Ferrari má nečekané problémy
Prakticky celou předsezónní přípravu se hovořilo o nadějích Ferrari, že bude bojovat s Mercedesem. Na jednu stranu tu byly náznaky, že by se čas od času mohlo něco podobného povést, ovšem na druhou stranu provázela zahájení sezóny dvě velká zklamání. V Austrálii po dobrém startu přenechali vítězství Mercedesu v závodě, přerušeném Alonsovou nehodou, špatnou strategií, v Bahrajnu Vettel vůbec do závodu neodstartoval kvůli poruše motoru – což bylo druhé odstoupení z důvodu selhání motoru po Räikkönenovi v Melbourne. Kimi pak nebyl dostatečně rychlý, aby nějak ohrozil vedoucího Rosberga.
V několika posledních letech byla hlavní silou Ferrari jeho spolehlivost. Alonso strávil u týmu pět let, auto sice nikdy nebylo dostatečně rychlé na to, aby získal mistrovský titul, ale často zůstával ve hře s dalšími adepty kvůli pravidelnému dokončování závodů. Takže je do jisté míry ironií, že v roce, kdy konečně předvádějí výkonnostní krok kupředu, se zdá být spolehlivost nečekaným problémem. Může se zdát, že tyto dvě věci vzájemně nesouvisí, ale obecně pokud se snažíte o vyšší výkon, snižuje se tolerance a dosažení spolehlivosti je tím pádem obtížnější.
Po Bahrajnu padaly otázky, zda by Räikkönen mohl závod vyhrát, kdyby odstartoval lépe a nepropadl se na páté místo. Tyto dohady vzešly ze skutečnosti, že před první zastávkou měl Kimi na Rosberga ztrátu 15 vteřin a v cíli pouhé čtyři. Realita však pro Ferrari není tak příznivá, Rosberg měl na okruhu Sakhir svůj náskok pod kontrolou. Je třeba si uvědomit, že v Austrálii měl v jednu chvíli Nico problémy s teplotou brzd a tým se obával, že by to mohlo vést k jeho odstoupení. Bahrajn s dlouhými rovinkami a pomalými zatáčkami je značnou zátěží pro brzdný systém, Mercedes to bral jako varování a Nico proto jel tak rychle, jak potřeboval. Důkazem pro toto tvrzení je i výkon jeho kolegy Lewise Hamiltona. Ten si v první zatáčce poškodil pravý bok po kolizi s Bottasem a tým analyzoval, že výkon jeho vozu může poklesnout od 0,8 do 1,5 vteřiny na kolo, přesto byl Hamilton schopen se vrátit na třetí místo a neztrácet na Räikkönena.
Takže Ferrari se přibližuje, ale pořád není dostatečně blízko. Pokud letos chtějí Mercedes zneklidnit, budou muset přidat nejen v otázce spolehlivosti, ale ještě zapracovat na rychlosti vozu. Jak vám každý technický ředitel potvrdí, není to vůbec jednoduchá záležitost.
Hamiltonův nejistý začátek
Dva nepříliš úspěšné výsledky, za nimiž se skrývají dva nepovedené starty, to je Hamiltonova bilance, zatímco Rosberg bezpečně vyhrává. Němec zakončil famózně loňskou sezónu, když Lewis po získání titulu poněkud ubral na výkonnosti. Bez ohledu na fakt, že Hamilton je letos zatím rychlejší bude mít se svým týmovým kolegou letos nemalé problémy. Svou roli v tom může hrát i radosti v Rosbergově rodinném životě po narození prvního potomka loni v létě. Do letošního roku tedy nastoupil s jasnější myslí a důsledkem je sedmnáctibodový náskok na Hamiltona. Je nepochybné, že Lewis bude bojovat o snížení náskoku, což může být pro diváka jenom přínosné.
Kvalifikační průšvih
Předpokládaný boj Hamiltona s Rosbergem o titul ovšem nemůže zakrýt problémy, se kterými se F1 na začátku sezóny 2016 musí potýkat. Debakl kolem změny kvalifikačního formátu přinesl nepříjemnosti jak Bernie Ecclestoneovi – který bouřlivou atmosféru kolem kvalifikace odstartoval tvrdošíjným obhajováním změn – tak i prezidentu FIA Jeanu Todtovi, jenž až do minulého týdne blokoval snahy vrátit se k systému kvalifikace z loňského roku navzdory faktu, že vyřazovací varianta evidentně nefungovala.
Kdo se díval na kvalifikaci v Bahrajnu, musel mít pocit jako kdyby četl poslední stránku špionážního románu, která se ale nalézala uprostřed knihy. Výsledky jednotlivých částí byly známy prakticky už v polovině, což je zcela degradovalo. Kvalifikační formát selhal nejen jako podívaná, ale vůbec nenaplnil to, co se od něj očekávalo.
Mělo jít o snahu promíchat startovní rošt, ale nedošlo k tomu. Kvjat v Austrálii startoval z 18. místa, skončil třináctý. V Bahrajnu ze stejného místa startoval Pérez a dopadl ještě o dvě místa hůř.
Pak je tu otázka, zda by bylo správné uměle promíchat startovní rošt. A vysvětluje se to snahou udělat závody divácky atraktivnější. Jenže mám dojem, že se názory a přání fanoušků vůbec neposlouchají, neboť většina jich požadovala návrat k formátu kvalifikace 2015. Takže pánové sice tvrdí, že dělají vše pro své zákazníky, ale vůbec jejich názor neakceptují co mají na srdci – to mi z obchodního hlediska připadá naprosto šílené.
Je tu ale ještě jedna nesmyslná záležitost. Před dvěma lety, kdy FIA navrhla vytvořit zvláštní trofej pro pilota, který zajede nejvíc pole-position v sezóně. Z toho plyne, že usilovat o nejlepší čas v tréninku je smysluplné a rovněž odrazem smýšlení závodníků. A někdo by chtěl manipulovat se startovním roštem.
Naštěstí zvítězil zdravý rozum a Ecclestone s Todtem museli ustoupit požadavku všech týmů, které se zasazovaly o návrat ke kvalifikaci 2015. Což bylo potvrzeno i oficiálně, takže od Číny už bude zase vše „při starém“.
Zůstává však širší problém ohledně rozhodování – F1 by potřebovala jeden silný hlas v rozhodování o řízení sportu správným směrem. Otázkou zůstává, kdo by to měl být? Protože současný rozhodovací proces se přelévá sem a tam častěji, než si někteří lidé mění spodní prádlo. A to mě, jako fanouška F1, přináší zklamání.
Příležitosti promarněné – a využité
Podobně jako loni byli u Toro Rosso rychlí, ale kvůli různým okolnostem ztratili body. Tým disponuje dobrým vozem, má dva velmi talentované mladíky. Problémy se zastávkami v boxech je stály body v obou závodech a pouhých 11 bodů je dost hubeným výsledkem pro tým, který chce bojovat v klidném středu závodního pole. Ty body pak mohou na konci sezóny citelně chybět.
Ještě více znepokojující začátek sezóny předvedl Williams. Bronzový tým z posledních dvou sezón do jisté míry vyklízí své pozice. Massa byl po startu v Bahrajnu druhý za Rosbergem, ale skončil se ztrátou jednoho kola osmý. To je zjevný důkaz nedostatku výkonu, navzdory tomu, že by jim motor Mercedes měl poskytovat jistou výhodu. Williams považuji za silnou inženýrskou skupinu a velmi dobrý závodní tým, ale potřebují se rychle dostat do popředí, jinak se budou i nadále propadat.
Jedním z těch, kteří Massu zdolali, byl Haas. Romain Grosjean je jedním z dosavadních nejlepších pilotů této sezóny. Díky jeho solidnímu výkonu dosáhl Haas kvalitních umístění a odbyl si působivý debut bez ohledu na úzké vazby, které tým má na Ferrari. Haas bude nadále atakovat bodované pozice, po celý rok. Vůz působí jako dobře ovladatelný, podstatná je i skutečnost, že si tým může dovolit agresivní strategii. Jsou kořením závodu – a jak se zdá, v Číně tuto skutečnost opět potvrdí. Úspěšný start pomůže Haasovi v přípravě na střední část sezóny včetně případných těžkostí, které pochopitelně mohou ještě přijít. Haas měl zatím celkem snadný život co se přípravy vozu týká. Ovšem v létě budou dělit své síly na závodní činnost a přípravu druhého vozu, který už nebude mít tak silnou podporu ze strany Ferrari.
Zcela na závěr pár slov o Manoru. Klobouk dolů, zvláště Pascal Wehrlein předvedl v Bahrajnu opravdu působivý výkon. Mít k dispozici motor Mercedes je pochopitelně velký krok kupředu. Ale přítomnost zkušeného závodního ředitele Dave Ryana je také přínosem, jeho angažmá je dobrý tah. Ostatně strávil jsem s ním nemálo času – spolupracoval jsem s ním, když jsme oba působili u McLarenu. Manor zkrátka oproti loňsku udělal významný pokrok a měli bychom ho za to ocenit.