S Wolffem o ostudné chybě: Špatný algoritmus, data proti selskému rozumu, absence GPS

Petr Hlawiczka, 25. května 2015, 06:50 Google+

Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff vysvětluje, jak došlo k chybnému povolání Lewise Hamiltona, který tak přišel o své vítězství, jež bylo darováno jeho týmovému kolegovi Nicovi Rosbergovi.

Počet komentářů:  22 komentářů (Poslední 29.05. 21:51) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Toto, výsledek byl překvapivý. Jak k tomu všemu došlo? Lewis vypadal jasný vítěz, ale skončil třetí.
Toto Wolff: Jednoduše jsme to špatně spočítali. Mysleli jsme si, že budeme mít o několik sekund větší náskok. Jenže jsme ho neměli.

Šlo čistě o rozhodnutí inženýrů? Nesou vinu oni?
TW: Ne, šlo o rozhodnutí týmu, všichni jsme v tom společně. Rozhodnutí děláme společně, společně vyhráváme a prohráváme.

Jak moc inženýry při výpočtech zmátl přechod virtuálního safety caru v ten skutečný?
TW: V Monaku nemáte GPS, všechno je kvůli tomu těžší. Proto jsme udělali chybu, když se to změnilo z virtuálního na výjezd skutečného safety caru.

V kterém místě jste Lewise po nehodě Maxe Verstappena zavolali do boxů?
TW: V Rascasse (předposlední zatáčka okruhu - pozn. red.). Ke konečnému rozhodnutí došlo 50 metrů před nájezdem do boxů.

Říká se, že Lewise před Rascasse zdržel safety car. Co o tom víš?
TW: Musíme zkontrolovat, jakou rychlostí jel safety car. Ale ano, dojel safety car a ztratil čas.

Když jste to viděli, nebylo rozumnější ho nevolat do boxů? Opravdu spoléháte pouze na data?
TW: Byli jsme v situaci, kdy jsme hodnotili selský rozum proti datům. Prostý rozum je OK, ale nevyhrává vám dlouhé závody. Musíte se spoléhat na data - a nyní musíme přijít na to, proč jsme udělali chybu.

rosberg vitezstvi monako
Krádež v přímém přenosu: Nico Rosberg vítězí ve Velké ceně Monaka
místo Lewise Hamiltona (foto: Daimler AG)

Proč riskovat s povoláním do boxů, když skutečné informace byly tak omezené? Lewis byl na dráze ve výrazném vedení, proč jste jej zavolali do boxů?
TW: Potenciální riziko představoval Sebastian [Vettel] při přezutí na super-měkké pneumatiky a jeho výjezd za Nicem. Nyní při zpětném pohledu musím přiznat, že ta data byla špatná.

K celé situaci tedy došlo kvůli obavám, že by Sebastian přezul na super-měkké? Nejspíše by se tím propadl za oba Red Bully.
TW: Ne, byl by třetí...

... za Nicem. Proč jste se tedy báli o Lewisovu pozici?
TW: To je zřejmě ten selský rozum, o kterém jsem mluvil. I když jste na nových super-měkkých pneumatikách na třetím místě, tak velmi těžko předjedete jedno auto, natož dvě! Výsledkem by možná pro nás byla první a třetí pozice v opačném pořadí. Velmi pravděpodobně by to tak skončilo.

Proč jste se zavoláním Lewise do boxů nepočkali na to, až uvidíte strategii Sebastiana?
TW: Protože byl za námi. Ztrácel na nás kolem třinácti sekund.

Zpochybňoval Lewis rádiem rozhodnutí zajet do boxů?
TW: Hovořili jsme o tom. Zazněla informace, že pneumatiky vychladly a že ta tvrdší směs už neposkytovala žádnou přilnavost. Ale to nebyl ten skutečný důvod, proč jsme ho zavolali do boxů. Přidala se k tomu ta čísla.

Jak aktivní roli v tom zpackání sehrál Lewis? Zmínil jsi teploty pneumatik a ztrátu přilnavosti...
TW: Učinili jsme společné rozhodnutí. K tomu dospějete ve zlomku sekundy. Snažili jsme se získat o situaci co nejvíce vstupních informací - od inženýrů, od managementu a od jezdce - a pak jsme přijali rozhodnutí. V tomto případě byl algoritmus špatný.

wolff
Podle Tota Wolffa v německém týmu žádná protekce neexistuje, ze situace neměl
radost ani samotný nejvyšší šéf Mercedesu Dieter Zetsche (Daimler AG)

Jak si to u něj napravíte?
TW: Omluvil jsem se mu. Tohle jde očividně na vrub týmu. Lewis je skvělý pilot a určitě pochopí, že chyby jsou někdy lidskou přirozeností. Tak to je.

Jaká byla první slova Lewise směrem k vám?
TW: Byl ve skrumáži mezi novináři, když jsem se mu omluvil. A z jeho pohledu jsem viděl, že mezi námi je vše OK.

Jak myslíš, že se s tím vším Lewis vypořádá?
TW: Má obrovskou duševní sílu a je rozjetý. Ano, musí to velmi bolet přijít o to vítězství v závodě, protože to bylo jeho vítězství. Bezpochyby se ale zotaví tak rychle jako vždy.

Co byste udělali, kdyby Lewis vyjel za Nicem a ne za Sebastianem? Požádali byste Nica o to, aby jej pustil před sebe?
TW: Už tak mám dost problémů, tohle nepotřebuji. Krátce jsme hovořili o tom, co bychom udělali, kdyby Lewis Sebastiana předjel. Velmi pravděpodobně bychom nezasáhli.

Někteří lidé se podivovali nad tím, zda nešlo o příhodný výsledek vzhledem k tomu, že zde byl Dr. Dieter Zetsche (šéf Mercedesu) a zřejmě by si přál německého vítěze.
TW: Dr. Zetsche z této zvláštní situace neměl vůbec radost. Věřte mi, že v tomto týmu neexistuje z žádných důvodů taková věc, jako je protekce.

Vytisknout

Diskuze: S Wolffem o ostudné chybě: Špatný algoritmus, data proti selskému rozumu, absence GPS

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 22, poslední 29.05.2015 21:51 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 22 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Massa kritizuje "nebezpečného" mladíka Verstappena: "Zkušenost se v F1 počítá"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud