Podle mnoha lidí je Mercedes favoritem na vítězství nejen v prvním závodě, ale také v mistrovství světa. Jak to před Melbourne vidíš?
Jenson Button: Byla to pro mnoho lidí divoká zima z pohledu ujeté vzdálenosti na dráze. Dva týmy, které byste mohl vybrat kvůli síle a konzistenci, jsou Mercedes a Williams. Určitým způsobem to není dobré, když za některými zaostáváte, ale jsem rád za Franka Williamse, že zatím mají letos konkurenceschopné auto. Myslím, že to jsou právě ty nejlepší týmy.
My jsme neměli na voze v testech naše vylepšení - vlastně jsme ho měli, ale nejezdili jsme s ním kvůli několika problémům, takže momentálně opravdu nevíme, jak na tom jsme. Myslím, že tyto dva týmy během zimního testování vypadali nejsilněji. Zda tomu tak bude i na okruhu v Melbourne, které se od Bahrajnu liší, na to si budeme muset počkat.
Trochu se ti zablesklo v očích, když si říkal, že máte jen specifikaci z představení. Někteří říkají, že jste po Ferrari čtvrtí nejrychlejší - myslíš, že můžete poskočit kupředu a soutěžit s těmito dvěma týmy, až budete mít na voze vylepšení?
JB: Nejsem si moc jistý tím, že je Ferrari třetí nejrychlejší. Force India vypadá rychle, když Red Bull jezdí, je také velmi rychlý, takže si nemyslím, že bychom věděli všechno.
Snažíme se během testování soustředit na sebe, ale časy a konzistenci během jízd můžete pouze sledovat, protože nevíte, s jakým množstvím paliva lidé jezdí. Bahrajn je jedinečným okruhem a prvních několik závodů se pojede na velmi odlišných tratích, takže se na nich možná dočkáme odlišných výsledků.
Jenson Button si prohlíží zadní část svého letošního vozu (foto: McLaren Mercedes)
Uvidíme letos kvůli elektrickému výkonu jiný druh závodů? Můžete rekuperovat 2 MJ na kolo, využít čtyři, takže se zdroji musíte dobře hospodařit. Jak vás to ovlivní v závodech? Kdy to budete využívat a kdy šetřit?
JB: Nabíjení je omezeno na 2 MJ na kolo, ale využívat můžeme 4 - tolik můžeme obecně využívat elektromotor. Je to hodně výkonu, trápíme se s využitím 4 JM během kola a na některých okruzích se k tomu dostaneme blízko.
Během závodu to budeme využívat podobně jako minulý rok KERS k předjetí vozů. Problém je, že když to všechno využijete v závodě během jednoho kola, zbyde vám toho pro to příští velmi málo a auto, které jste zrovna předjeli, vás může snadno znovu vzít. Takže je toho hodně, s čím si je třeba vyhrát a také MJ využívat odlišnými způsoby, ab nám pomohly s využitím paliva a ovladatelností vozu.
Je to velmi složité ve srovnání s minulým rokem. Odjeli jsme při testech pár závodních simulací a inženýři makají naplno - to vše ještě před tím, než do scénáře, který máme, zahrnete strategii a další auta. Takže to nebude snadné, ale těším se na to. Máme spoustu užitečných informací, na nichž jsme pracovali, a díky kterým může jezdec inženýrům práci trochu usnadnit.
Spotřeba paliva je další velkou věcí, z níž mají lidé strach. V 80. letech jsme viděli, jak se auta pouštějí, protože měli odlišnou palivovou strategii - dočkáme se toho znovu?
JB: Přes zimu jsem si dělal starosti, že závodění nebude už tak vzrušující, ale když se podívám na testy, tak si myslím, že všichni budeme jezdit hodně podobné závody, kdy na to budeme tlačit a kdy na to tlačit nebudeme, takže uvidíme několik dobrých předjížděcích manévrů.
Je to pro závodní jezdce velmi těžké říci: 'Teď toho kluka pustím, protože jede jinou strategii než já.' Proto stále budete sledovat skvělé závodění. Může být trochu odlišné, jsme tady však od toho, abychom závodili, bojovali a vyhrávali.
Nudy se v závodech obávat podle pilota McLarenu nemusíme (foto: McLaren Mercedes)
Budou nová pravidla sedět jemnějším pilotům - že by se líbily někomu, jako byl Alain Prost, ve srovnání s někým, kdo je o něco dravější?
JB: Formule 1 je v těchto dnech odlišná kvůli aerodynamickým předpisům a způsobu, jakým fungují pneumatiky, takže si myslím, že to bude vždy těžké pochopit, jakým nejlepším způsobem k závodění přistoupit.
Někdy jemný styl nefunguje a někdy na vašem jezdeckém stylu nezáleží - je to o tom, kolik paliva ušetříte a jaké máte auto. Takže to bude v této sezóně velmi složité a my se budeme opravdu muset soustředit, když vyrazíme k prvnímu závodu, nenechat se přemoci emocemi, skutečně úzce spolupracovat jako tým a dostat co nejvíc z toho, co máme.
S Lewisem Hamiltonem jste oba řekli, že Red Bull možná není tak špatný, jak si někteří lidé myslí. On jej nazval ohromujícím vozem - očekáváš, že budou na začátku sezóny uchazeči o vítězství? Dostanou se brzy zpět do hry?
JB: Myslím, že od nich v kvalifikaci uvidíte velmi dobrá kola. Jestli dojedou do konce závodu nebo ne, to nevím. Pro kterýkoliv tým bude dojezd do cíle náročný - obzvlášť na začátku sezóny, a když dojedete do konce, pak můžete získat slušné body.
Myslím, že pro menší týmy to bude nejlepší šance na zisk bodů - obzvlášť pro ty dva týmy, které v F1 dosud nebodovaly. Čeká nás těžký začátek sezóny. Spolehlivost bude důležitá, ale k vítězství nepotřebujete pouze spolehlivost, ale i konkurenceschopné auto a za sebou inteligentní tým, který skutečně rozumí tomu, co je k vítězství v závodě zapotřebí.
Sezóna bude jiná než loni, ale Jenson Button se na ní už těší (foto: McLaren Mercedes)
Ron Dennis je zpět ve vedení McLarenu. Ja autoritativní osobností - jsou teď všichni více na špičkách?
JB: Ano, myslím, že to je dobré. Ron je celkem neobvyklou osobností, má velký respekt za to, co ve sortu dokázal. Tento tým by neexistoval, nebýt Rona - a vmyslím, že všichni jsou nadšeni, že se těší na tuto výzvu a dodává všem v týmu větší důvěru. Takže ano - to, že je zpět v týmu, je podle mě pro budoucnost McLarenu velmi důležité.
Anglický fotbalový tým dostal svého psychologa, aby mu pomohl. Je to něco, co bys využil. Je přínosem pro vrcholového sportovce?
JB: Jsem si jistý, že ano, a rozhodně vím o některých pilotech, kterým v minulosti pomohl. Ale pro mě osobně by to nefungovalo. Musíte tomu věřit, aby to fungovalo, a to není můj případ.
S jakou mírou sebejistoty míříš do Melbourne a co bys těm chtěl dosáhnout?
JB: Pokud vezmete prvotní balík, s kterým všichni nastoupili do prvního testu, pak byste mohli říct, že si celkem věříme. Ale teď je to těžké - nový balík jsme na auto nenasadili a nevíme, jak na tom v Melbourne budeme.
Ale těším se na to, bude to zajímavé pozorovat, jak se závod vyvine, a nemyslím si, že budeme znát vzájemné pořadí týmů dříve než ve třetím či čtvrtém závodu. A to se znovu může změnit, jak dorazí další sady vylepšení. Vzhledem k současným pravidlům ale teď jde skutečně o vzrušující Formuli 1, je to vzrušující pro všechny, kteří jsou do toho zapojeni, a snad i pro diváky.