McLaren MP4-25 - Co se změnilo ve Valencii a v Silverstone

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 25. srpna 2010, 11:30 Google+

V článku se podíváme na změny, které McLaren provedl na svém monopostu MP4-25 ve Valencii a v Silverstone, kam přivezl velký balík úprav, které ale nefungovaly dle představ a mechanici museli během páteční noci zcela přestavět vůz a nasadit starší specifikaci výfuků, podlahy a difuzoru.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 26.08. 09:02) Napište svůj názor
Button, Jenson

Button, Jenson | foto: McLaren

Sdílejte článek

Valencie – Změny od Kanady
1. Symetrická zadní kapotáž
2. Odstranění horních výřezů po obou stranách bočnic
3. Nový systém ovládání F-kanálu

McLaren_Valencie_bocni

Před největšími novinkami chystanými pro Silverstone přivezl McLaren pár novinek i do Valencie. Byly zaměřeny hlavně na chlazení vozu, proto tým sáhl znovu po symetrické konfiguraci kapotáže pro pomalejší městský okruh ve Valencii, kde navíc obvykle panují vyšší teploty. Touto změnou byla zajištěna dostatečná chladící kapacita, proto zmizely výřezy po obou stranách bočnic.

Nejvýznamnější změnou ovšem bylo nové ovládání F-kanálu. Piloti McLarenu jej od počátku ovládali kolenem, kterým zakrývali drobný otvor uvnitř kokpitu. Ta byla nyní posunuta výše a blíže volantu, proto ji ve Valencii ovládali rukou a nikoliv kolenem. S tímto řešením poprvé přišlo Ferrari a jezdci jej upřednostňují. Je dost možné, že po ovládání kolenem britský tým původně sáhl kvůli tomu, aby jejich vynález zůstal co nejdéle utajen před zraky soupeřů. Těm však z telemetrie bylo již od předsezónních testů jasné, že na monopostu MP4-25 něco nehraje. Respektive hraje lépe, než by dle jejich předpokladů mělo.

Přední křídlo

FW_Valencie

Ve Valencii použil tým křídlo podobné tomu, s nímž závodil v Kanadě.

 

Silverstone – změny od Valencie
1. Nové přední křídlo
2. Opět asymetrická kapotáž
3. Výřezy v obou bočnicích kvůli lepšímu chlazení

McLaren_Silverstone_bocni

McLaren svůj největší balík změn zahrnující nové výfuky a difuzor nezvládl kvůli nedostatku času a řádnému testování na dráze. Šéf týmu Martin Whitmarsh přiznal, že nasazení nových výfuků bylo náročnější, než očekávali.

McLaren_Slots_Silverstone
3 - Výřezy po horních stranách bočnic

Nový balík úprav, který se objevil pouze během pátečních testů, se skládal z:
- nových výfuků umístěných blízko podlahy – horké plyny z nich proudili přímo na difuzor, kde
  urychlovaly proudění vzduchu, což vedlo k vyššímu přítlaku
- nové podlahy
- nové kapotáže a bočnic – kompaktnějších, zužujících se směrem k zádi
- upraveného difuzoru kvůli novým výfukům a nové filozofii proudění horkých plynů
- tepelná izolace na zádi kolem výfuků a podlahy
- spodní závěs na zádi s mohutným štítem pro tepelnou ochranu
- prodloužení výstupního otvoru vzduchu F-kanálu pod zadním křídlem nad horní nárazovou strukturou

Největší problémem, s nímž se tým musel kvůli novým výfukům vyrovnat, byla ochrana kapotáže, zavěšení, podlahy a difuzoru před vysokými teplotami (až kolem 800 °C) – horké plyny směřovaly přímo k nim.

Dalším problémem byla vyvážení aerodynamiky, protože nový balík generoval pod plným plynem mnohem větší přítlak, což vedlo k nestabilitě zadní části vozu. Týmu se podařilo balík částečně vyladit a v Německu s ním již nastoupil i do kvalifikace a závodu.

Přední křídlo
Na předním křídle se objevil zhruba v jedné třetině od okraje na hlavním profilu nový vertikální prvek usměrňující proudění vzduchu kolem předních kol. Rozdělil na dvě části nejen hlavní profil, ale i přední horní kaskádu.  Uvnitř nesl elektromotorek pro nastavení výšky klapky.

FW_Silverstone

Tvar na jeho spodní části je podobný tomu pod bočnicí, což vyvolává dojem, jakoby křídlo mělo bočnice dvě – klasickou vnější a novou vnitřní. V obou místech vzniká kanál pro proudění vzduchu využívající Venturiho efektu.

Hlavní profil má nový zvlněný tvar, prohnutý vzhůru v místě popisovaného nového vertikálního prvku. Přepracovány byly i bočnice: obsahují delší horní trojúhelníkovou ploutev, nový druhý výřez, který již není rozdělen na dvě části. Zadní strana je kompaktnější, s menším výřezem.

FW_bocnice_Silv

Cílem těchto změn je urychlení toku vzduchu pod křídlem a zvýšit přítlak vnitřní části hlavního profilu a klapky. Logickou evolucí by bylo protažení nového vertikálního prvku dále k zádi monopostu pro lepší vedení vzduchu pod monopost (kde by sloužil jako usměrňující plot pro proudění vzduchu).

Zadní část

Zadni_cast_Silverstone

Tým zkoušel novou zadní část se žebrováním, které slouží ke chlazení nových, podstatně užších bočnic, které směrem k zádi klesají. Na spodním zadním závěsu se objevilo již zmíněné robustní opláštění, které jej chránilo před vysokými teplotami.

Vytisknout

Diskuze: McLaren MP4-25 - Co se změnilo ve Valencii a v Silverstone

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 26.08.2010 09:02 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Schumacher, Michael

Schumi a Bernie: paralelní rozhovor

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud