,- za čtvereční metr.

virgin
80 % šasi je vyrobeno z uhlíkových vláken

Mohou být uhlíková vlákna kombinována s jinými materiály?
Ano, uhlíková vlákna se často kombinují s hliníkovou voštinou (šestihrannou strukturou). Tato technika se využívá pro výrobu ochrannou buňku pro pilota (survival cell), protože významně zvyšuje strukturální pevnost při velmi malém zvýšení hmotnosti. Voštinové jádro je ideální pro rozptýlení energie při nehodě.

Jsou uhlíková vlákna náročná na zpracování?
Ano i ne. Poskytují velkou flexibilitu pro výrobu a jsou užitečná pro formování komplexních tvarů v krátkém čase. To je klíčové pro to, aby aerodynamická vylepšení mohla být co nejdříve nasazena na auto. Uhlíkových vlákna jsou však formována ručně a vyžadují velkou dávku umění - s velkým počtem dílů, které je každý rok třeba vyrobit, jsou proto kladeny na pracovní sílu docela vysoké nároky.

Vytisknout

Diskuze: Průvodce uhlíkovými vlákny v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 17.12.2010 12:59 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 14 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Ferrari přibírá dalšího mladíka (aktualizováno)

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud