Agresivní vývoj McLarenu MP4-25: Co se změnilo v Suzuce?

Petr Hlawiczka, 18. října 2010, 06:40 Google+

McLaren se v závěru snaží držet vysoké tempo vývoje. Co nového představil během posledního závodního víkendu v Suzuce?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 18.10. 20:24) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Změny od poslední Velké ceny Singapuru
1. Drobná úprava bočnice předního křídla
2. Nový F-kanál, ústící do hlavního profilu zadního křídla
3. Nové zadní křídlo (použito pouze v úvodních trénincích)
4. Úprava výfuků

McLaren

Britský tým se nevzdává a dále se hodně věnuje úpravám monopostu MP4-25 kvůli papírové naději na zisk titulu. Výsledky ze závodů žel agresivnímu tempu příliš neodpovídají. Mám také jisté obavy o to, aby horečné snahy o vývoj vozu v závěru sezóny, kdy ostatní již většinou dávno soustředí veškeré zdroje na budoucí monoposty, nepodepsaly negativně na budoucím MP4-26. V roce 2008 také stáj bojovala s Ferrari až do konce o titul, v dalším roce pak oba týmy zažily propad.

Jejich vůz byl v Suzuce možná druhým nejrychlejším - chtějí-li však ve Wokingu pomýšlet na titul, musí být nejrychlejší. Nezískají-li v Koreji double, mohou na něj zapomenout. Opět nás sice ujišťují o tom, že jim trať bude vyhovovat a novinky je opět posunou vpřed, zdolat Red Bull, který je rychlý na všech tratích, ovšem nebude snadné ani na trati, která by jim měla vyhovovat.

Přední křídlo
V Suzuce nasadil tým inovativní přední křídlo ze Singapuru s nepatrnou změnou v jeho bočnici. Na snímku jsou v levé části vidět stopy po flow-visu.


(klikněte pro zvětšení obrázku)

F-kanál, zadní křídlo
Největší změnou prošel v Suzuce F-kanál, který však McLaren v kvalifikaci a závodu nakonec nepoužil, protože špatné počasí znemožnilo jeho řádné otestování. Hamilton jedno ze dvou nových křídel rozbil již v prvním tréninku, z Wokingu byl proto narychlo vyslán jeden ze zaměstnanců, aby mohlo být opraveno. Zbytečná práce, jak se nakonec ukázalo, protože podle týmu stejně nefungovalo v pátek tak, jak si představoval.

RW_old

F-kanál v aktivním stavu nepřivádí nyní proud vzduchu do horní klapky (horní obrázek), nýbrž do spodního hlavního profilu (obrázek pod tímto odstavcem). Dochází k odtržení proudu vzduchu (tzv. stalling) a jeho efektivnější funkci mnohem dříve - na počátku křídla, které díky tomu klade na rovinkách ještě nižší odpor.

rw_new

Stejný princip, na který nyní přešel McLaren, používá již delší dobu Force India, Red Bull, Renault, Sauber či Toro Rosso. V předchozí verzi, s níž nastupovali od začátku sezóny, docházelo k odtržení proudu až u horní klapky - tak to ostatně provozuje stále Ferrari či Williams.

RW_outlet
Vyústění aktivovaného F-kanálu (zelená přerušovaná čára)

Jakou nevýhodu má nové řešení? Při deaktivaci F-kanálu před zatáčkou pro zvýšení přítlaku, jež generuje zadní křídlo, trvá vzdušný proudům o něco déle opětovné spojení. Při jeho ovládání tedy musí pilot počítat s delší odezvou.

Další změnou na zadním křídle prošly výřezy v bočnici. Ty nyní nejsou horizontální, ale šikmé. jejich účelem je omezit víření vzduchu, který opouští zadní křídlo.

RW_endplate

Jak víry vznikají?
Když se proud vzduchu o vyšším tlaku dostává z horní strany křídla pod jeho úroveň, indukuje to jeho rotaci, při níž vzniká vír. Víření má negativní dopad na generovaný přítlak: vytváří  tzv. indukovaný odpor, proto týmy v bočnicích dělají výřezy, aby jeho vznik měly pod kontrolou a omezily jeho velikost.

Výfuky
Výfuky na voze MP4-25 byly v Japonsku prodlouženy, více vyhnuty směrem ven a více schovány do pochvy z karbonových vláken. Tato drobná změna vede k lepšímu proudění výfukových plynů k difuzoru.

McLaren_vyfuky

Vytisknout

Diskuze: Agresivní vývoj McLarenu MP4-25: Co se změnilo v Suzuce?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 18.10.2010 20:24 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Villeneuve, Jacques

Villeneuve: Když závodí Schumacher, můžu také - jsem o tři roky mladší!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud