Nová DRS zóna v Silverstone: kdo jezdil s otevřeným křídlem v zatáčce a proč nepomohla? + VIDEO

Petr Hlawiczka, 11. července 2018, 06:40 Google+

FIA se pro zlepšení závodní podívané a usnadnění předjíždění rozhodla letos na vybraných okruzích přidávat další místa, v nichž mohou piloti využívat své systémy pro snížení odporu (DRS) na zadním křídle. V Silverstone jim třetí zóna poprvé umožňovala průjezd s otevřeným křídlem zatáčkou. Kdo toho využíval a jak fungovala?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 12.07. 13:04) Napište svůj názor
Kimi Räikkönen s otevřeným zadním křídlem

Kimi Räikkönen s otevřeným zadním křídlem | foto: Pirelli

Sdílejte článek



Původním záměrem bylo pomoci pilotům v předjíždění. Současné vozy jsou díky neustále rostoucím úrovním přítlaku stále rychlejší, narůstá ale problém s těsnou jízdou za sebou v zatáčkách. Proto FIA pro Silverstone minulý týden přišla s třetí DRS zónou, která vedla úvodními dvěma zatáčkami Abbey a Farm.

Reakce na ní byly v padoku ale spíše negativní, protože nefungovala tak, jak si původně ředitel závodu Charlie Whiting představoval: "Myšlenka byla taková, že by se piloti mohli dostat blíže za sebe a do lepší pozice pro útok na rovinkách mezi zatáčkami č. 5 [Aintree] a č. 6 [Brooklands]. Ale nemyslím si, že by vlastně pomohla."

Co bylo důvodem? Jen ta nejrychlejší auta ji mohla projíždět naplno s otevřeným křídlem, což zvyšovalo rozdíly mezi špičkovými týmy a středem pole, místo toho, aby je pomohla snížit.

Mapa okruhu v Silverstone s třetí DRS zónou

Mapa okruhu v Silverstone s třetí DRS zónou | zdroj: Formula1.com

Jenže to se týkalo pouze čistého vzduchu - při jízdě za jiným vozem v tomto úseku nemohly DRS aktivovat ani Mercedesy. "Nemohli jsme ji projet s otevřeným DRS ani s nízkým množstvím paliva. Museli jsme ho asi na sekundu zavírat," přiznal Bottas.

Red Bull měl dostatek přítlaku, aby od počátku víkendu projížděl zatáčku Abbey s plynovým pedálem na podlaze a s otevřeným DRS od. Protože však museli svá křídla trochu oříznout, aby na rovinkách během závodu tolik neztráceli, tak tímto místem už naplno jezdit nemohli.

Zkoušeli to také někteří zástupci středu pole, ale nepochodili. Pierre Gasly z Toro Rosso přibližuje svůj zážitek po otevření zadního křídla: "Hodně mi to uprostřed ustřelilo a vyjel jsem mimo. Ze středu pole se to nikomu nepovedlo. V zatáčce č. 1 jsem ho na chvíli vypnul. Když jsem zatočil, tak jsem ho před zatáčkou vypnul, a pak hned za vrcholem jsem ho zapnul, protože tam je stále hrbol. Na něj jsem ho zase vypnul a pak opět zapnul."

Video: Havárie Marcuse Ericssona, který se přehmátl a nezavřel své zadní křídlo VIDEO: Havárie Ericssona, který přehmátl tlačítko a nezavřel své zadní křídlo (zdroj: formula1.com)

V závodě s plnou nádrží benzínu a v rozvířeném vzduchu ostatními vozy bylo toto místo pro zapínání DRS velmi náročné, jak doložil svou velkou havárii Marcus Ericsson, kterému se svezl prst z tlačítka pro manuální zavření křídla (po aktivaci se zavírá samo, pokud pilot začne brzdit či ubere plyn). Ale DRS se tady vyhýbali také piloti špičkových týmů ještě z dalšího důvodu.

