Agresivní vývoj McLarenu MP4-25: Co se změnilo v Suzuce?

McLaren

McLaren | foto: McLaren

McLaren se v závěru snaží držet vysoké tempo vývoje. Co nového představil během posledního závodního víkendu v Suzuce?

Změny od poslední Velké ceny Singapuru
1. Drobná úprava bočnice předního křídla
2. Nový F-kanál, ústící do hlavního profilu zadního křídla
3. Nové zadní křídlo (použito pouze v úvodních trénincích)
4. Úprava výfuků

McLaren

Britský tým se nevzdává a dále se hodně věnuje úpravám monopostu MP4-25 kvůli papírové naději na zisk titulu. Výsledky ze závodů žel agresivnímu tempu příliš neodpovídají. Mám také jisté obavy o to, aby horečné snahy o vývoj vozu v závěru sezóny, kdy ostatní již většinou dávno soustředí veškeré zdroje na budoucí monoposty, nepodepsaly negativně na budoucím MP4-26. V roce 2008 také stáj bojovala s Ferrari až do konce o titul, v dalším roce pak oba týmy zažily propad.

Jejich vůz byl v Suzuce možná druhým nejrychlejším - chtějí-li však ve Wokingu pomýšlet na titul, musí být nejrychlejší. Nezískají-li v Koreji double, mohou na něj zapomenout. Opět nás sice ujišťují o tom, že jim trať bude vyhovovat a novinky je opět posunou vpřed, zdolat Red Bull, který je rychlý na všech tratích, ovšem nebude snadné ani na trati, která by jim měla vyhovovat.

Přední křídlo
V Suzuce nasadil tým inovativní přední křídlo ze Singapuru s nepatrnou změnou v jeho bočnici. Na snímku jsou v levé části vidět stopy po flow-visu.


(klikněte pro zvětšení obrázku)

F-kanál, zadní křídlo
Největší změnou prošel v Suzuce F-kanál, který však McLaren v kvalifikaci a závodu nakonec nepoužil, protože špatné počasí znemožnilo jeho řádné otestování. Hamilton jedno ze dvou nových křídel rozbil již v prvním tréninku, z Wokingu byl proto narychlo vyslán jeden ze zaměstnanců, aby mohlo být opraveno. Zbytečná práce, jak se nakonec ukázalo, protože podle týmu stejně nefungovalo v pátek tak, jak si představoval.

RW_old

F-kanál v aktivním stavu nepřivádí nyní proud vzduchu do horní klapky (horní obrázek), nýbrž do spodního hlavního profilu (obrázek pod tímto odstavcem). Dochází k odtržení proudu vzduchu (tzv. stalling) a jeho efektivnější funkci mnohem dříve - na počátku křídla, které díky tomu klade na rovinkách ještě nižší odpor.

rw_new

Stejný princip, na který nyní přešel McLaren, používá již delší dobu Force India, Red Bull, Renault, Sauber či Toro Rosso. V předchozí verzi, s níž nastupovali od začátku sezóny, docházelo k odtržení proudu až u horní klapky - tak to ostatně provozuje stále Ferrari či Williams.

RW_outlet
Vyústění aktivovaného F-kanálu (zelená přerušovaná čára)

Jakou nevýhodu má nové řešení? Při deaktivaci F-kanálu před zatáčkou pro zvýšení přítlaku, jež generuje zadní křídlo, trvá vzdušný proudům o něco déle opětovné spojení. Při jeho ovládání tedy musí pilot počítat s delší odezvou.

Další změnou na zadním křídle prošly výřezy v bočnici. Ty nyní nejsou horizontální, ale šikmé. jejich účelem je omezit víření vzduchu, který opouští zadní křídlo.

RW_endplate

Jak víry vznikají?
Když se proud vzduchu o vyšším tlaku dostává z horní strany křídla pod jeho úroveň, indukuje to jeho rotaci, při níž vzniká vír. Víření má negativní dopad na generovaný přítlak: vytváří  tzv. indukovaný odpor, proto týmy v bočnicích dělají výřezy, aby jeho vznik měly pod kontrolou a omezily jeho velikost.

Výfuky
Výfuky na voze MP4-25 byly v Japonsku prodlouženy, více vyhnuty směrem ven a více schovány do pochvy z karbonových vláken. Tato drobná změna vede k lepšímu proudění výfukových plynů k difuzoru.

McLaren_vyfuky

Diskuze:

Počet příspěvků: 5 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu