Existuje možnost, že by výfukové plyny byly zachytávány a přenášeny do aerodynamicky výhodnějších míst?
Charlie Whiting: To si nedokážu představit. Koncovka výfuku musí být umístěná v prostoru, kde je těžké využít výfukové plyny v takovém rozsahu, jako v minulosti, a přesměrovávat je.
Hrozí to, že by měřiče průtoku paliva nefungovaly přesně?
CW: Kalibrace ukázaly, že měřicí nástroje nyní fungují velmi přesně. Neznámou je, jak fungují ve voze za všech myslitelných podmínek. To se ukáže v praxi. Týmy také měří průtok a spotřebu. Ze srovnání, která jsme viděli, jsme optimisty. Nová zařízení se zdají být velmi robustní.
Jak dlouho to potrvá, než budou výsledky oficiální? Kdy budete vědět, že všichni spotřebovali opravdu maximálně 100 kg paliva od rozsvícení zeleného světla po šachovnicovou vlajku?
CW: Když někdo bude v podezření, že překročil limit pro spotřebu, zjistíme to do sekundy poté, co přejede cílovou čáru.
Nezapomínejte na to, že spotřebu všech vozů můžeme kdykoliv kontrolovat díky našemu datovému kanálu. Pokud bude někdo v podezření, po závodě zahájíme vyšetřování, tak jako u kteréhokoliv jiného porušení pravidel. To je normální součást technické přejímky.
Bude 100 kg paliva pro závod platit pro všechny podniky, nebo se bude upravovat závod od závodu?
CW: 100 kg bude platit pro všechny bez ohledu na to, jak dlouho závod potrvá.
Každá pohonná jednotka se skládá ze šesti součástí, které nesmí být kdykoliv měněny. Jak to bude kontrolováno?
CW: Každá součást má vlastní pečeť.
Může tým z taktických důvodů nasadit šestou pohonnou jednotku, když bude startovat z boxové uličky?
CW: To je možné. Musí si ale dát pozor na její jednotlivé součásti. Když z taktických důvodů vyměníte turbo, protože stojíte vzadu na roštu a nemáte moc co ztratit, může být penalizace rozdělena do dvou závodů.
Když bude jezdec odsunut o deset míst, musí jezdec skutečně klesnout o deset míst. Pokud se poprvé posune jen o pět míst, protože stál tak vzadu, posune se o zbylých pět míst zpět v dalším závodě.
Tresty za výměnu jednotlivých komponent se mohou protáhnout
na dva závody (foto: Renault Sport F1)
Za co je možné dostat pětisekundovou penalizaci?
CW: Například když jezdec poruší omezení rychlosti v boxové uličce o jeden km/hod. To jde sotva o získání nějaké výhody - trestný průjezd boxovou uličkou je v tomto případě příliš přísný. Musí však být potrestán, protože jde o porušení pravidel.
Dostane za to i trestné body na svůj účet?
CW: Za překročení limitu v boxové uličce ne.
Před 30 lety neměly vozy poháněné turbomotory airbox nad hlavou jezdce. Je takové řešení možné i dnes z pohledu technických pravidel?
CW: Není na tom nic špatného. Povinný je pouze ochranný oblouk. Vstupní otvor pro přívod vzduchu k motoru můžete umístit, kdekoliv chcete. Během počátečních rozhovorů Technické pracovní skupiny se rozebírala možnost jeho umístění v bočnicích. Nikdo to ale neudělal.
Neobáváš se toho, že jezdci budou jezdit kvůli šetření paliva spíše v zákrytu za jinými vozy místo toho, aby se předjížděli?
CW: Nemyslím si, že se závody moc změní. Loňské vozy byly natankovány minimálním možným množstvím paliva. Nikdo se nechtěl vzdávat výkonnosti zadarmo. Jezdci se nemohli drát dopředu, aniž by na to nebrali zřetel. Benzín se vždy šetřil, jen to nebylo tak zřejmé.
Jediným rozdílem je to, že jezdci už nebudou moci zastavit v dojezdovém kole po projetí cílem. Týmy si proto musí vzít dostatek paliva, aby kromě 100 kg na závod odjely zaváděcí kolo i dojezdové kolo do boxů.