Opotřebovávání pneumatik
Využívání DRS v tak rychlých zatáčkách nejen zvyšovalo riziko smyku, ale také škodilo pneumatikám, které již tak byly hodně horké kvůli rychlým zatáčkám (pod plným plynem se v kvalifikaci jezdilo 82 % okruhu) a teplému počasí.

"Když se s DRS záď více smýká, tak hrozí přehřátí pneumatik. A tady je obecně jejich teplota vysoká kvůli značné energetické úrovni v rychlých zatáčkách. U tohoto počasí navíc máte celkem vysoké teploty. Pokud k tomu ještě jezdíte trochu smykem, pak tím povrchové teploty pneumatik zvyšujete," upozorňuje šéf Pirelli Mario Isola.

Video: Sebastian Vettel předjíždí Valtteriho Bottase VIDEO:Sebastian Vettel předjíždí Valtteriho Bottase (zdroj: formula1.com)

Proto v závodě mohli v této zóně využívat pouze ti piloti, jejichž vozy generovaly dostatek přítlaku, neměli těsně před sebou soupeře a obavu o opotřebení svých pneumatik - jako například Sebastian Vettel v závěrečných kolech Velké ceny Británie, kdy se blížil ke svému úspěšnému útoku na Valtteriho Bottase v zatáčce č. 6 (Brooklands).

Ačkoliv tedy nová DRS zóna moc pilotům nepomohla, jelikož spíše zvýrazňovala rozdíly mezi špičkou a středem pole, ke konci závodu přispěla ke změně ve vedení. Bylo její nasazení úspěšné? Odpověď nechávám na vás. Příští rok se každopádně mění pravidla a vozy budou mít méně přítlaku, takže zde již nebude moci nikdo jezdit naplno s otevřeným křídlem. Pokud ale nová přední křídla budou plnit očekávání a usnadní jízdu monopostů za sebou, pak to ani moc vadit nebude.



Vytisknout

Diskuze: Nová DRS zóna v Silverstone: kdo jezdil s otevřeným křídlem v zatáčce a proč nepomohla? + VIDEO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 12.07.2018 13:04 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kevin Magnussen ukázal, jak se bojuje za týmové barvy

Ohlédnutí za GP Saúdské Arábie

Letecký pohled na okruh v Džiddě

GRAFIKA: Startovní rošt v Džiddě - Red Bull v 1. řadě před Ferrari

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Kvalifikaci ovládl Verstappen, Bearman v bitvě s Hamiltonem

Max Verstappen v Bahrajnu

V závěrečném tréninku nejrychlejší Verstappen, Bearman desátý. Zhou havaroval

Carlose o víkendu za volantem neuvidíme

Ferrari náhle mění sestavu: Sainz se už v Bahrajnu nesveze, místo něj povolán nováček

Max Verstappen s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

První trénink v Saúdské Arábii pro Verstappena, druhý pro Alonsa

Lewis Hamilton, Max Verstappen a George Russell společně na pódiu

Verstappen k Mercedesu? "Bylo by to vzrušující," reaguje Russell

Fernando Alonso v Bahrajnu

Scházejí nám 3 či 4 desetiny, popisuje zklamaně Alonso. Briatore pro něj hledá tu nejlepší možnost

Max Verstappen pro sezónu 2024

U Red Bullu vládne napětí dál, Verstappen volá po konci Hornera. Odejde Max ke konkurenci?

Max Verstappen a Sergio Pérez přivezli Red Bullu 29. double

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen nečekal, že vše bude tak snadné

  • Pátek

    • 1. Trénink (2:30 - 3:30)
    • 2. Trénink (6:00 - 7:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (2:30 - 3:30)
    • Kvalifikace (6:00)
  • Neděle

    • Závod (5:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kimi Räikkönen se podle Jacquese Villeneuva stal v Silverstone další obětí nekonzistentních komisařů

Räikkönen by podle Villeneuva dostal nižší trest, kdyby místo Hamiltona narazil…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud